Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
sandra_8201

Kubmaneter - Box Jellyfish

Rekommendera Poster

Det stod i artikeln han hon hde tagit sig ett natt dopp!, känns väl lite vågat när man inte ser vad som finns i vattnet.

Är det högvatten på kvällen/natten som gör att det kommer in sådana här maneter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakan de finns dag som natt o du ser dem inte ens mitt på ljusa dagen. De är små o genomskinliga =( Det hade varit bättre de var stora o röda =) Men det är de tyvärr inte...Så helt omöjligt att skydda sig om man inte tänkt bara bada i poolen :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker till Khao Lak i januari och funderar så klart hur mkt sanning det ligger i att det skett en ökning av kubmaneter. Är det alltså på östsidan det är vanligare? Vill varken förstora eller förringa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker till Khao Lak i januari och funderar så klart hur mkt sanning det ligger i att det skett en ökning av kubmaneter. Är det alltså på östsidan det är vanligare? Vill varken förstora eller förringa problemet.

Visst funderar man! Även om jag vet att trafiken är farligare! Vi ska till Khao Lak, Koh Lante, Koh Sukorn, Koh Bulon och koh Lipe. Är någon av de här platserna farligare än andra+

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Langkawi, Lanta, är väst. Cha Am är öst, om det nu va en box jelly, verkar inte vara fastställt.

Ingen vet var de finns, läs på om arten på vetenskaps sidor så ser ni bla att de trivs i bräckvatten. Ingen ide att försöka lura er genom att lyssna på någons gissningar. Jag bor på Samui och funderar inte på dem.

Eftersom ni frågar så svarar jag att jag känner mig mindre oroad här än när jag befinner mig på västsidan men skulle nog knappast bry mig där heller.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maneterna blivit tjurar eller vad kommer det där (anti) ryktet ifrån?

Ja. Enligt den seriösa tidningen afton h o r a n så kommer snart hela Thailand att vara översvämmade av dessa hemska tingestar. Många svenskar kommer att dö, Thailand och resten av världen får läggas ned. Allt detta medför även att Martin tyvärr måste lägga ned detta forum eftersom Thailand snart är uppbrända av dessa maneter och inte längre existerar. Och slutligen så måste även afton h o r a n läggas eftersom alla forummedlemmar här har då är så förbannade att vi har tömt hela Asien på dessa hemska maneter och släppt dessa lösa på afton h o r a n varvid h o r a n fått rätt i dess farlighet och alla medarbetare där dödas av mördarmaneterna.

Tyvärr kommer ingen att få läsa detta eftersom det drabbat just den blaska som brukar skriva om dessa enorma mördarmaneter.

Glöm inte var ni läste detta först .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maneterna blivit tjurar eller vad kommer det där (anti) ryktet ifrån?

Tjurar vet jag inte men läste det i en artikel från Australien att de inte gillade starka färger.

Var en expert från deras marinbiologiska institut.

Framöver får vi väl se vad som stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maneterna blivit tjurar eller vad kommer det där (anti) ryktet ifrån?

Tjurar vet jag inte men läste det i en artikel från Australien att de inte gillade starka färger.

Var en expert från deras marinbiologiska institut.

Framöver får vi väl se vad som stämmer.

Att tjurar inte gillar rött har i många experiment visat sig vara en myt, djuren är dessutom färgblinda, men just den gråtonen verkar inte vara magisk.

Skulle gissa att dessa maneter tror att skarpa färger är fisk och med andra ord gillar skarpa fäger. De jagar aktivt och är inga "bojar" som flyter omkring.

Idag har vi sol,, ska ta mig ett bad senare och rapporterar hur många döda som dras upp ut vattnet. ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför varnar ingen om kokosnötter? Det dör faktiskt många fler personer per år än av kubmaneter. Det kommer väl inte förrän den dagen så en svensk dabbas förmodar jag.

Ang mkt regn och mkt maneter. Aftonbladet lyckas med konststycket att först skriva om kubamneteternas farlighet för att sedan påstå att Apollo säger att det finns mkt maneter nu pga regnet. Vad dom inte skriver är att de maneter Apollo pratar om är helt vanliga maneter, inte den farliga sorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte speciellt orolig faktiskt, finns tydligen inga belägg för att det verkligen är en ökning.

På drygt 100 dyk i Thailand tror jag att jag sett en kubmanet en gång, är dock

inte helt säker men tog ett foto, ska se om jag hittar fotot.

Tillägsinfo - Havsköldpaddan är immun mot giftet och äter gärna kubmaneter!

Länge leve sköldpaddan  :kla

TT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar aftonbladets sätt att skriva:

"Utanför Monkey Island blev 28-åriga Susanna attackerad av en misstänkt kubmanet."

Attackerad av en manet? :) Kan verkligen se det framför mig som en scen ur hajen med tillhörande ljudeffekter - Maneten ser en badare och sätter full fart (0.5-1km/h?) mot honom/henne. Badaren ser faran men hinner inte undan i tid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar aftonbladets sätt att skriva:

"Utanför Monkey Island blev 28-åriga Susanna attackerad av en misstänkt kubmanet."

Attackerad av en manet? :) Kan verkligen se det framför mig som en scen ur hajen med tillhörande ljudeffekter - Maneten ser en badare och sätter full fart (0.5-1km/h?) mot honom/henne. Badaren ser faran men hinner inte undan i tid :)

Man kan ju också undra vad kubmaneten var misstänkt för....

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägsinfo - Havsköldpaddan är immun mot giftet och äter gärna kubmaneter!

Länge leve sköldpaddan  :kla

TT

 

Jag kan bara instämma i det men tyvärr så har vi tvåbenta minimerat deras bestånd. Tänk på att absolut ALDRIG slänga något i vattnet speciellt inte plastpåsar som sköldpaddorna får i sig av misstag och kvävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maneten ser en badare och sätter full fart (0.5-1km/h?) mot honom/henne. Badaren ser faran men hinner inte undan i tid :)

5-7 km/h (1,5-2m-s)

Det är rätt snabbt tycker jag.

http://www.outback-australia-travel-secrets.com/box-jellyfish.html

•Their speed and vision leads some researchers to believe that box jellyfish actively hunt their prey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×