Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Lassesnabb

Vart åka på lågsäsong med småttingar?

Rekommendera Poster

Vi tänkte vi skulle åka till thailand igen med våra barn som nu är 2.5 och 4år.

Vi var där för 2 år sedan sist i Ao nang mitten sep till början okt, varför vi åker då är för att det är billigt, skönare väder och passar bra med mitt jobb.

Nån som har förslag på bra resmål? Vi vill ha det hyfsat lugnt men ändå att det ska finnas nåt att göra, tyckte Ao nang var rätt så lagom lågsäsong.

Är det billigast att flyga thai dit? tänkte stanna 2-3veckor, när bör man boka för o få det billigast?

Kom gärna med allmänna tips!

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Koh lanta tror jag kan pass er. Med små barn är klong dao riktigt bra

Även koh chang kan vara ett alternativ. Men där kan det regna lite mer än nere i krabi regionen vid den tiden.

Men det regnar ju varmvatten så vad gör det  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland går det förfort...

När det gäller flygbiljett är det nog i senaste laget om du vill få tag i billiga biljetter med Thai

Vi åker i oktober och vi bokade för tre månader sedan. I dag ligger nog biljetterns på ca 8 rök

Det finns qatar mm men det blir så långa restider med mellanlandningarna så jag betalar gärna lite till

För att slippa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samui, där är det nästan aldrig lågsäsong utan i stället en s.k. mellansäsong. Sällan eller aldrig dåligt väder, visst det kommer regn då och då men ändå totalt sett bland de vädersäkraste platserna tillsammans med Koh Samet om du nu inte räknar i högplatån uppe på Isaan (fastlandet 20 mil nordost Bangkok).

På Samui har du flera olika beacher att välja mellan, allt beror på hur fin strand du är ute efter och hur livligt du vill ha ditt kvällsliv.

Finast strand Choengmon, lugnt om kvällarna, betydligt livligare om kvällarna är det på Lamai för att inte nämna Chaweng.

Väldigt lätt men lite smådyrt att ta sig till Samui från Bangkok.

Thai har kanske fortfarande billiga biljetter för September, prova med Peter på Nonki travel, man vet ju aldrig, eventuellt kan resan åt ena hållet vara billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland går det förfort...

När det gäller flygbiljett är det nog i senaste laget om du vill få tag i billiga biljetter med Thai

Vi åker i oktober och vi bokade för tre månader sedan. I dag ligger nog biljetterns på ca 8 rök

Det finns qatar mm men det blir så långa restider med mellanlandningarna så jag betalar gärna lite till

För att slippa det.

6900 per vuxen, totalt 24900 med Thai 15/9-6/10 på Travelpartner idag. Qatar något billigare men med 2 resp 1,5 tim väntetid i Doha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade efter 2 min sökning biljetter med Thai avresa 2010.09.15, hem 2010.10.08, 2 vuxna 2 barn för 19142 kronor, Stockholm - Bangkok

Gå in på Boka smart så får ni allt se själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på Koh Samui som intressant resmål. Verkar vara snäppet turistigare än Krabi, men det kanske är lite lagom mycket folk omkring oktober?

Hur stort är Koh lanta i jämförelse? verkar fint

Speciella områden eller hotell som ni vill tipsa om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tror jag man bör satsa på klong dao det är den första stranden man kommer till när man åker av båten.

Den är mest utbyggd det finns en svensk skola där så man träffar nog på endel långliggare även i början av sesongen

Hotell finns det i massor utmed stranden. Mina favoriter är noble house och DR lanta.

Bra prisvärda boenden vid stranden.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Lanta är mindre turistiskt än Ao Nang och det finns mycket bättre stränder. Där behöver man inte hyra en longtail.

Gå in och läs på www.lanta.se Koh Lanta börjar vakna till i början/mitten av oktober.

Du kommer inte att tycka det är påfluget med svenskarna på Lanta. Det finns så stora ytor att det inte blir trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i alla fall i början av Oktober. Visst allt är aldrig helt stängt men..

I.o.m. att monsunen inte är riktigt över ser tyvärr inte stränderna ut som på alla bilder som visas. De kan t.o.m. vara skräpiga, garanterat grumligt vatten vid regn - automatiskt också blåst, men undan för undan som hotellen öppnar städas allt upp.

Tidigare, ja för sju åtta år sedan var det ingen större mening att åka till Lanta förrän slutet av November, dock ser säsongen ut att bli längre för varje år, slutar senare och startar tidigare. Mycket kanske beror på all charterturism.

Har ni intresse av Koh Lanta försök att boka boende via nätet så märker ni snart vilka hotell som tar emot gäster och inte.

Ert resemål måste väl ändå avgöras av vilket ni prioriterar mest?

Vackrast eller mest spektakulär är ändå Krabi's övärld och till detta hör också Koh Lanta. Är bara vädret bra kan ni få en helt fantastisk resa med alla dessa paradisöar.

Vädersäkrast är ändå Koh Samui i början av Oktober, men vart hän ni åker får ni räkna med någon regnskur, kanske inte varje dag men nästan. Med lite otur också några dagar med heldagsregn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×