Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jungfrun

Räcker denna summa för två veckor?

Rekommendera Poster

Vi har alltid spenderat mer än vi först trott på våra resor!

Vi har en ganska löst satt budjet mellan, tummen och pekfingret ungerfär bara för att veta hur mycket vi ska spara innan.

Nästa resa stannar vi 4 veckor och jag antar att vi kommer spendera minst lika mycket i tusenlappar på 2 vuxna och 2 barn, vilket betyder att dt kommer att bli mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där var jag förra året. Betydligt billigare transporter där. Och betydligt trevligare än Phuket.

Tror du kan räkna upp budgeten lite kanske men du lär nog klara dig om du lever som senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få se, den här gången har jag en gubbe med :-)

Fast ölen var ju billig minns jag, hehe.

Nja ölen är nog den dyraste posten på resan. En Chang kostade 60-80 bath förra året och om gubben har dålig ölsmak och dricker Singha så kostar ju den 10 bath mer ;)

Så den summan kan rusa iväg hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig räknat i euro själv. Ni tänker väl inte växla till euro här hemma?

Men en bath är väl nu kring 21 öre så dividera summan i bath med 5 så får ni ju summan i kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni så försök spara ihop lite till är min rekommendation.

Försöker alltid åka "budgetfritt" när jag skall iväg, aldrig kul att behöva vända på slantarna på semestern.. Men man kan ju göra sitt bästa :)

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor Chang kostar under 50 baht på Tops, även vodka och groggvirke är billigt, m.a.o alkoholintaget behöver inte krascha budgeten.

Tag för vana att alltid ha vatten som måltidsdryck, kylskåpskall öl avnjuts bäst på groggverandan.

Förflyttning med songtaew billigt, men glöm inte att förhandla om priset INNAN ni stiger på.

Finns dessutom gott om boende, med lite is i magen kan man pruta ned internetpriset med i runda slängar 20%, varierar förstås lite från resort till resort, och hur länge man tänker stanna, ganska avgörande verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar med c:a 20K SEK för 1mån vistelse på Lanta över jul/nyår.

2 vuxna + 2 barn 3/5år.

Boende & transfer betalt.

Känns safe?

Ja, om inte nöjesliv eller "exklusiv" shopping är era största intressen. Det första gissar jag inte är så aktuellt eftersom ni dessutom är en småbarnsfamilj.

100,000 baht (nästan) borde räcka gott och väl! Ni kommer ha det bra för dom pengarna. Se till att föra en viss budget bara (säkert en självklarhet redan).

Ps. Det många svenskar brukar spendera mest pengar på här är faktiskt alkohol. Förvisso en generalisering, men en sann sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar med c:a 20K SEK för 1mån vistelse på Lanta över jul/nyår.

2 vuxna + 2 barn 3/5år.

Boende & transfer betalt.

Känns safe?

Ja, om inte nöjesliv eller "exklusiv" shopping är era största intressen. Det första gissar jag inte är så aktuellt eftersom ni dessutom är en småbarnsfamilj.

100,000 baht (nästan) borde räcka gott och väl! Ni kommer ha det bra för dom pengarna. Se till att föra en viss budget bara (säkert en självklarhet redan).

Ps. Det många svenskar brukar spendera mest pengar på här är faktiskt alkohol. Förvisso en generalisering, men en sann sådan.

Tack för svaret!

Ja, det blir nog mest mindre shopping på Lanta, klänningar till små kidz etc & nån bira på altan. Vi brukar ju mest äta thai käk & sånt så...

Känns ändå bra att aldrig behöva riktigt tänka efter varje gång man vill köpa något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor Chang kostar under 50 baht på Tops, även vodka och groggvirke är billigt, m.a.o alkoholintaget behöver inte krascha budgeten.

Tag för vana att alltid ha vatten som måltidsdryck, kylskåpskall öl avnjuts bäst på groggverandan.

Förflyttning med songtaew billigt, men glöm inte att förhandla om priset INNAN ni stiger på.

Finns dessutom gott om boende, med lite is i magen kan man pruta ned internetpriset med i runda slängar 20%, varierar förstås lite från resort till resort, och hur länge man tänker stanna, ganska avgörande verkar det som.

Prova andra märken än Chang och Singha. Finns billigare och minst lika goda öl. Min favorit är Leo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor Chang kostar under 50 baht på Tops, även vodka och groggvirke är billigt, m.a.o alkoholintaget behöver inte krascha budgeten.

Tag för vana att alltid ha vatten som måltidsdryck, kylskåpskall öl avnjuts bäst på groggverandan.

Förflyttning med songtaew billigt, men glöm inte att förhandla om priset INNAN ni stiger på.

Finns dessutom gott om boende, med lite is i magen kan man pruta ned internetpriset med i runda slängar 20%, varierar förstås lite från resort till resort, och hur länge man tänker stanna, ganska avgörande verkar det som.

Prova andra märken än Chang och Singha. Finns billigare och minst lika goda öl. Min favorit är Leo.

+1 på Leo, köper nästan bara det även här hemma på bolaget....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar med c:a 20K SEK för 1mån vistelse på Lanta över jul/nyår.

2 vuxna + 2 barn 3/5år.

Boende & transfer betalt.

Känns safe?

Jag hade aldrig klarat mig på denna summan. Men, ligger man på stranden en månad och äter den billigaste maten så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar med c:a 20K SEK för 1mån vistelse på Lanta över jul/nyår.

2 vuxna + 2 barn 3/5år.

Boende & transfer betalt.

Känns safe?

Jag hade aldrig klarat mig på denna summan. Men, ligger man på stranden en månad och äter den billigaste maten så...

3200 baht om dagen (med boendet betalt, gissningsvis även frukosten) klarar ett par med barn sig på även om de äter "vanlig mat", tar en och annan strandmassage och åker på enstaka utflykter.

Skall man dyka, partaja, storshoppa etc är det en helt annan femma, men det är ju en självklarhet.

Jag kan dock hålla med om att det alltid är bra att ha med lite "extramarginal", dvs pengar man bara använder i "nödfall".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte exakt koll på vad vi gör av med men tvivlar på att vi skulle göra av med 20 papp på Lanta på en månad.

Vi äter och dricker allt på stranden och en rätt stor del av utgifterna är Chang!

Ska man tokshoppa eller åka på utflykt varje dag kan det kanske bli annat men Lanta har så bra stränder att det egentligen inte finns nån anledning att åka på mycket utflykter.

EDIT: Vi är på Lanta rätt ofta och har ingen som helst budget utan tar pengarna slut tar vi en sväng förbi bankomaten men tvivlar starkt på att vi skulle göra av med 20 papp på en månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuriosa och utanför ämnet (har absolut inget med 2013 att göra):

1992 klarade jag mig 4,5 månader på dryga 10,000 kronor och då åt jag som en häst och tränade muay thai. Men så kostade bungalowen 90 baht och en khao phad gai 15 baht på hotellrestaurangen också. Jag var en "fattig" student då.

Sorry för denna avstickare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar med c:a 20K SEK för 1mån vistelse på Lanta över jul/nyår.

2 vuxna + 2 barn 3/5år.

Boende & transfer betalt.

Känns safe?

Jag skulle räkna på lite mer😊

Om ni spenderar ca 500 SEK om dagen är det över 10 000...

Och 500 sek det är ingen överdriven budget om man äter lunch , mellis, glass, dricka , middag  4 personer! Vi spenderar helt klart mer med ink utflykter, massage och shopping! Och då tycker vi inte att vi spenderar så galet mycket eller vräker på!

Men visst kan man få den summan att räcka, skulle som sagt var skulle jag ta med mer fickpengar ! Bättre att ha marginal och ha lite kvar på kontot vid hemfärd!

Med vänlig hälsning,

Mia som reser med 2 barn ( + en make 😜)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×