Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst San

"Tryck" i öronen ombord på flyget?

Rekommendera Poster

Gäst San

Hur är det när man flyger en längre sträcka? Jag får alltid en otrolig huvudvärk och ont i öronen, mest vid start och landning... :( När planet håller samma nivå uppe i luften går det ganska bra... någon som har erfarenhet av hur det är på Thailandsflyget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda gången som det känns att man flyger är just vid start o landning, och om  man har otur med turbulens, annars inga problem. Min son led av örontryck o illamående men vid längre flygningar endast vid ovanstående  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn ni inte jämna ut trycket då?

Håll för näsan och blås. Börja försiktigt, och öka sakta trycket tills det klickar till i öronen. Sedan jag lärde mig det när jag var liten har jag inte haft öroninflammation (som jag hade varje sommar som barn).

Funkar kanon på planet. Det är däremot värre om man är förkyld. Då kan det bli trångt i gångarna mellan näsa och öron.

mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn ni inte jämna ut trycket då?

Håll för näsan och blås. Börja försiktigt, och öka sakta trycket tills det klickar till i öronen. Sedan jag lärde mig det när jag var liten har jag inte haft öroninflammation (som jag hade varje sommar som barn).

Funkar kanon på planet. Det är däremot värre om man är förkyld. Då kan det bli trångt i gångarna mellan näsa och öron.

mvh Peter

Det är då nossprayen kommer fram :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tyckte trampolins tips om apotekets speciella öronproppar verkar vara en hit. Vår 6-åriga dotter har ibland lite jobbigt med öronen, och även om hon tryckutjämnar så gott hon kan, så verkar det inte alltid funka.

Kan vara värt att testa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn ni inte jämna ut trycket då?

Håll för näsan och blås. Börja försiktigt, och öka sakta trycket tills det klickar till i öronen. Sedan jag lärde mig det när jag var liten har jag inte haft öroninflammation (som jag hade varje sommar som barn).

Funkar kanon på planet. Det är däremot värre om man är förkyld. Då kan det bli trångt i gångarna mellan näsa och öron.

mvh Peter

Samma princip som när man dök ned till botten på den djupa bassängen, vid hopptornet, då man var.... en liten grabb!?  :) Har faktiskt aldrig prövat det på flyget...  :th En nackdel (för mig) var att man hörde så dåligt ett bra tag efteråt!  ;D

MEn det var skönt i öronen där det "knäppte" till!  :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäspa kan hjälpa också.

Sug på en klubba eller hård karamell vid start och landning så uppstår sällan problemet från början. Det är därför man ska amma eller låta spädbarn suga på en nappflaska just för att minska obehaget.

Jag minns när jag flög första gången, då delade flygvärdinnorna ut hårda karameller vi start och landning till både barn och vuxna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått år tuggade vi på Röda Ferrari-bilar. Godiset, det finns röda och svarta. De röda får man "jobba lite" mer med. Det var till bra hjälp, "tuggandet" och så "sväljandet". Men vi hade inga på vägen hem! :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAn ni inte jämna ut trycket då?

Håll för näsan och blås. Börja försiktigt, och öka sakta trycket tills det klickar till i öronen. Sedan jag lärde mig det när jag var liten har jag inte haft öroninflammation (som jag hade varje sommar som barn).

Funkar kanon på planet. Det är däremot värre om man är förkyld. Då kan det bli trångt i gångarna mellan näsa och öron.

mvh Peter

Samma princip som när man dök ned till botten på den djupa bassängen, vid hopptornet, då man var.... en liten grabb!?  :) Har faktiskt aldrig prövat det på flyget...  :th En nackdel (för mig) var att man hörde så dåligt ett bra tag efteråt!  ;D

MEn det var skönt i öronen där det "knäppte" till!  :glad

Japp!

Kan du det har du inga problem sedan!

(med öronvärk alltså) :cool

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joid

Fysiken bakom det hela är rätt enkel jag är ingen fysiklärare men har ett par flygmil i kroppen.

När man lyfter med planet så blir luften tunnare och lufttrycket sjunker när man kommer högre upp. Man har därför en tryck kabin i flygplan som håller luft trycket uppe på nästan samma nivå som nere på marken. Men detta är ingen exakt vetenskap och detta skapar "problemen".

Så säg att trycket inne i kabinen är lite lägre änn vad det var nere på marken vilket innebär att du har lite högre tryck i dina öron. Då kommer dina trummhinnor att bukta ut lite och du hör lite dåligt och du upplever ett tryck i öronen. Och naturligtvis tvärtom om trycket skulle vara lite högre utanför dina öron så kommer dina trummhinnor bukta in lite men det är samma effekt dvs du hör lite dåligt och känner ett tryck.

Detta är som nämnt tidigare exakt samma sak som dykare upplever under vatten bara det att vattentryck ändras mycket snabbare änn luft tryck.

Vad du måste göra är att tryckutjämna. För vuxna så brukar detta inte vara några problem. Håll för näsan och blås eller sug lite beroende på om det är under eller övertryck prova dig fram hur hårt du måste blåsa osv. Lär känna dina örongångar helt enkelt  :cr

För vuxna som inte klarar av detta eller barn som inte förstår hur dom ska göra så finns det lite andra tricks. Svälja är en klassiker tugga tuggumi ät godis eller något annat. Annars finns det lite mer ofrivilliga manövrar såsom att gäspa eller nysa. Alla barn vet hur man snyter sig vilket är samma sak som att tryckutjämna. Så snyt dina barn vare sig dom behöver det eller inte och håll lite "thightare" om näsan änn vad man skulle gjort om det var en riktigt "snytning".

Är det någon som provat öronpluggarna? Rent spontant så känns det lite som att det skulle vara rätt svårt att designa öronproppar som löser detta problem. Men det är ju fantastiskt om dom fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore som sagt intressant att höra från någon som har erfarenhet av dessa pluggar. Funkar de, är det ju helt klart värda att anskaffa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Poul Hansen

Hej,

jag har provat öronpropparna eller EarPlanes som de heter. Köpte dom i USA första gången för många år sedan. Min doter som bor i England har köpt dom på Boots flera gånger och sedan ett par år finns de i Sverige, har köpt dom på flygplatserna. Såg att dom numera också finns på Apoteket. De fungerar riktigt bra.

Verkar vara en ganska kländ produkt utomlands då ganska många apotekskedjor säljer dom, det är väl i Sverige som vi släpat efter... som vanligt ;)  Hursomhelst, dom funkar på mig och min familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela min lilla familj (jag och två barn nio och tio år) kör alltid med traditionell tryckutjämning dvs hålla för näsan och sedan försöka blåsa ut luft genom näsan så att det i princip slår lock för öronen. Därefter sväljer man och locket släpper och allt är frid och fröjd.

Jag för min del kan inte ens åka upp för en hög backe eller ner i en tunnel utan att behöva tryckutjämna, men det är en historia för sig.

Vad jag har kommit på är att jag faktiskt blir nästan lite yr när jag tryckutjämnar på sättet ovan. Jag är extremt flygrädd och faktiskt lugnar jag mig själv genom att tryckutjämna. Jag kom på att tryckutjämnar jag när det är luftgropar så känns det mindre i magen och jag blir mindre rädd.

Jag vet inte om det bara gäller mig eller kanske andra, men rent fysiskt borde man ju sätta balanssinnet lite ur funktion när man med flit slår lock för öronen och sen sväljer...

Det funkar iaf för flygrädda mig...och jag hoppas det kan vara till nytta för andra flygrädda....tryckutjämna fast du egentligen inte behöver och sen svälj...Dessutom slipper man det jobbiga ljudet från flygmotorerna...när det slår lock hör man inte mer än sina egna tankar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har därför en tryck kabin i flygplan som håller luft trycket uppe på nästan samma nivå som nere på marken. Men detta är ingen exakt vetenskap och detta skapar "problemen".

Trycket motsvarar drygt 2000 meters höjd, = sveriges högsta bergs topp. Och eftersom trycket ändras fprt känns det lite eller ibland mycke speciellt vid bihåleinflamation då hela ansiktet kan kännas som om det ska explodera.

Att man inte har ett högre tryck är för att det blir så stor skillnad mellan kabinen och det undertryck som finns utanför att planen skulle behöva vara ännu kraftigare byggda och då väga mer. Planen är som uppblåsta ballonger.

Jag för min del kan inte ens åka upp för en hög backe eller ner i en tunnel utan att behöva tryckutjämna, men det är en historia för sig.

Det behöver inte ens vara en tunnel som lutar neråt utan det är tunneln i sig som skapar trycket när man åker in. Med tåg blir det väldigt mycke tydligare då det oftast är smalare tunnlar

Om någon nu var intresserad och inte redan visste  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade öronpropparna på din dotter?

Eller någon annan som provat dem?

Ja, när vi väl skulle resa, så ville hon absolut inte ha några öronproppar i sina öron, och eftersom hon inte var det minsta lilla förkyld, så lät vi henne slippa. Funkade hur bra som helst. Så tyvärr kan jag inte riktigt ge någon bedömning på huruvida de funkar eller inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp de nya öronpropparna på apoteket som heter earplanes.

De är tryckutjämnande och moverkar "öronlock" och smärta.

Däremot påverkas inte hörseln av dem. Se apotekets hemsida.

Funkar de...testat ?

Min sons trumhinnor spräcktes vid landningen sist på Dominikanska.

Han har så oerhört trånga gångar.

Han har alltid haft jätteproblem...  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gäst

Detta kom idag från EarPlanes till TT och andra nyhetsbyråer med anledning av Läkarstämman i Göteborg.

Flera miljoner svenskar lider av semesterplågan Otic Barotrauma när de flyger.

Medicintidskriften The Journal of Laryngology & Otology har i sin undersökning påvisat att 65% av alla barn upp till 11 år lider av obehag och smärtor  i öronen när de flyger. Dessutom visade undersökningen att 46% av alla vuxna upplever samma smärtor och obehag som barnen.

Den medicinska termen är; Otic Barotrauma och har uppmärksammats stort i läkarvärlden då antalet flygpassagerare ökar med stora tal för varje år, därmed också problemen med tillhörande incidenter.

The Journal of Laryngology & Otology visar också att 31% upplever problemen när planet lyfter, medan majoriteten 85% upplever smärtor när planet börja gå ner för landning.

Men tidskriften säger också att man inte måste leva med dessa smärtor. Man pekar ut de speciella tryckutjämnande öronpropparna EarPlanes som en hjälpare i nöden. Dessa öronproppar lindrar effektivt obehagen.

-          â€Det gläder oss självklart att en så prominent och insatt medicinsk tidskrift rekommenderar vår produkt. EarPlanes finns på Apoteket och på de flesta flygplatser. Vårt samarbete med föreningen Svenskt Flyg, vilka är en auktoritet inom Svensk Flygindustri, har gjort att vi tillsammans har lyckats sprida vårt budskap om att det finns en lösning på denna semesterplågaâ€, säger Mario Usilla, ansvarig för Propartner AB som är importör av EarPlanes till Norra Europa.

-          †Låt mig också få tillägga kort†, säger Mario Usilla, â€EarPlanes är sedan 1996 en CE-märkt, väl utprovad produkt som säljs på flygplatser, men framförallt på Apotek i de flesta EU-länder såväl som USA, Japan, m.fl.â€

Aviation Health Institute en samarbetsorganisation inom EU för främjande av bättre flyghälsa, rekommenderar också EarPlanes som lösning på Otic Barotrauma i ett inslag i ett konsument/hälso-program på Dansk TV.

För ytterligare information kontakta: Mario Usilla, Propartner AB, direkt tel 0705-68 73 60.

Propartner AB, Box 5084, 402 22 Göteborg.  www.earplanes.se                                                          Göteborg 2007 06 11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×