Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
husse

Smuggla mat till Thailand?

Rekommendera Poster

Ja men för svenskar BOSATTA må det väl vara hänt att man vill få ner "en bit av Sverige" men kan man inte klara sig ett gäng veckor under semestern? :)

Påminner lite om familjen som åkte ner till Kanarieöarna och ville få hela resan återbetald för att dom inte hade FIL på hotellfrukosten  ::) Det sjuka var att dom fick till sist charterbolaget att ge dom tillbaka pengarna förfrukosten.. Den var ju trots allt inte exakt som hemma ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min jobbarkompis kom till mig idag med finurlig vinnar-min. Han hade fått en oväntad inköpsorder på just Kalles Kaviar av sin kinesiska flickvän (som hatade den för någon vecka sedan). Det är magi i Kalles

Än en gång måste jag slå ett slag för Ikea som säljer Kalles Kaviar och hönökaka. Förövrigt har dom även sill, prästost, marabuo-chokald, flädersaft, lingonsylt etc etc. Allt det där viktiga  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång måste jag slå ett slag för Ikea som säljer Kalles Kaviar och hönökaka. Förövrigt har dom även sill, prästost, marabuo-chokald, flädersaft, lingonsylt etc etc. Allt det där viktiga  ;)

Ja ja bootis du får slå hur många slag du vill för IKEA det hjälper inte oss som befinner oss lite norrut eftersom dom inte öppnat här ännu. Men tjatar du lite till så kanske jag inte kan stå emot magin längre, bjuder du på kaffe  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men för svenskar BOSATTA må det väl vara hänt att man vill få ner "en bit av Sverige" men kan man inte klara sig ett gäng veckor under semestern? :)

Påminner lite om familjen som åkte ner till Kanarieöarna och ville få hela resan återbetald för att dom inte hade FIL på hotellfrukosten  ::) Det sjuka var att dom fick till sist charterbolaget att ge dom tillbaka pengarna förfrukosten.. Den var ju trots allt inte exakt som hemma ;)

Ja ja ja ja jaaaa... om DU nu inte vill ha med det när du är iväg ett par veckor så okej... men om man själv vill så är det väl inget fel på det?

Samma med vin... jag har ett vin som jag gillar som man inte kan köpa där, då ska inte jag kunna ta med det då eller?

Man kanske inte kan förutsätta att dom sakerna man gillar, finns på plats utomlands.. då är det säkrast att ta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång måste jag slå ett slag för Ikea som säljer Kalles Kaviar och hönökaka. Förövrigt har dom även sill, prästost, marabuo-chokald, flädersaft, lingonsylt etc etc. Allt det där viktiga  ;)

Ja ja bootis du får slå hur många slag du vill för IKEA det hjälper inte oss som befinner oss lite norrut eftersom dom inte öppnat här ännu. Men tjatar du lite till så kanske jag inte kan stå emot magin längre, bjuder du på kaffe  ;)

Nu sägs det att IKEA ska öppna i BangNa den 3 november 2011. Fast det är ju en ganska lång väg från Phuket bara för en tub kaviar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men för svenskar BOSATTA må det väl vara hänt att man vill få ner "en bit av Sverige" men kan man inte klara sig ett gäng veckor under semestern? :)

Påminner lite om familjen som åkte ner till Kanarieöarna och ville få hela resan återbetald för att dom inte hade FIL på hotellfrukosten  ::) Det sjuka var att dom fick till sist charterbolaget att ge dom tillbaka pengarna förfrukosten.. Den var ju trots allt inte exakt som hemma ;)

Jag tillbringar två månader varje vinter i Thailand. Jag tar i regel med mig diverse matvaror till både privata boende och även restaurangägare jag känner. Förutom kaviar blir det även någon västerbottenost hårdbröd och lite sill till mig själv. Hårdbröd macka med kaviar är något jag inte äter så ofta hemma men i Thailand är det av någon anledning väldigt gott ibland. Sedan brukar det alltid bli någon sillkväll med vänner och bekanta. Kaviar är inget jag inte kan vara utan men varför skall jag vara utan då jag kan ta med det? Gör det mig till en sämre thailand resenär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte nämnt något om att man genom att plocka med sig halva skafferiet när man skall utomlands gör en till en sämre resenär, snarare tycker jag det är en härlig företeelse som jag kan skratta gott åt

Jasså jag fick för mig att du likställde mig och andra som vill ha med sig några svenska delikatesser med charterresenärer som förväntar sig att allt skall vara som hemma i Sverige. Men jag kanske misstog mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att slänga en 110 g aloeveratub som det vara var kvar hälften i. Nej det gick inte, förpackningen får inte rymma mer än 100 g!!!! Så var det och har hört om liknande fall.

Det är inte vikten som begränsar utan antal ml. Förpackningarna får ej rymma mer än 100 ml.

Inte om man har det i sin vanliga packning, denna begränsning gäller ju bara handbagaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker alltid till Thailand till jul och packar då med oss

Glögg, pepparkakor som vi dricker vid poolen till Lucia...är så konstigt att dricka glögg i 30 graders värme :)

Sen tar vi med oss tubostar som barnen gillar att ha på mackan då vi inte har frukost, hyr hus så vi gör vår egna frukost :)

Sen packar ja ner Gevalia :) man kan inte vara i Thailand i 3 veckor utan gott Kaffe :)

Ja så konstiga är vi ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker alltid till Thailand till jul och packar då med oss

Glögg, pepparkakor som vi dricker vid poolen till Lucia...är så konstigt att dricka glögg i 30 graders värme :)

Sen tar vi med oss tubostar som barnen gillar att ha på mackan då vi inte har frukost, hyr hus så vi gör vår egna frukost :)

Sen packar ja ner Gevalia :) man kan inte vara i Thailand i 3 veckor utan gott Kaffe :)

Ja så konstiga är vi ;)

;):D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte nämnt något om att man genom att plocka med sig halva skafferiet när man skall utomlands gör en till en sämre resenär, snarare tycker jag det är en härlig företeelse som jag kan skratta gott åt

Jasså jag fick för mig att du likställde mig och andra som vill ha med sig några svenska delikatesser med charterresenärer som förväntar sig att allt skall vara som hemma i Sverige. Men jag kanske misstog mig.

Japps, jag likställde situationen lite grann och påpekade att jag tyckte att det var sjukt att dom fick pengarna tillbaka för frukosten, inget annat.

Jag sa dock inte att det gjorde någon till en sämre resenär än någon annan, det klarade du själv galant när du först frågar om "Gör det mig till en sämre thailand resenär?" och i inlägget efter blir upprörd att jag jämför dig med någon charterturist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir inte klokare på om man ska våga "smuggla" med sig något eller inte efter att ha läst alla inlägg. Mycket tyder på att man INTE blir stoppad i tullen. Men jag kan ge mig den på att jag skulle bli det.... Nojjig? Tja lite..=)

Vi ska träna thaiboxning i en månad, och tidigare erfarenheter säger att proteinpulver är kalasdyrt i Thailand. Därför funderar vi på att ta med oss en påse så att vi klarar oss tiden ut.

Om man mot förmodan skulle bli stoppad i tullen med en påse Whey proteinpulver (helt oöppnad), hur skulle scenariot kunna se ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir inte klokare på om man ska våga "smuggla" med sig något eller inte efter att ha läst alla inlägg. Mycket tyder på att man INTE blir stoppad i tullen. Men jag kan ge mig den på att jag skulle bli det.... Nojjig? Tja lite..=)

Vi ska träna thaiboxning i en månad, och tidigare erfarenheter säger att proteinpulver är kalasdyrt i Thailand. Därför funderar vi på att ta med oss en påse så att vi klarar oss tiden ut.

Om man mot förmodan skulle bli stoppad i tullen med en påse Whey proteinpulver (helt oöppnad), hur skulle scenariot kunna se ut då?

De hade öppnat påsen laggt ut proteinet på disken, tatt fram en 1000bathare o rullat ihop o dratt i sig en lina o sett vad som hade hänt..

eller inget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir inte klokare på om man ska våga "smuggla" med sig något eller inte efter att ha läst alla inlägg. Mycket tyder på att man INTE blir stoppad i tullen. Men jag kan ge mig den på att jag skulle bli det.... Nojjig? Tja lite..=)

Vi ska träna thaiboxning i en månad, och tidigare erfarenheter säger att proteinpulver är kalasdyrt i Thailand. Därför funderar vi på att ta med oss en påse så att vi klarar oss tiden ut.

Om man mot förmodan skulle bli stoppad i tullen med en påse Whey proteinpulver (helt oöppnad), hur skulle scenariot kunna se ut då?

Kan med 99% säkerhet att inget alls händer.. Även om jag hade tycket det vore kul att se en tullpolis dra en lina :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ujujuj, här har man missat massa goda tips.

Personligen så hade jag TRE kaviartuber med mig senast jag åkte till Thailand.

Hade absolut inte åkt utan dessa.

Dessbättre var dom inte till mig utan till vår värdinna på forumträffen. Precis som Lianinho tycker jag inte att det är något fel att ta med sig svenska förnödenheter ...... till folk som bor på destinationen.

Fast å andra sidan så hade jag två rullar snus med mig ........... och Jäger inköpt på taxfree.

Halleluja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång måste jag slå ett slag för Ikea som säljer Kalles Kaviar och hönökaka. Förövrigt har dom även sill, prästost, marabuo-chokald, flädersaft, lingonsylt etc etc. Allt det där viktiga  ;)

Ja ja bootis du får slå hur många slag du vill för IKEA det hjälper inte oss som befinner oss lite norrut eftersom dom inte öppnat här ännu. Men tjatar du lite till så kanske jag inte kan stå emot magin längre, bjuder du på kaffe  ;)

Äsch. Från Phuket kan man likagärna åka till KL som Bkk. Du får se det som en proviantrunda. Och Kaffe finns såklart på Ikea, jag törs inte dricka sån vuxendricka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det står så här i importreglerna för

"TRADING AND BUSINESS":

General Prohibitions and Restrictions:

.....................

•        The import of drugs, foods, and supplementary products requires prior licensing from the Food and Drug Administration, the Ministry of Health..............................

Man får absolut intrycket av att det är yrkesmässig import som menas.

Under "TRAVELLERS" skriver man så här:

When a Customs officer stops a passenger/traveler for a closer inspection, it does not necessarily mean that the passenger/traveler is suspected of any wrongdoing. In addition to enforcing Customs laws, Thai Customs enforces many laws for other agencies.

DUTY PAYMENT

If you are bringing in with you the items with total combined value more than 10,000 baht, these items are subject to import taxes and duties. A flat rate of duty will be applied on the dutiable items provided that: 

•    The dutiable items are intended for personal use;

•    They are at a reasonable quantity and not intended for commercial use, business, or trade purposes;

•    The total value is not exceeding 80,000 Baht;  and

•    Passengers are able to pay taxes and duties in cash on the date of arrival.

Länk till hela siten:  http://www.customsclinic.org/index.php?lang=en

Såsom jag uppfattar det, är det alltså tillåtet att ta med sig mat för eget bruk. Finns inget uttryckligt förbud.

Färskt kött, frön och plantor o dyl. ska/bör man däremot inte ta med sig till något land.

Job

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt (dvs jag prackar inte den på andra) är att, en del av upplevelsen i resandet består i att uppleva nya saker, nya smaker, nya platser. Jag vill inte ha med mig Kalles, knäckebröd eller lakrits mm från Sverige. Tycker allt sådant är jättegott, men vill faktiskt under de tre veckor vi är där uppleva Thailand.

Sedan så är det väldigt skoj att få komma hem och njuta av allt gott som finns hemma, efter semestern.

Släpar dock hem en massa kryddor från Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis gäller detta också:

The duty free allowance will be applied to accompanied personal effects up to Bath 10,000 worth if i) the items are intended for your own personal or professional uses; ii) the quantity are reasonable; and iii) the items are not subject to prohibition or restriction.

However, there are limits on the amount of alcoholic beverages, cigarettes, cigars and smoking tobacco to which you may include in your duty free personal exemption as follows:

•    200 cigarettes or 250 grams of cigars or smoking tobacco; and

•    1 litre of alcoholic beverages.

Observera att det är totalt 1 liter vin, sprit eller öl som gäller. Inte 1 liter av varje.

Eftersom snus (eller typ chewing tobacco) inte nämns här, borde det vara fritt att införa "för eget bruk", inom varuvärdet 10 000Baht.

För den som fortfarande är tvehågsen, finns alla kontaktuppgifter till vederbörande myndighet här:

CONTACT

For further inquiry and information, you may contact the Customs Call Center at Tel. 1164  or the Customs Clinic at Tel. 02-667-7880-4, Fax. 02-667-7885, e-mail: customs_clinic@customs.go.th This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .  Additional information may also be obtained from Customs ports of entry/exit.  Please consult our telephone directory for a Customs office near you.  The listing can be found under the “CONTACT US†section.

JoB :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en herre som alltid tog med sig 6 liter a-fil i en kylbag som handbagage när han for till kanarieholmarna, för fil kunde han o hans fru inte vara utan på semestern  :cr :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att man inte kan uppleva nya saker, smaker eller platser bara för att man har med sig lite kaviar och hårdbröd.

Det finns alltid de som skall komma med dumma kommentarer när man diskuterar att ta med sig svenska varor eller jämför svenska restauranger i Thailand. De påpekar tillsynes världsvana att de minsann reser för att ta del av maten och kulturen å då kan man ju inte äta svensk mat. I själva verket visar det bara brist på erfarenhet och förståelse för annat än sin egna lilla bubbla man lever i. :cr

Alla är inte heller treveckors turister. Personligen hade jag inte med mig mycket och speciellt ingen mat på mina första resor till Thailand. Nu har jag lärt mig vad jag vill ha hem ifrån och vad jag köper där nere. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att man inte kan uppleva nya saker, smaker eller platser bara för att man har med sig lite kaviar och hårdbröd.

Det finns alltid de som skall komma med dumma kommentarer när man diskuterar att ta med sig svenska varor eller jämför svenska restauranger i Thailand. De påpekar tillsynes världsvana att de minsann reser för att ta del av maten och kulturen å då kan man ju inte äta svensk mat. I själva verket visar det bara brist på erfarenhet och förståelse för annat än sin egna lilla bubbla man lever i. :cr

Alla är inte heller treveckors turister. Personligen hade jag inte med mig mycket och speciellt ingen mat på mina första resor till Thailand. Nu har jag lärt mig vad jag vill ha hem ifrån och vad jag köper där nere. 

Ska villigt medge att sedan hepatit-tråden har jag inet mkt till övers för dig mankan och sådana här inlägg gör inte att åsikten ändras direkt. Jag har inte nämnt något om att jag minsann skall åka och uppleva kulturen då det faktiskt är bland det sista jag gör när jag åker till Thailand. Jag äter allt en Subway om så andan skulle falla på.

Däremot rörde ju just denna sid-diskussion just turister som åker ner ett par veckor och ställer till med ett väldigt rabalder bara för att man faktiskt inte kan klara sig utan sin fil på morgonen. Som många sagt innan så är det skilland på att faktiskt bo där och att åka ner på semester.

Det har helt enkelt ingenting med hur världsvan jag själv eller någon annan ser sig. För egen del handlar det bara om att jag har svårt för när allt skall göras omständigt, om det så är bokningar av resor, packning eller hur man enklast tar med sig ett helt svenskt julbord till Thailand (trots att man självmant åkt ner just över julafton).

Återigen, min åsikt, mina tankar. Däremot tycker jag det är intressant att höra tankegången angående att man exempelvis inte klarar sig utan kaviar i två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att man inte kan uppleva nya saker, smaker eller platser bara för att man har med sig lite kaviar och hårdbröd.

Det finns alltid de som skall komma med dumma kommentarer när man diskuterar att ta med sig svenska varor eller jämför svenska restauranger i Thailand. De påpekar tillsynes världsvana att de minsann reser för att ta del av maten och kulturen å då kan man ju inte äta svensk mat. I själva verket visar det bara brist på erfarenhet och förståelse för annat än sin egna lilla bubbla man lever i. :cr

Alla är inte heller treveckors turister. Personligen hade jag inte med mig mycket och speciellt ingen mat på mina första resor till Thailand. Nu har jag lärt mig vad jag vill ha hem ifrån och vad jag köper där nere. 

Ska villigt medge att sedan hepatit-tråden har jag inet mkt till övers för dig mankan och sådana här inlägg gör inte att åsikten ändras direkt. Jag har inte nämnt något om att jag minsann skall åka och uppleva kulturen då det faktiskt är bland det sista jag gör när jag åker till Thailand. Jag äter allt en Subway om så andan skulle falla på.

Däremot rörde ju just denna sid-diskussion just turister som åker ner ett par veckor och ställer till med ett väldigt rabalder bara för att man faktiskt inte kan klara sig utan sin fil på morgonen. Som många sagt innan så är det skilland på att faktiskt bo där och att åka ner på semester.

Det har helt enkelt ingenting med hur världsvan jag själv eller någon annan ser sig. För egen del handlar det bara om att jag har svårt för när allt skall göras omständigt, om det så är bokningar av resor, packning eller hur man enklast tar med sig ett helt svenskt julbord till Thailand (trots att man självmant åkt ner just över julafton).

Återigen, min åsikt, mina tankar. Däremot tycker jag det är intressant att höra tankegången angående att man exempelvis inte klarar sig utan kaviar i två veckor.

Jasså diskussionen handlade om de som inte kunde leva utan fil. Jag trodde det var du som tycke att man var väldigt konstig om man tog med sig kaviar.  Men nu handrar det tydligen om att ta med sig ett helt julbord också.

Nu förstår jag inte vad hepatittråden hade med saken att göra men det är klart även där försvarade jag att man kan ha olika värderingar om vad som är viktigt och mindre viktigt. Det verkar ju du ha lite svårt med.

Angående din historia om familjen med filen . Kan det ha varit så att de vart lovade att speciella matvaror skulle finnas på frukost bordet? Antagligen var det väl helt enkelt så att de fick tillbaka pengarna för frukost för att resebolaget inte levererat vad som lovads. Och inte för att de inte klarade sig utan fil.

Har det talats om att man inte klarar sig utan kaviar i två veckor? Eller kan det vara så att du helt enkelt skriver så för att förlöjliga de som tar med sig en kaviartub på semestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis gäller detta också:

The duty free allowance will be applied to accompanied personal effects up to Bath 10,000 worth if i) the items are intended for your own personal or professional uses; ii) the quantity are reasonable; and iii) the items are not subject to prohibition or restriction.

However, there are limits on the amount of alcoholic beverages, cigarettes, cigars and smoking tobacco to which you may include in your duty free personal exemption as follows:

•    200 cigarettes or 250 grams of cigars or smoking tobacco; and

•    1 litre of alcoholic beverages.

Observera att det är totalt 1 liter vin, sprit eller öl som gäller. Inte 1 liter av varje.

Eftersom snus (eller typ chewing tobacco) inte nämns här, borde det vara fritt att införa "för eget bruk", inom varuvärdet 10 000Baht.

För den som fortfarande är tvehågsen, finns alla kontaktuppgifter till vederbörande myndighet här:

CONTACT

For further inquiry and information, you may contact the Customs Call Center at Tel. 1164  or the Customs Clinic at Tel. 02-667-7880-4, Fax. 02-667-7885, e-mail: customs_clinic@customs.go.th This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .  Additional information may also be obtained from Customs ports of entry/exit.  Please consult our telephone directory for a Customs office near you.  The listing can be found under the “CONTACT US†section.

JoB :)

Stämmer inte utan du får bara ta med dig 250g snus in i Thailand (går som vanligt tobak). Nu kommer jag inte ihåg vad jag läste det men det var en seriös sida iallfall:) Dock har jag aldrig haft problem trots att jag haft med mig lite för mycket varje gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×