Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
robcill

Koh Samet och Koh Chang

Rekommendera Poster

Åker till Thailand den 5 juni och planen är att besöka både Koh Samet och Koh Chang. Det verkar vara rätt regnigt där dock, är det någon som är där nu som kan ge en liten rapport?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste rapporten från Samui kom idag i vädertråden.

Fast anar att vädret kan ändra sig lite både innan och under tiden ni åker.

    SV: Väder just nu på olika platser i Thailand

    skrivet: idag kl. 11:13 » 

--------------------------------------------------------------------------------

Samui

Sol,  blå himmel, drygt 34 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är prognosen på yr.no som jag sett. Det ser inte alls bra ut. :( Undra hur bra dessa prognoser brukar stämma.. hade hoppats på lite mer sol!

Koh Samui verkar absolut ha bäst väder, kanske borde tänka om?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Blir nog svårt att jaga vädret i Thailand, du får nog helt enkelt räkna med att vissa dagar regnar det på om du reser under regnperioden. Dock så är just Samet känt för att ha bra väder under regnperioden.

I regel skulle jag nog undvika en 2 veckors "solsemester" just under regnperioden, det är för mycket 50% - 50% chans på vädret. Åker man dock en längre tid så spelar ju inte vädret lika stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Chang kan du glömma om det är en riktig solsemester du är ute efter, med normalt väder innebär det minst regn halva tiden, ibland mindre men tyvärr oftast mycket mer. Koh Samet och Pattaya är betydligt mer solsäkrare. Sol och bad på Samet + det andra roliga på Pattaya är nog ett bättre alternativ.

Själv hade jag tagit det säkra före det osäkra och dragit till Koh Samui, garanterat bäst väder under Juni, där är t.o.m. regnet efterlängtat.

Vill du ha det något lugnare drar du till Koh Phangan eller Koh Tao.

Vädret på Samui och systeröarna är under Juni som en mycket bra Julimånad här hemma i Sverige - bara några grader varmare, framförallt om kvällar och mornar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Chang kan du glömma om det är en riktig solsemester du är ute efter, med normalt väder innebär det minst regn halva tiden, ibland mindre men tyvärr oftast mycket mer. Koh Samet och Pattaya är betydligt mer solsäkrare. Sol och bad på Samet + det andra roliga på Pattaya är nog ett bättre alternativ.

Själv hade jag tagit det säkra före det osäkra och dragit till Koh Samui, garanterat bäst väder under Juni, där är t.o.m. regnet efterlängtat.

Vill du ha det något lugnare drar du till Koh Phangan eller Koh Tao.

Vädret på Samui och systeröarna är under Juni som en mycket bra Julimånad här hemma i Sverige - bara några grader varmare, framförallt om kvällar och mornar.

Tack för tipset Evert! :) Vi ska nog fundera på att kombinera Koh Samet och Pattaya då kanske. Tråkigt att inte Koh Chang blir av, hade sett fram emot den ön + öarna runt omkring.

Vi var till Koh Phangan sist vi åkte till Thailand (nyåret 08/09) och fick tyvärr uppleva en hel vecka med helmolnigt väder och regn. Därför tänkte vi prova på nordöstra delen av Thailand denna gång. Men vi kanske är dumma som inte åker dit nu ändå trots allt... synd att det är så långt till Koh Samui från Bangkok. (stannar bara i Thailand i 2 veckor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Jag tycker inte att du ska avstå Koh Chang om du ändå är i Pattya samt Koh Samet området, vad kan det ta ifrån Samet/Ban Phe till Koh Chang? 2 timmar... Om du ändå är på Samet så åk. Koh Chang bör inte ha så mycket annorlunda väder än Samet, de ligger såpass nära varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade tänkt göra samma resa och valt ut dessa två öar.. Nu blev jag helt ställd . Vill inte ha regn större delen av semestern... skurar då o då ok men .. Är det mycket regn på Koh Chang i juni?Kan man tro att man slipper regn på Koh Samet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket regn kommer det när det väl regnar? Är det oftast skurar eller någon timme med regn eller får vi räkna med heldagar? Blir spännande att se hur/var semestern blir.. Åker om 3 dagar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×