Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tese

Köpa solskydd hemma eller inte?

Rekommendera Poster

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Det var ju inte billigare än någon annanstans, se mitt tidigare inlägg.

Ok.

Jag köpte faktiskt Nivea Solkräm, tror dom brukar ha koll på vad som hamnar i deras krämer! 

toke

:)

Nivea finns både med och utan blekmedel

Tror inte att det är blekmedlet han tänker först och främst på. Det läskigaste med dagens solkrämer är den micro-teknologi som de gärna stoltserar med. Den är så avancerad och så lite testad att om det hade varit ett piller hade det aldrig fått säljas. Flera nya studier (som inte är finansierade av branchen) senaste året påvisar att dessa solkrämer är just cancerframkallande eftersom de bryter ner DNAt i hudcellerna och orsaker abnormala förändringar i huden.

Sedan är det så att vanlig solkräm orsakar mer cancer än den skyddar mot, men det är story jag inte orkar gå in på. Om någon är intresserad kan posta en länk, som är en hyfsad eye-opener.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Det var ju inte billigare än någon annanstans, se mitt tidigare inlägg.

Ok.

Jag köpte faktiskt Nivea Solkräm, tror dom brukar ha koll på vad som hamnar i deras krämer! 

toke

:)

Nivea finns både med och utan blekmedel

Tror inte att det är blekmedlet han tänker först och främst på. Det läskigaste med dagens solkrämer är den micro-teknologi som de gärna stoltserar med. Den är så avancerad och så lite testad att om det hade varit ett piller hade det aldrig fått säljas. Flera nya studier (som inte är finansierade av branchen) senaste året påvisar att dessa solkrämer är just cancerframkallande eftersom de bryter ner DNAt i hudcellerna och orsaker abnormala förändringar i huden.

Sedan är det så att vanlig solkräm orsakar mer cancer än den skyddar mot, men det är story jag inte orkar gå in på. Om någon är intresserad kan posta en länk, som är en hyfsad eye-opener.

gärna låter intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Det var ju inte billigare än någon annanstans, se mitt tidigare inlägg.

Ok.

Jag köpte faktiskt Nivea Solkräm, tror dom brukar ha koll på vad som hamnar i deras krämer! 

toke

:)

Nivea finns både med och utan blekmedel

Tror inte att det är blekmedlet han tänker först och främst på. Det läskigaste med dagens solkrämer är den micro-teknologi som de gärna stoltserar med. Den är så avancerad och så lite testad att om det hade varit ett piller hade det aldrig fått säljas. Flera nya studier (som inte är finansierade av branchen) senaste året påvisar att dessa solkrämer är just cancerframkallande eftersom de bryter ner DNAt i hudcellerna och orsaker abnormala förändringar i huden.

Sedan är det så att vanlig solkräm orsakar mer cancer än den skyddar mot, men det är story jag inte orkar gå in på. Om någon är intresserad kan posta en länk, som är en hyfsad eye-opener.

gärna låter intressant

Jag tror att det var blekmedlet han syftade på. Men i allt övrigt håller jag med dig. Att hålla sig i skuggan och att täcka kroppen när man vistas i solen under de timmar på dagen den skiner som starkast är bästa och ofarligaste solskyddet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de som är intresserade, kommer här en väldigt intressant föreläsning baserad på forskning som inte fått ekonomisk stöd av branchen:

(Man bör kanske vara rätt bra på Engelska för att hänga med)

Om du använder solkräm, använd inte en som har följande ämnen:

oxybenzone (kemiskt östrogen) och vitamin A (retinyl palmitate), solkrämer som påstår de har över 50SPF

Att vara uppmärksam på är ämnen som kan vara starkt allergiframkallande och ofta används i solskyddskrämer:

parabens, methylisothiazolinone, methylcloroisothiazolinone, bronopol, propylene/butylene glycol, quaternium och steraralkonium

En annan intressant sida är från Environmental group som nyligen testat över 500 solskyddsprodukter. Av de 500 så ansågs 39 att vara både säkra och effektiva.

http://www.ewg.org/2010sunscreen/

Nivea (även om inte just solkrämen testades) hade inget bra test:

http://www.ewg.org/2010sunscreen/finding-the-best-sunscreens/?search=&brand_id=101&ptype=

Ytterligare en bra artikel, som påpekar det här med siffrorna på flaskan väldigt bra...

http://www.aolnews.com/health/article/study-many-sunscreens-may-be-accelerating-cancer/19488158

Söker man på "sun screen and cancer" på google så får du upp väldigt mycket och det mesta är väldigt nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper alltid hemma eller på Arlanda.

Piz Buin är min favvis. Har känslig hud/hy och denna mår jag bra av helt enkelt.

Har det mesta deras solprodukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Älskar detta med solskyddsmedel - använd naturprodukter. Själv använder jag nästan uteslutande kokosnötsolja - det ska vara den kallpressade, smutsgula sorten som har en stark doft. Så har jag gjort de senaste 35 åren, har aldrig fått problem med varken solsveda eller något oönskat skinnbyte.

För övrigt är solskyddsmedel INTE billigare i Thailand tvärtom.

Spara in pengar på solskyddsmedel - var i skuggan, du kommer ändå att bli brun, det kommer in massor av reflektion från både sanden men framförallt från vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv håller jag mig för det mesta i skuggan det funkar bra som solskydd och då Slipper smeta på mig något. :)

;):JC_goodpost:

Ja det är en bra post om man inte tänker bada på hela resan. Själv ligger i i havet eller poolen halva resan och då är det svårt att hitta skugga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×