Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MLH-68

utflykter på Koh lanta

Rekommendera Poster

Var rekommenderar Ni att man bokar sina utflykter när vi är på Lanta?

Har de olika slags utbud eller är det ungefär samma?

Antar att tex frtitidsresor som vi åker med arrangerar bra utflykter men vet inte om de är dyrare ön andra aktörer.

nu åker vi snart  :D läääääängtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ving tog nästan dubbla priset för en dagsutflykt jämfört med om vi bokade den med hotellet eller med någon annan "resebyrå" på stranden. Fritidsresor ligger nog i samma prisklass. Skillnaden är väl att man får en guide som talar svenska, ev. med brytning på ett annat nordiskt språk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, billigast och bäst att boka thaistyle, ungefär samma innehåll, men kan rent av vara privata arrangemang med longtail där man bestämmer själv - och ändå billigare. Rekommenderar öarna runt om, t ex 4 öarsturen med flera snorkelstopp, och grottan emerald/murakat cave på koh mook. Koh Ha (femöarna) erbjuder fantastisk snorkling mellan öarna. Dykfirmorna har dagsfärder dit, liksom vissa longtails, som även erbjuder fiske...

Åkte själv med en större, tystare och bekvämare båt (än longtail) i svensk regi, med thaifiskarbesättning, www.yaanaboat.se och fick både fantastisk snorkling, fiske och en oförglömlig upplevelse. (åt upp fisken på kvällen, sedan den grillats på Nature beach resort.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendar att ni bokar snorkeltur eller 4 islands med antigen Lanta Diver eller Kon Tiki Divers som båda har sina kontor inne i Saladan.

Ni slipper då trängas på en trång speedbåt och får även med er snorlekguider. På Lanta Diver får man även prova ut snorkelutrustning innan man åker (kanske samma på Kon tiki), men åker man tex med Lanta Garden hill finns det bara en stor kasse på båten som alla får ta ur.

Reser ni med barn är ett tips att ta med Er flytväs då de oftast bara har till vuxna :o

Trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste att någon av er varit ute och fiskat med Yaanna boat som hade svensk ägare.

Vi ska bo på klong dao, mannen och sonen är sugna på att komma ut och fiska.

Är det lätt att få kontakt med dem? hämtar de upp de som ska med eller får man ta sig dit de utgår ifrån?

är det prisvärt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort fyra snorkelutflykter, bokat samtliga pa lokala stallen i Klong Nin. De har kostat 1000 baht. Jag har varit till Koh Rok tre ganger och 4 islands en gang.

Fritidsresor, som jag aker med, har 4 islands pa sitt program - for 2900 baht... Sa vitt jag forstar ar enda skillnaden att de har 'skandinavisktalande guide'. Mojligen har de ocksa nan roligare battyp an den jag akt med, speedboat. Ingen hojdare men man kommer dit man ska.

Tre ganger bokade jag hos Koh Lanta today, deras batar och utrustning kandes battre och sakrare an den tripp jag bokade hos Chollada tours (eller nat). Hos Koh Lanta today bokade jag Opaltours, hos Chollada South Online. Liten trang bat, inga flytvastar osv.

Koh Rok hade battre snorkling an 4 islands, och lunch pa fantastiska Koh Rok Nok. Pa 4 islands var Emerald cave en fantastisk upplevelse.

Har finns ocksa elephant trekking och monkey show, har inte varit pa nagotdera for jag stottar inte sadan djurhallning. Men har man barn med ar det kanske nodvandigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste att någon av er varit ute och fiskat med Yaanna boat som hade svensk ägare.

Vi ska bo på klong dao, mannen och sonen är sugna på att komma ut och fiska.

Är det lätt att få kontakt med dem? hämtar de upp de som ska med eller får man ta sig dit de utgår ifrån?

är det prisvärt?

Dom hämtar på er resort efter överenskommelse. Tfn står på deras hemsida, www.yaanaboat.se

Däremot tror jag inte kontaktformuläret funkar, utan skicka vanligt  :drag_04: email, så tar Matte kontakt med er! Även om man inte fiskar fysiskt hela tiden, är det underbar snorkling, och då blir det billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste att någon av er varit ute och fiskat med Yaanna boat som hade svensk ägare.

Vi ska bo på klong dao, mannen och sonen är sugna på att komma ut och fiska.

Är det lätt att få kontakt med dem? hämtar de upp de som ska med eller får man ta sig dit de utgår ifrån?

är det prisvärt?

Dom hämtar på er resort efter överenskommelse. Tfn står på deras hemsida, www.yaanaboat.se

Däremot tror jag inte kontaktformuläret funkar, utan skicka vanligt  :drag_04: email, så tar Matte kontakt med er! Även om man inte fiskar fysiskt hela tiden, är det underbar snorkling, och då blir det billigare!

2500 thb för fiskare o 1250 thb för de som "bara" följer med. Snorkel grejor o mat ingår nog för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"2500 thb för fiskare o 1250 thb för de som "bara" följer med. Snorkel grejor o mat ingår nog för alla."

Jepp. Mat ingår, frukt, och vatten likaså. För den som önskar bättre dricka, finns en icebox, som man får fylla med lämpliga burkar om man vill ha kalla.... (det ville jag.) Snorkelgrejjor finns, samt flytvästar av modernt snitt i olika storlekar. Simfenor är bra för snorklingen, det ingick dock inte. Jättefint att simma till stranden på Koh Ha...

Båten är stor och bekväm, man kan sitta på fördäck, på taket eller bak på fiskeplattformen, eller i hytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matte som äger båten åker med ibland. Men det är Thaibesättning, med local fishers. Så det är lite thaistylee på en del, språket som de talar gör att man känner sig som jätteduktig på Engelska. Men de gör så gott de kan och vill gärna hjälpa till.

Det är ca 10 gäster på båten, och tre eller fyra i besättningen. Man kan chartra båten själva för mindre sällskap oxå, men vi orkade ändå inte fiska hela tiden, så alla som ville fick prova. Det är både trolling och pilkning. Vi fick både tonfisk och Guldmakrill, stridbar fisk, fast inte så jättestor. På hemsidan i bildarkivet kan man se fisk de fick förra säsongen...

Jag tyckte att det var lättast på mail, då svara Matte, och jag har dålig koll på att thaitelefonera... Vill man kolla in båten innan, ligger den utanför Lanta Nature beach på klong Nin, när den inte är ute o fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon "arrangör" man bör akta sig ifrån? I krokarna runt Klong Dao och kanske Saladan, där vi kommer befinna oss.

Tänker på dålig utrustning/båt (för barnfamilj)/"dolda avgifter" osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle ha åkt med Lanta Surin Speed boat förra året.

Men när de försökte lasta på ännu fler folk på en redan ÖVERFULL båt, som dessutom luktade bensin och det inte fanns flytvästar till alla, hoppade vi och några fler av i ren protest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×