Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
macer

Thailändska köksknivar (Kiwi Brand)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har länge suktat efter Thailändska kockknivar av märket Kiwi Brand, eftersom de är billiga, snygga och ska tydligen hålla god kvalité. Därför beställde jag ett gäng köksknivar från http://www.kitchenwaremarket.com/.

Efter 2 månaders väntan kom knivarna till Sverige, men returnerades (om ni vill ha den fullständiga historien bakom det hela hänvisar jag till mitt inlägg på flashback: https://www.flashback.org/t1200051).

Så nu undrar jag: Hur ska man bära sig åt för att få tag på Kiwi Brands knivar i Sverige?

Det bästa vore ju givetvis att passa på att köpa knivarna när man är i Thailand, men som det ser ut nu kommer jag inte att komma till Thailand inom överskådlig tid...

Mitt senaste försök är att höra av mig till affärer/grossister som köper in Thailändska matvaror och tillbehör och se om de kan hjälpa mig.

Hur tycker ni att jag ska göra?

Lägger in en bild på några Kiwi Brand-knivar:

dsc00018.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på matlagningskurs ett par gånger och använt kniven i mitten på bilden. Har även köpt sådana i samband med kursen.

Maila info@lantathaicookeryschool.com och fråga om möjligheter eller tips.

En svensk som heter Henrik driver detta tillsammans med sin thailaändska fru.

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på matlagningskurs ett par gånger och använt kniven i mitten på bilden. Har även köpt sådana i samband med kursen.

Maila info@lantathaicookeryschool.com och fråga om möjligheter eller tips.

En svensk som heter Henrik driver detta tillsammans med sin thailaändska fru.

Pelle

Det ska jag absolut göra! Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får tag på knivarna. Dom är verkligen kanon, använder i princip inga andra knivar längre. Köpte till en av den stora modellen i december (i Thailand alltså) och denna gången med plastskaft, har inte sett det tidigare. Inte lika känsligt som trä när man ska diska dom. Blir säkert flera inköp, är helt inkörd på att jobba med dessa knivar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åh, det där vore en bra julklapp!

någon som vet vad de kostar, och var jag får tag i sådana (lanta, krabi, bkk - någon spec affär?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åh, det där vore en bra julklapp!

någon som vet vad de kostar, och var jag får tag i sådana (lanta, krabi, bkk - någon spec affär?)

Dom finns lite varstans. Köpte mina på Tesco (Phuket). Kommer inte ihåg vad dom kostar men dom är billiga och prisvärda. Finns säkert flera här på forumet som har koll på priset. Se bara till att det verkligen är "Kiwi Brand" för det finns knivar som ser likadana ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åh, det där vore en bra julklapp!

någon som vet vad de kostar, och var jag får tag i sådana (lanta, krabi, bkk - någon spec affär?)

Dom finns lite varstans. Köpte mina på Tesco (Phuket). Kommer inte ihåg vad dom kostar men dom är billiga och prisvärda. Finns säkert flera här på forumet som har koll på priset. Se bara till att det verkligen är "Kiwi Brand" för det finns knivar som ser likadana ut.

tack, får kolla runt lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får tag på knivarna. Dom är verkligen kanon, använder i princip inga andra knivar längre. Köpte till en av den stora modellen i december (i Thailand alltså) och denna gången med plastskaft, har inte sett det tidigare. Inte lika känsligt som trä när man ska diska dom. Blir säkert flera inköp, är helt inkörd på att jobba med dessa knivar.

Ja, jag har hört mycket gott om dem. Faktum är att jag överväger att beställa dem igen, om bara Posten skulle vilja vara så vänliga och berätta för mig vad som verkligen gäller. Jag vill ju inte ha ännu ett parti knivar som kommer till Sverige och vänder. :(

För visst går paketet via Posten även om jag skickar med EMS?

Frakten blir dock rätt dyr, 1580 THB, för fyra knivar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har hört mycket gott om dem. Faktum är att jag överväger att beställa dem igen, om bara Posten skulle vilja vara så vänliga och berätta för mig vad som verkligen gäller. Jag vill ju inte ha ännu ett parti knivar som kommer till Sverige och vänder. :(

För visst går paketet via Posten även om jag skickar med EMS?

Frakten blir dock rätt dyr, 1580 THB, för fyra knivar...

Kanske finns någon vänlig forummedlem som kan köpa med ett gäng hem som du kan betala lite för besväret? Att frakta verkar ju vara både krångligt och onödigt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har hört mycket gott om dem. Faktum är att jag överväger att beställa dem igen, om bara Posten skulle vilja vara så vänliga och berätta för mig vad som verkligen gäller. Jag vill ju inte ha ännu ett parti knivar som kommer till Sverige och vänder. :(

För visst går paketet via Posten även om jag skickar med EMS?

Frakten blir dock rätt dyr, 1580 THB, för fyra knivar...

Kanske finns någon vänlig forummedlem som kan köpa med ett gäng hem som du kan betala lite för besväret? Att frakta verkar ju vara både krångligt och onödigt dyrt.

Jag vore evigt tacksam om någon skulle vilja anta sig uppgiften. Jag är absolut beredd att betala för besväret!

Har nu skickat PM till Vaktis, så får vi se vart det leder. :)

Ps. Underbart forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åh, det där vore en bra julklapp!

någon som vet vad de kostar, och var jag får tag i sådana (lanta, krabi, bkk - någon spec affär?)

Jag köpte en liten kniv (lite större än en skalkniv) på supermarket i Karon och den kostade 35 bath. Jag tycker att den är mycket användbar och prisvärd så det blir nog fler knivar inköpta vid nästa resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Kinabutiken i Malmö hade lite andra tillbehör (skalare mm.) av det Kiwi Peelers (samma märke?). Kanske har de knivar. Slå en pling till de om du vill. Butiken finns i Malmö och Göteborg.

Kina Center Livs, Möllevångstorget 7, 214 24 Malmö, tel: 040-92 43 80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Kinabutiken i Malmö hade lite andra tillbehör (skalare mm.) av det Kiwi Peelers (samma märke?). Kanske har de knivar. Slå en pling till de om du vill. Butiken finns i Malmö och Göteborg.

Kina Center Livs, Möllevångstorget 7, 214 24 Malmö, tel: 040-92 43 80

Jag ringde till dem. De hade kockknivar, men när jag frågade om de hade Kiwi Brand-knivar verkade hon inte riktigt förstå. Sedan sa jag att det var Thailändska knivar, så sa hon att de bara hade kinesiska knivar. Alltså verkar det tyvärr inte som om de har Kiwi Brand-knivar, men tack så mycket för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som ska ha kiwi brandknivar och bor i stockholm eller på vägen upp till hudiksvall kan beställa då jag för tillfället är i thailand och ska hem om ca 2 veckor Tel +66857614825 ring eller sms a så gör vi vårt bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sådana önskar jag mig, men funderar just hur man tar med sig de hem från Thailand, är det ok att lägga dem i bagaget? Någon som vet?

Ja, ha de inte i handbagaget bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sådana önskar jag mig, men funderar just hur man tar med sig de hem från Thailand, är det ok att lägga dem i bagaget? Någon som vet?

Jag hade 6 st knivar i olika storlekar med mig nu senast utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 12 knivar i varierande storlekar.

Kostade inte mycket alls. Jag köpte mina på en gatumarknad på Lanta.

ca 80 bath för en normalstor kniv.20 bath för en liten.

Dessa packade jag ner i en pappkartong med lite tröjor och checkade in.

Det gick hur bra som helst och de är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt tre kit med 5 st Kiwi Brand knivar i varierande storlekar på Robinson, Jung Ceylon. Vi har hunnit testat dem här nere hos Alsun och de var verkligen bra! Kostade 450 bath.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät billigt. Ska kolla efter dessa jag med om en vecka. Är de lika bra till grönsaker som kött?

Absolut. Finns ju i olika utföranden. Ska själv komplettera med någon till och som jag skrivit här tidigare så tycker jag att det är bra att även ha några med plast-skaft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara berätta att för ett flertal år sedan köpte jag knivar i Sverige för att ta hit, Nat han såg ut som ett frågetecken och sa att -Vi har faktiskt bra knivar i Thailand.

Som ni förstår så lyssnade (läs trodde) jag inte på honom  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×