Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
wall80

Valutan/Kurser

Rekommendera Poster

Ja dom två har 80% av växlings kontoren i Sweden  och som har samma ägare, Friberg & son

Och som bevisligen är riktiga rufflare.

ALDRIG MER att jag gynnar den familjen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

396TBH för 100sek på forex nuuu!!!! Jihaaaaa :kla

Tänk att du blir glad för det:) förra resan fick vi över 500 bath för 100 sek ( 2008) Då kan man ropa JIHAAA.....

Ja hoppas på iaf 450 innan ja åker i januari...

Precis,första gången 2008 fick man 500THB för 100 svenska...nu ligger det på 407 THB men vi vill gärna att den ligger på 500 igen när vi ska åka februari nästa år....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag ligger bahten på 4,37   02287

Hos vem?...kollande forex 4.07

vet inte vilka som har bäst kurser.....

Det är avistakursen som relateras till, dvs. den kurs som används när man överför pengar från ett konto i Sverige till ett konto på en thailändsk bank. Avistakursen är den officiella kursen.

Sedelkursen hos t.ex. Forex är en helt annan sak. Att därför ange en kurs utan att relatera den ger en bristfällig information och det var säkert därför du ställde frågan.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att växla pengar är ju en ganska kompicerad sak som allt annat som har med ekonomi att göra. Och det blir ju desto viktigare med summan pengar man vill växla. Skall man ha en normal semester där man köpt charter med hotel hema i Sverige så man bara har mat/nöjen osv så kanske kursen inte gör så mycket till eller från.

Om man däremot som min fru och jag just håller på med. Att bygga ett hus med tillhörande annex och pool så är det viktigt att man får så bra växelkurs som möjligt. Å andra sidan kanske man då kan ha bättre infrastruktur för att växla pengarna rätt (ex Thai bankkonto).

Så hur växlar man då.

1. Forex. Kurs just nu. 407,17

2. I Thailand på bank. Bangkok Bank just nu. 4,18

3  Uttag med sitt ATM kort. Kurs idag troligen runt 4,20-4,30 lite beroende på er Svenska banks avgift Dessutom tillkommer en avgift i Thailand på 150 THB. Och vissa kort tar 35-40:- i avgift. Här är det dock viktigt att man väljer en bankomat som godkänner Visa/MC kurs och inte en Thaikurs. Ibland får man frågan i Bankomaten.

4. Överföring Bank till Bank. Skickade för någon dag sedan 73500:- och det växlades idag med en kurs på 4,35125 och hamnade på kontot. Avgiften här vad då 50:- till Swedbank och 500 thb till Bangkok Bank. Men på dessa summor är det ju ganska låg avgift.

Så summa summarum. Hade jag istället växlat mina pengar på Forex idag. (Vilket man ju troligen inte kan med 73500:-) skulle jag fått växla 78423:- istället för dom 73550:- som jag betalade. En skillnad på 4873:- . Eller en AC till i ett av sovrummen. Eller en Halv ny Honda Click MC.

hf     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart växlar alla ni här när ni ska till Thailand?

I all välmening Thereza. Men inte kan du väl på dina 2,5 år här ha missat alla trådar som handlat om just växling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart växlar alla ni här när ni ska till Thailand?

I all välmening Thereza. Men inte kan du väl på dina 2,5 år här ha missat alla trådar som handlat om just växling?

Jo faktiskt! Har ärligt talat inte läst trådarna om växling.....men det kommer väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kanske är dum blondin men..........om jag växlar på fores får jag dålig kurs men om jag tar ut på ATM får jag något bättre kurs men en avgift på mellan ca 40-70 kr dvs 150 bath + svenska bankens avgift ( om du nu inte har ICA)......blir det verkligen mer lönsamt att tas ut i ATM då??!!

Vi har en reskassa på 60000sek och tanken är såhär - växla 20000 sek hemma innan vi åker och sedan ta ut 2-3 gånger i ATM eller betala tex hotell med visakort (kanske inte är bra?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex blir alltid dyrare! du ska betala deras pengahantering, kontor personal, allt! växling är deras huvudsyssla där tar dom ut sina pengar, bankerna sysslar med bra mycket mer saker än så = lägre avgifter.

tro inte heller att ICA kortet är guld å gröna skogar, dom drar in sina pengar på en sämre växlingskurs, det är inget välgörenhetsföretag.

finns en gammal tråd här på forumet när ICA kortet är testat och pengarna man tjänade med deras kurs jämtemot "vanliga" bankers valutapåslag + uttagsavgift handlade om nån 20-lapp hit å dit så knappast värt å skaffa ett ICA kort om man inte redan har det.

ta ut större summor på bankomaten så blir det nog den bästa lösningen för den vanliga turisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex blir alltid dyrare! du ska betala deras pengahantering, kontor personal, allt! växling är deras huvudsyssla där tar dom ut sina pengar, bankerna sysslar med bra mycket mer saker än så = lägre avgifter.

tro inte heller att ICA kortet är guld å gröna skogar, dom drar in sina pengar på en sämre växlingskurs, det är inget välgörenhetsföretag.

finns en gammal tråd här på forumet när ICA kortet är testat och pengarna man tjänade med deras kurs jämtemot "vanliga" bankers valutapåslag + uttagsavgift handlade om nån 20-lapp hit å dit så knappast värt å skaffa ett ICA kort om man inte redan har det.

ta ut större summor på bankomaten så blir det nog den bästa lösningen för den vanliga turisten.

Eller gå in på bank och ta ut ändå större summor.

Forex är aldrig ett alternativ för mig i alla fall :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kanske är dum blondin men..........om jag växlar på fores får jag dålig kurs men om jag tar ut på ATM får jag något bättre kurs men en avgift på mellan ca 40-70 kr dvs 150 bath + svenska bankens avgift ( om du nu inte har ICA)......blir det verkligen mer lönsamt att tas ut i ATM då??!!

Vi har en reskassa på 60000sek och tanken är såhär - växla 20000 sek hemma innan vi åker och sedan ta ut 2-3 gånger i ATM eller betala tex hotell med visakort (kanske inte är bra?)

Motfrågor, hur har ni gjort på era tidigare resor? Fungerade det bra eller inte?

Gör en enkel sökning på växling så kommer du att hitta massor om just växling.

Men ett tips ska du få nu, de 20K (20.000 kr) ni har tänkt att växla här ska ni INTE växla på Forex. Kan garantera dig att ni får bättre kurs på er vanliga bank.

Men lycka till på resan hursom och hoppas allt går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ, om man inte har eget bankkonto i Thailand och som inte nämnts tidigare i tråden, är att skicka pengar till sig själv med Western Union.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kanske är dum blondin men..........om jag växlar på fores får jag dålig kurs men om jag tar ut på ATM får jag något bättre kurs men en avgift på mellan ca 40-70 kr dvs 150 bath + svenska bankens avgift ( om du nu inte har ICA)......blir det verkligen mer lönsamt att tas ut i ATM då??!!

Vi har en reskassa på 60000sek och tanken är såhär - växla 20000 sek hemma innan vi åker och sedan ta ut 2-3 gånger i ATM eller betala tex hotell med visakort (kanske inte är bra?)

Det är ju väldigt enkelt att räkna efter själv, om man orkar ;)

På min bank kostar inte uttag i utlandet något, men har ett valutapåslag på 1,65%.

Tar du ut 10000THB i en automat så kommer det med den nu rådande kursen kosta:

10000THB / 4,375SEK * 1,65% = 2323SEK

På forex kostar enligt deras hemsida samma uttag 2450kr.

Du spar alltså 127kr (92kr om du inte kan undvika uttagsavgift) på 10000THB.

Med lite snabb matte så kan man räkna ut att man spar 1270kr på 100 000 THB (era första 20 000kr) och 3810kr på 300 000 THB som är ungefär vad er reskassa ligger på. Sedan får man räkna bort eventuell uttagsavgift, men betalar man 35kr i uttag per 10 000THB så tjänar man fortfarande totalt 2760kr på hela beloppet).

Var bara tvungen att kolla Western Union också.

Max du kan skicka till Thailand är 8000kr, vilket kostar 440kr.

Totalt får du då 33669,60 THB

Det ger alltså en kurs på 3,99, vilket kan jämföras med 4,08kr hos Forex.

10 000THB kostar alltså

ATM - 2323 SEK

Forx - 2450 SEK

Western Union - 2506* SEK

*Förutsätter att du skickar max summan. Att "bara" skicka 10 000THB kostar 2626kr

Enväldigt konstaterar jag att Bankomat är bäst, forex är sämre och Western Union är sämst  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kanske är dum blondin men..........om jag växlar på fores får jag dålig kurs men om jag tar ut på ATM får jag något bättre kurs men en avgift på mellan ca 40-70 kr dvs 150 bath + svenska bankens avgift ( om du nu inte har ICA)......blir det verkligen mer lönsamt att tas ut i ATM då??!!

Vi har en reskassa på 60000sek och tanken är såhär - växla 20000 sek hemma innan vi åker och sedan ta ut 2-3 gånger i ATM eller betala tex hotell med visakort (kanske inte är bra?)

Vi har gjort just så att vi växlat en tredjedel hemma på forex och sedan tagit ut i automat....dock kostade det då inga 150 bath att ta ut.......fungerat har det ju gjort såklart men om man nu kan vinna en hel del pengar på att växla på annat sätt så vill man ju det.

Motfrågor, hur har ni gjort på era tidigare resor? Fungerade det bra eller inte?

Gör en enkel sökning på växling så kommer du att hitta massor om just växling.

Men ett tips ska du få nu, de 20K (20.000 kr) ni har tänkt att växla här ska ni INTE växla på Forex. Kan garantera dig att ni får bättre kurs på er vanliga bank.

Men lycka till på resan hursom och hoppas allt går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte har med just Thailand eller kurser att göra, men gårdagens "Uppdrag Granskning" om hur FOREX används som penningtvätt (med ledningens goda minne...) var riktigt intressant. Att man kunde gå dit och få ut sexsiffriga belopp utan vidare...

http://svtplay.se/v/2075547/uppdrag_granskning/del_2_av_6_svartarbete_och_penningtvatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×