Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
evasch

vad ska vi uppleva på koh Samui?

Rekommendera Poster

Ja, som titeln säger, vad skall vi se?

Jag vet att vi vill bada i vattenfall och se härliga stränder, de där som finns på alla bilder, som den här http://www.goway.com/asia/thailand/thai_img/koh-samui.jpg eller den här http://lightupthesky2night.files.wordpress.com/2009/04/koh_samui.jpg

Men vart hittar jag de här platserna och hur tar man sig dit (ingen av oss kör bil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett överflöd av resebyråer som ordnar en uppsjö av olika utflykter med olika alternativ. Finns i princip allt överallt, om du dock vill ned till Koh Katen får du allt lösa det själv, moppe och longtail.

Vattenfallen under försommaren är dock ganska bedrövliga, oftast endast en rännil, utflykten till "bergen" Samui's vievpunkt är en "höjdare" även Angthong marinepark - åk speedbåt tar annars för lång tid t.o.r.

Ett måste är också Koh Nangyuan, en ö vid Koh Tao, dit åker man med en katamaran.

Fjärilsfarmen är bara ett turistgeschäft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Evert om att Angthong är underbart vackert. Jag tycker dock att man kan ta långsammare båt än speedboat, den bara guppar hela tiden, det är mer njutbart att resa långsamt NI kan till och med köpa övernattning i tält på en av öarna och/eller paddling runt om i Angthong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om ni orkar promenera i djungeln kan jag rekommendera en promenad till vattenfallet Hin Lad nära Nathon. Skönt med ett uppfriskande dopp där.

Även det mer välbesökta fallet Namuang är värt ett besök. Det sistnämnda lämpar sig bättre om man inte uppskattar så långa djungelpromenader.

Man kan åka till båda med songtaew (flaktaxi) eller vanlig taxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Evert om att Angthong är underbart vackert. Jag tycker dock att man kan ta långsammare båt än speedboat, den bara guppar hela tiden, det är mer njutbart att resa långsamt NI kan till och med köpa övernattning i tält på en av öarna och/eller paddling runt om i Angthong.

Åkte med en långsammare båt nu i maj och uppskattade att kunna röra sig fritt på båten. Tar inte mycket lägre tid så det är värt det.

Om man åker för att få bra snorkling så hade jag hellre åkt till Koh Nangyuan.

Blev mycket besviken att det inte fanns dricka att köpa ombord på båten vi åkte med trots att hon som sålde resan lovade det.

Trevlig tur var det än blir..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om ni orkar promenera i djungeln kan jag rekommendera en promenad till vattenfallet Hin Lad nära Nathon. Skönt med ett uppfriskande dopp där.

Även det mer välbesökta fallet Namuang är värt ett besök. Det sistnämnda lämpar sig bättre om man inte uppskattar så långa djungelpromenader.

Man kan åka till båda med songtaew (flaktaxi) eller vanlig taxi.

Hur lång är den där promenaden? fungerar det med en 3½ åring (eller med sega tonåringar för den delen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite...

Har ni några tips vad jag kan åka å göra å kolla på? Jag har motorbike så kan åka iväg själv.. Finns de nåt vattenfall som inte är utorkat som man kan åka å kolla på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur lång är den där promenaden? fungerar det med en 3½ åring (eller med sega tonåringar för den delen)?

Hmm, den är ca 30-45 min beroende på takt. Treåringen vet jag inte men tonåringarna borde du kunna få att masa sig fram tycker jag. ;) Hmm, kanske Namuang-fallt passar er bättre.

Vattenfall i Thailand är ett stort joke

Inte alls om man skall koppla av lite och bada eller ha "picnic", men några Niagara kan man definitivt inte räkna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång är den där promenaden? fungerar det med en 3½ åring (eller med sega tonåringar för den delen)?

Hmm, den är ca 30-45 min beroende på takt. Treåringen vet jag inte men tonåringarna borde du kunna få att masa sig fram tycker jag. ;) Hmm, kanske Namuang-fallt passar er bättre.

Vattenfall i Thailand är ett stort joke

Inte alls om man skall koppla av lite och bada eller ha "picnic", men några Niagara kan man definitivt inte räkna med.

shiet vad sugen jag blir....vill vara där nuuuu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenfall i Thailand är ett stort joke

Tyckte det i Changmai var grymt.

Guiden tyckte vi kom för nära strömmen och var rädd för att vi skulle dras med och få en gratis forsränning men det ordnade sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom runt om i södra Thailand är inte mycket att hurra för kommer ju knappt ner nått vatten från dom , bara i slutet på regn perioden är det lite fart på vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×