Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mariae

hur gör ni fotofantaster, utan dator i thai?

Rekommendera Poster

är en riktig fotofreak och ska iväg 4 veckor till Thailand(första gången!!!).. Eftersom vi ska resa runt mycket är det inget alternativ att ta med sig dator. Och jag måste ju kunna tömma minneskorten någon stans!

Tror ni detta skulle funka???

Tar med en extern hårddisk och sen gå på internetcafé och tömma korten, krävs tillgång till usb portar..

Hur har ni löst det?  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen möjlighet att köpa en liten netbook för några tusenlappar och ha med. Dumpa minneskortet på den och dumpar man filerna offsite någonstans på nätet för att ha backup.

Netbooks är inte alls stora, skulle inte vara några problem att ta med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan vi köpte våran minidator så gick vi in på internet-café/ databutiker och lät dem lägga över bilderna från kameran till en cd. kostade inte så många batt.

Numer kör jag över dem på minidatorn och sparar sedan på usb minne, finns 16 G för under 200kr på kjell&co. På 16G:s usbminne ryms det en väldig massa bilder.

Du kan givetvis tanka över till USB-minne direkt på ett internet cafè så slipper du köpa en egen dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Jag kör med stora minneskort, 16GB räcker långt. För att de inte ska bli för dyra använder jag långsammare än normalt (SanDisk Ultra II istället för Extreme III). Till min D80 tror jag att jag får ut mer än 600 bilder på ett kort eftersom jag dessutom bara kör råformat och avstår från JPEG. Sen har jag med ett par Extreme III ifall jag skulle få behov.

Hade tidigare en mellanlagringsdisk (Jobo One), men det här funkar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kamera? Hur stor blir varje bild?

Under vår resa fick vi med oss drygt 500 bilder hem (efter att ha slängt det som inte blivit bra). Varje bild blev i snitt 3,7MB. Vi räknar på att du har en kamera där bilderna blir i snitt 5MB stora.. Du säger att du ska vara borta i 4 veckor. Säg att du tar 200 bilder per dag (vilket jag inte tror så många gör), på 28 dagar blir det 5600 bilder och 28GB. Köp två stycken 16GB minneskort, och du får plats med 6400 bilder, 228 bilder per dag..

Då behöver du inte springa på något internet café heller.

Bör väl räcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bild är 16 mb, finns risk att ja fotar rätt mycket.. men supersvårt att säga..  men jag tackar och bockar för alla bra förslag.. ska ta med mig ordentligt med minne, min superlilla och smidiga hårddisk sen tar evntuellt någon i gänget med sig en liten dator.. så det kommer lösa sig!!!  :D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet cafeer finns ju att tillgå på det flesta platser det finns folk på. Tror inte du kommer få det minsta problem om du kör med den lösningen.

16 mb per bild? Ska du göra plansher?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid med mig många minneskort. Efter en resa då halva resan var på ett minnsekort som gick itu  :cr. Så nu bytar jag minnes kort efter ett par dagar. Inte kul att komma hem utan foto från halva resan =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är lite mitt bord, så tänkte ge lite tips för att vara säker på att inte mista någon data.

Att bara ha en fysisk lagringsplats är osäkert, oavsett hur många minneskort man har, så länge varje bild bara finns på ett av dem. Ska man vara säker på att inte mista bilder bör man ha tillgång till att kunna lasta upp dem till en online storage eller ha minst två fysiska lagringsenheter där varje bild lagras på båda.

En online storage tjänst är enligt mig bästa alternativet, men kräver att man har möjlighet att lasta upp bilderna. Har man dåligt internet, eller inget internet alls kan det bli jobbigt.

Ett par alternativ är annars:

Minneskort + Portabel HD (finns stötsäkra)

Minneskort + Bärbar (+ ev online storage)

Bärbar + Online storage

Har man fysisk lagringsenheter så ska man aldrig frakta dem på samma ställe när man reser. Placera t ex HD i handbagaget och minneskorten i resväskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×