Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
happypuppy

Dödsmaneterna

Rekommendera Poster

Hej! Blir inte klok  :cr på detta med vinäger... Finns det REN vinäger att köpa?

Det går inte att framställa starkare än drygt 14% för bakterien som krävs i framställningen där då. Så ättiksprit är alltså det starkaste.

Vet inte hur det är med havet runt Thailand men när temperaturen stiger på jorden och i haven står fortplantningsklockan hos maneterna slint och de förökar sig mer än vanligt det är nog en trolig orsak till den stora ökningen av maneter på vissa håll runt om i asien.

Men ren ättikssprit är ju 24%...hur går det ihop?

Det går ihop alldeles utmärkt om ettan i mitt inlägg byts ut till dennes granne till höger  ;)

 

Ordning på "pocenten"  ;)

Ren ättika 24%

Ättiksprit 12%

Inläggningsättika 6%

Matättika 2%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad alla ska fjanta och vara skrajja för maneter bara för att någon dött de senaste sjuttioelva åren. Folk oroar sig för fel saker, nog 100ggr större chans att bli överkörd av en tuktuk påväg till beachen.

Sen när kan det vara fel att vara "fjanta" när det gäller ens barn?

Om man anser att detta är ett stort problem och inte vill utsätta barnen för detta, varför då åka till Thailand? Måste ju vara mycket bättre då att ta ett säkert resmål i t.ex. Europa eller på ställe där maneterna inte finns.

För maneterna i Thailand lär fullständigt skita i om dom träffar på en vuxen eller ett barn.

"För maneterna i Thailand lär fullständigt skita i om dom träffar på en vuxen eller ett barn". Vad har det med saken att göra?

Oro är en sak som är svår styra, därför används ofta forum som detta för att söka svaren vilka kan påvisa att faran inte är så stor trots allt!

Att bara sticka huvudet i sanden och säga att det bara är fjant är väl knappast någon hjälp åt någon. Maneterna försvinner inte för det.

Kunskap söker man innan inte efter!

Europa har vinter när vi åker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner oro så tycker jag fortfarande att du ska ta med familjen till t.ex. Kanarieholmarna. Oron tas väl inte bort bara för att folk i många trådar skriver att det är äldigt liten risk. Och om katastrofen ändå är där så spelar ju alla dessa ord här noll roll.

Vill du eliminera risken att drabbas av dessa maneter för din familj så bör du ärligt inte besöka Thailand, så är det bara.

Men vill du fortfarandee åka, sök kunskapen i alla tidigare trådar om maneterna här på forumet så ska du se att många skriver att faran är överdriven. Däremot så ÄR det fara om man verkligen har oturen att drabbas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Om du känner oro så tycker jag fortfarande att du ska ta med familjen till t.ex. Kanarieholmarna. Oron tas väl inte bort bara för att folk i många trådar skriver att det är äldigt liten risk. Och om katastrofen ändå är där så spelar ju alla dessa ord här noll roll.

Vill du eliminera risken att drabbas av dessa maneter för din familj så bör du ärligt inte besöka Thailand, så är det bara.

Men vill du fortfarandee åka, sök kunskapen i alla tidigare trådar om maneterna här på forumet så ska du se att många skriver att faran är överdriven. Däremot så ÄR det fara om man verkligen har oturen att drabbas.

Ett om jag får gissa,onyktert men ändå väldigt uttalande svar :kla   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Bara för att fortsätta lite. Kanarieholmarna ja,är det inte så att det blåser upp man o war maneter där ibland? Inte så farliga som kubmaneter men inga gossedjur heller precis. Ja det var dagens negativa inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Om du känner oro så tycker jag fortfarande att du ska ta med familjen till t.ex. Kanarieholmarna. Oron tas väl inte bort bara för att folk i många trådar skriver att det är äldigt liten risk. Och om katastrofen ändå är där så spelar ju alla dessa ord här noll roll.

Vill du eliminera risken att drabbas av dessa maneter för din familj så bör du ärligt inte besöka Thailand, så är det bara.

Men vill du fortfarandee åka, sök kunskapen i alla tidigare trådar om maneterna här på forumet så ska du se att många skriver att faran är överdriven. Däremot så ÄR det fara om man verkligen har oturen att drabbas.

Ett om jag får gissa,onyktert men ändå väldigt uttalande svar :kla   

    ( och som jag skrev,det med nykterheten är bara en gissning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att fortsätta lite. Kanarieholmarna ja,är det inte så att det blåser upp man o war maneter där ibland? Inte så farliga som kubmaneter men inga gossedjur heller precis. Ja det var dagens negativa inlägg

Visst kan det göra det, och ex portugisisk örlogsman kan också vara dödlig, och dör man av en manet så struntar man nog i vad det var för sort som dödade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit här på Phuket i drygt 2 veckor. Är visserligen ingen extrem strandmänniska men har ju sett hur det ser ut på stränderna från Patong ända hit ner till oss i Rawaiområdet. Oron verkar inte vara speciellt stor här på plats för det badas hejvilt som vanligt och inte har jag heller sett någon i "skyddsdräkt". Reagerade mer på alla vuxna som var i och badade med sina barn när det var rödflaggat på Karon där antalet drunkningsolyckor är rekordhög i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Bara för att fortsätta lite. Kanarieholmarna ja,är det inte så att det blåser upp man o war maneter där ibland? Inte så farliga som kubmaneter men inga gossedjur heller precis. Ja det var dagens negativa inlägg

Visst kan det göra det, och ex portugisisk örlogsman kan också vara dödlig, och dör man av en manet så struntar man nog i vad det var för sort som dödade.

Ja är man död så struntar man nog i det mesta :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner oro så tycker jag fortfarande att du ska ta med familjen till t.ex. Kanarieholmarna. Oron tas väl inte bort bara för att folk i många trådar skriver att det är äldigt liten risk. Och om katastrofen ändå är där så spelar ju alla dessa ord här noll roll.

Vill du eliminera risken att drabbas av dessa maneter för din familj så bör du ärligt inte besöka Thailand, så är det bara.

Men vill du fortfarandee åka, sök kunskapen i alla tidigare trådar om maneterna här på forumet så ska du se att många skriver att faran är överdriven. Däremot så ÄR det fara om man verkligen har oturen att drabbas.

Bada i Atlanten själv får du se hur skönt det är.

Riktigt så allvarligt som du vill göra gällande är det inte!

Vad jag ville säga var att man söker info innan så slipper man mycket onödigt trassel. Vilket ett forum är ett utmärkt ställe att få det på!

Vi kommer att åka som planerat och bada i havet som andra gånger, men kanske inte vid ställen där risken är störst att träffa på eländet! Värre än så är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara dricka lite extra öl på stranden så kan man slå en stråle om det skulle inträffa nå manetolycka. Har iaf hört att det ska vara effektivt mot brännmaneter och har sett det i någon film Heartbreak kid tror ja den hette :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara dricka lite extra öl på stranden så kan man slå en stråle om det skulle inträffa nå manetolycka. Har iaf hört att det ska vara effektivt mot brännmaneter och har sett det i någon film Heartbreak kid tror ja den hette :D

Jo då blir du nog poppis bland tanterna på stranden :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man var i Thailand det är störst risk att stöta på en farlig manet? Är det vissa platser som är särskilt utsatta? Eller är det lika chans vart än man är?

Som jag har hört och förstått så är det större risk ner mot Lanta, Lipe, Langkawi osv. I och med att maneterna kommer upp från Australien. Det är maneter som "villat" bort sig helt enkelt. Risken att de "villar" bort sig mer mot norr är mindre.

Nu vill jag förtydliga att jag absolut inte är någon marinbiolog med manetexpertis - detta är endast det jag läst mig till och som sagt hört.

Vi planerar just nu vår resa ner i dom trakterna och jag har valt att inte tänka i dom banorna för då kommer vi säkerligen missa att ha en underbar semester  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just till Kho Lanta vi ska första veckan. Man är ju lite orolig för maneterna även om det är liten risk.

Vi var nere runt nyår och visst var man lite orolig då och då. Barnen brände sig på ofarliga maneter vid ett par tillfällen, vilket kändes trist. När vi var på snorkeltur så visade vår guide att det fanns maneter här och var och då hoppade inte jag i  :(

Guiden hade med vinäger på stor flaska och baddade de som råkade bränna sig. Barnen blev inte "skadade" av detta som väl var utan efter par minuter var de i och plaskade igen även om de var vaksamma på gelén...

Jag är inte en djupt troende kristen men på nåt sätt så har jag tänkt "Ja ja ske Guds vilja - ska vi dö genom att en förvirrad manet tar död på en så är det väl så tyvärr"  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man var i Thailand det är störst risk att stöta på en farlig manet? Är det vissa platser som är särskilt utsatta? Eller är det lika chans vart än man är?

Jag skulle snarare säga risk än chans ;)

Här är en artikel från Puket Ghazette, 2008: http://www.phuketgazette.net/dailynews/index.asp?id=6878- efter att den svenska flickan dött på Koh Lanta satte man ut fällor öster om Phuket och hittade 40 maneter på det sättet.

Den svenska kvinna som avled i vintras efter att ha badat hade INTE blivit bränd av manet, visade obduktionen.

Jag har ju just kommit hem efter min första resa till Thailand och släpade faktiskt med mig vinäger till stranden varje dag :-[.

Men egentligen var det onödigt. Innan jag åkte räknade jag lite:

Enligt statistik från 2008 åker 400 000 svenskar till Thailand varje år.

Om vi tänker oss att var och en badar 10 dagar under sin resa och doppar sig 5 ggr varje dag då får vi - 20 miljoner dopp!

På två år gör det alltså 40 miljoner bad.

Och av dem ledde två till döden pga maneter.

Verkar lättare att bli Lottomiljonär än att dö av kubmanet i Thailand, alltså.

Det enda jag brände mig på under två veckor på Koh Lanta var brännplankton - vid nästan varje bad. Det var irriterande för det fick mig att TÄNKA på manet hela tiden. Men jag tror alltså att rädslan är obefogad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker samma sak. Väldigt bra beskrivet. Men nu verkar manethysterin ha lagt sig, så vi får vänta till nästa nov/dev..  ;)

Har hört lösa rykten om att aftonbladet nu hyrt in folk som de har hängandes i vattnet efter båtar i desperata försök att få fram en manetincident.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker samma sak. Väldigt bra beskrivet. Men nu verkar manethysterin ha lagt sig, så vi får vänta till nästa nov/dev..  ;)

Har hört lösa rykten om att aftonbladet nu hyrt in folk som de har hängandes i vattnet efter båtar i desperata försök att få fram en manetincident.

Hahahaha, ja nog fan skulle Afton h o r a n kunna göra så  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På två år gör det alltså 40 miljoner bad.

Och av dem ledde två till döden pga maneter.

Tack mandalaki för den uträkningen!

Tror att vi nu kan vara ganska lugna när vi åker till bla. Lanta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×