Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
SoLina

KOH CHANG eller andra ställen?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Äntligen, äntligen, äntligen har det bokats biljett till Bangkok! Nu behöver jag bara lite tips på ställen att besöka!

Vi vill inte gärna trängas med alltför många skandinaver och vill ha lugn och ro med fina stränder. Vi har fått för oss att KohChang är bra för detta och nu skulle jag vara evigt tacksam med tips om just Koh Chang - eller för den delen andra ställen som kan stilla vår törst för sol, bad, lugn och ro!  :)

TACK

Lina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan Koh Lanta verkligen rekommenderas. Det finns många stränder på Koh Lanta där man finner ro. Även den mest turistiga stranden, klong dao, är inte speciellt full, då den är stor. På LOng Beach får man verkligen lugn och ro och sedan finns det så mycket mer på Lanta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Caveman och Martin,

tack för svaren! kochang.se har jag varit inne och snurrat på tidigare men eftersom vi har lyckats pricka peak-säsong ville vi bara kolla så att inte Koh Chang förvandlas till Sverige-mekka... ;)

Är priserna på Koh Lanta och Koh Chang jänförbara???

/Lina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besök både Koh Samet och Koh Chang under er resa. Ni får omväxling och båda öarna har egen charm. Då Lina inte vill trängas med för mycket svenskar skulle jag inte rekommendera Koh Lanta. Inget fel på Lanta, men gott om svenskar är det där!

Prismässigt ligger Lanta aningen lägre, men det är kortare och billigare resa till Samet o Chang så det går på ett ut i slutändan.

Myggan: Ryssar är den turistgrupp som ökar mest i hela landet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Chang har lika många svenskar som andra ställen. Speciellt efter Tsunamin så började en stor expansion av Chang, Samet, Samui. Folk var lite rädda det första året och sökte sig till östra sidan tror jag.

Tror man skall välja! Resa antingen i mellanthailand, som Chang och/eller Samet eller i söder. Att ta sig tvärsöver är långt och tar ju tid, speciellt då det inte går flyg till söder från flygplatserna nära Chang.

Varför inte ta sig ner till Lanta som mellanställe och sedan vidare till Koh Hai och kanske Mook?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Jag har inte varit på Koh Chang själv,men jag tror att det är mycket svenskar även där.

Att det är mkt Svenskar på Koh Lanta är ju sant,men man kan hitta lugna ställen och sköna stränder söder ut på ön.

Jag håller med Martin att det känns aldrig som om det är så mkt folk på stränderna i norr,då de är så långa.

Det finns många mysiga små matställen att besöka och jag tycker priserna ligger bra till där.

Att ha Lanta som  en bas och sedan kunna åka ut till de olika öar som finns runt om är inte fel.

Tycker att det finns mkt runt Lanta som man kan ta sig ganska snabbt. Båtförbindelse med Phuket/Phi-Phi/Krabi och alla små öar du kan åka på dagstur eller längre tids boende.

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack alla, för era svar! Det är min första gång i Thailand, så det ska bli väldigt spännande! Även om jag inte har varit där förut så går tankegångarna att vi bör "koncentrera" oss på en del av Thailand och valet just nu står mellan Chang/Samet eller Lanta med omnejd. Anledningen till att jag skrev om svenskar/skandinaver är att jag nästan har sett Gran Canaria framför mig där det serveras köttbullar och servitören pratar valda fraser på svenska, inte minst med tanke på att flygen sedan länge har varit i princip fulla.... Det viktigaste är dock ändå att vi får lugn och ro och har möjlighet att ta oss bort från folk i allmänhet och jag får intrycket av att det är fullt möjligt även på Lanta??

Martin, du skriver att det finns så mycket mer att göra på Lanta, kan du ge lite tips??

TACK alla än en gång! Det är guld att kunna diskutera sina planer!!

Lina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Myggan

tror att Chang är lika trevligt, men Lanta, Chang eller Samet är långt ifrån Gran Canaria! Man pratar inte svenska och även i restaurangväg finns det inte många som serverar svensk mat. Att det kommer mycket svenskar till Lanta beror ju på skolan tror jag.

Samma sak på Chang eller Samet. Inte många svenskställen där. Inte heller Gran Canaria stuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lina

Jag tar mig friheten att svara även om du bad Martin. Hoppas han kompletera mitt sedan.

Jag håller mest till på Lanta och ska nu ner igen o stanna fram till sommaren.

Jag kan bara ge dig lite tips av vad du kan se o göra på Lanta,sedan är det ju mkt vad man själv vill ha ut av sin resa....

Kan nog påstå att det finns något för alla där,fast det är en lugn ö och det finns inte världens röjj eller partande som det kanske är på andra ställen.

Gillar man djur så finns det både elefantridning och ormshower att kolla på.

Det finns grottor att besöka, utsiktsplatser,fyren på södra ön i nationalparken där du kan se vilda apor i träden.

Ö turer till flera av öarna runt om,där du kan ta dagsturer eller för övernattning. Många fina snorklingsplatser o dyk platser i samband där.

På Lanta har vi oxå 3 marknader att kunna besöka med lite genuint blandat.

Shoppingen är inte att jämföra med Phuket o andra större platser,men visst har vi lite affärer där du kan hitta lite billiga saker o kläder m.m.

Finns många härliga matställen runt på hela ön.

Vi är många svenskar som är på denna ö det ska man ha klart för sig,men det känns ändå som om man har mkt av det genuina kvar och det finns vissa regler kring hur det får byggas och att inga solstolar ska finnas för uthyrning på stränderna,så därför försvinner det där Kanarieöarstuket tycker jag.

Ja det finns så mkt gott att berätta om Koh Lanta.

Välkomna att hälsa på oss på Koh Lanta o bilda er en egen uppfattning.

Ja svenska skolorna på ön bidrar till att många svenskar är på plats,helt klart.

Men det är en skön stämning på hela ön och otroligt fina solnedgångar som många uppskattar just när man bor vid stranden. Finns många mindre bungalowanläggningar som ännu är familjeägda o gemytliga.

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för era inlägg!

Nu har vi ångrat oss och drar till Lanta (Lailas förtjänst ;) )

Nu behöver vi nya tips på hur vi tar oss från Bangkok till Lanta? Tåg, flyg? Var hittar jag info?

Lina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Davve

Flyg till Krabi:

www.airasia.com

www.fly12go.com

www.thaiair.com (mycket dyrare än de ovan)

Sedan tar ni och hyr en minibuss för typ 2100 Baht som tar er till hela vägen till Lanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×