Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tess

hur har ni gjort med räkningarna när ni varit borta när de ska betalas?

Rekommendera Poster

Hur har ni löst det med betalning av räkningar när ni är borta?

Autogiro eller e-faktura erbjuder dem flesta företag. Om inte så be någon av dina kompisar eller släkt att betala dina räkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand har jag e-faktura eller autogiro på det mesta. På detta sätt slipper jag att tänka på det hela förutom att jag loggar in på internetbanken några gånger per månad. Och för att göra det använder jag min bärbara dator som pluggas i in huset, trådlöst via wlan eller via 2G mobilt internet. Eller så kan man ansluta sin bärbara i dom flesta internetcafeer.

Skulle det trots detta dyka upp någon räkning så har jag folk som kollar posten. Och då får man ta betaldatan via telefon alt scanner där en inskannad kopia skickas till mig.

hf

Som brukar vara i Thailand 3-6 månader per vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i en annan tråd så försöker jag alltid och åter alltid att åka i början på varje månad, dem 3 första dagarna och sedan försöker jag att vara hemma mellan 25-27 i slutet på månaden.

Men ni som är borta kanske 1-4 månader. Vilken inkomst har ni som täcker de vanliga utgifterna som hyra, bredband, försäkringar, sophämtning, telefon, vatten, el m.m? Betalar ni dessa utgifter med era sparade pengar när ni är borta under 1-4 månader eller får ni lön från företaget som ni är anställd på i 1-4 månader? Eller har ni sålt personliga tillhörigheter hemma i Sverige, vunnit pengar?

Vi var i Spanien förra sommaren från första Juni till sista Augusti. Räkningarna som skulle betalas i slutet på Maj betalade vi som vanligt med våra löner. Räkningarna som kom i slutet på Juni som skulle betalas då betalade vi med lönen från företaget, eftersom jag hade tagit semester och min sambo också.

Och räkningarna i Augusti som skulle betalas tog vi lite av våra sparpengar, ungefär 1.500-2.000 kronor. Så det löste sig alldeles utmärkt.

Däremot skulle jag vara borta i flera månader och inte få lön och ska betala räkningarna, då vet jag inte hur jag skulle ha gjort. Kanske sålt huset hemma i Sverige eller sparat ihop pengar som täcker utgifterna också samt pengar som vi ska leva på utomlands.

Om inte så be någon av dina kompisar eller släkt att betala dina räkningar.

Min personliga integritet är så hög att jag låter aldrig någon kompis eller släkt betala mina räkningar. Där går min gräns.

Men alla gör vi olika  :)

Vi åker 1 nov - 13 dec, Lanta - övriga Krabi (Klong muang, railiey etc) och avslutar med 3 dygn i BKK.

Hur gör ni här? Ni betalar räkningarna i slutet på Oktober som vanligt med lönen men i slutet på November då? Hur gör ni då? Då är ni i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Jag vet alltid när räkningarna kommer, har det inlagt på datorn så om det är någon räkning som jag inte har på Autogiro eller E-faktura så ringer jag upp innan jag reser eller från Thailand om jag är borta länge och frågar efter OCR samt beloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet alltid när räkningarna kommer, har det inlagt på datorn så om det är någon räkning som jag inte har på Autogiro eller E-faktura så ringer jag upp innan jag reser eller från Thailand om jag är borta länge och frågar efter OCR samt beloppet.

Jäkligt smart! :) Har man regelbundna räkningar som dimper ner i slutet på varje månad så vet man vilka det är.

Konstig är att vissa företag vill ha inbetalningen i slutet på varje månad 30:e eller 31:a när en del andra vill ha inbetalningen i början på varje månad.

Märkligt det där. Räkningarna som jag ska betalas mellan den 26-29 varje månad. Problemet är bara att tar 2-3 dagar innan pengarna syns på deras konto.

Om jag då får lönen på Fredag den 25:e och en räkning ska vara betald den 26:e en Lördag, vad händer då? Räkningen blir inte bokförd förrän på Måndag eller Tisdag och det är 2-3 dagar försenat då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni här? Ni betalar räkningarna i slutet på Oktober som vanligt med lönen men i slutet på November då? Hur gör ni då? Då är ni i Thailand.

vi får samma pengar i slutet av november. Sambon tar ut sin semester när vi är borta, så han får semesterlöne då och jag får mitt studielån som vanligt. Läser en distansutbildning, så har ganska bra möjlighet att åka bort mitt i terminen. Ska dessutom göra tre veckor praktik under resan, så det är inte bara semester :)

kommer lägga allt som går på autogiro, har ett par räkningar så redan men inte alla men ska kolla upp om det finns fler som det fungerar med.

velar mellan att ta med dosan och sköta allt själv med räkningar och överförandet av pengar mellan egna konton, eller lämna den hemma och låta mina föräldrar hjälpa till med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en räkning och det är bostad som inte kommer som e-faktura, så den kan man betala i förväg. Resten kommer direkt i internetbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ta med bankdosan. Man vet aldrig vad som kan hända och helt plötsligt kanske du behöver flytta pengar eller ta ut ett större belopp pga oförutsedda händelser. Allt detta blir krångligt om du först ska kontakta anhöriga i Sverige och ge instruktioner. Fördelen med den nya internetvärlden är ju att man kan sköta sina privata angelägenheter vart man än är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Märkligt det där. Räkningarna som jag ska betalas mellan den 26-29 varje månad. Problemet är bara att tar 2-3 dagar innan pengarna syns på deras konto.

Om jag då får lönen på Fredag den 25:e och en räkning ska vara betald den 26:e en Lördag, vad händer då? Räkningen blir inte bokförd förrän på Måndag eller Tisdag och det är 2-3 dagar försenat då.

Om räkningen skall betalas den 26:e och inte hinner bli bokförd om du betalar in den 25:e så finns bara två alternativ.

1: Betala med föregående lön, om du kalkulerar med det så kommer du aldrig märka nån skildnad

2: Ring fakturamottagaren och fråga om dom kan ändra förfallodagen till den siste varje månad (inte alls omöjligt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om jag då får lönen på Fredag den 25:e och en räkning ska vara betald den 26:e en Lördag, vad händer då? Räkningen blir inte bokförd förrän på Måndag eller Tisdag och det är 2-3 dagar försenat då."

Är förfallodagen en helgdag, räknas närmast efterföljande bankdag som förfallodag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

"Om jag då får lönen på Fredag den 25:e och en räkning ska vara betald den 26:e en Lördag, vad händer då? Räkningen blir inte bokförd förrän på Måndag eller Tisdag och det är 2-3 dagar försenat då."

Är förfallodagen en helgdag, räknas närmast efterföljande bankdag som förfallodag.

Tror du har fel där, förfallodatum brukar justeras till sista vardagen före helgdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om jag då får lönen på Fredag den 25:e och en räkning ska vara betald den 26:e en Lördag, vad händer då? Räkningen blir inte bokförd förrän på Måndag eller Tisdag och det är 2-3 dagar försenat då."

Är förfallodagen en helgdag, räknas närmast efterföljande bankdag som förfallodag.

Tror du har fel där, förfallodatum brukar justeras till sista vardagen före helgdag.

Kanske har fel, men jag har aldrig varit med om någon sådan justering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu. Hur får man pengar till att leva 3-6 månader i Thailand.

4 olika saker

1. Man har en privatpension som man delvis lever på. Och den får man ju ut oberoende på var man är.

2. Då jag är företagare så gäller det att dom månader man är hemma i Sverige arbeta så man sparar till vinterns utgifter.

3. Att bo i Thailand är ju inte så dyrt. Då vi har hus så är ju driften inte så mycket högre om man bor där eller inte. Och husdriften har man ju i budget oberoende om man bor där eller inte.

4. Man lever snålt. Jag räknar med att jag och frugan klarar oss bra på 700 thb per dag när vi är i Thailand. Och eftersom bilskatt, bensin, försäkring, tidningar mobilsamtal, matköp hemma är så mycket lägre så tjänar man i budget att vara i Thailand.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu. Hur får man pengar till att leva 3-6 månader i Thailand.

4 olika saker

1. Man har en privatpension som man delvis lever på. Och den får man ju ut oberoende på var man är.

2. Då jag är företagare så gäller det att dom månader man är hemma i Sverige arbeta så man sparar till vinterns utgifter.

3. Att bo i Thailand är ju inte så dyrt. Då vi har hus så är ju driften inte så mycket högre om man bor där eller inte. Och husdriften har man ju i budget oberoende om man bor där eller inte.

4. Man lever snålt. Jag räknar med att jag och frugan klarar oss bra på 700 thb per dag när vi är i Thailand. Och eftersom bilskatt, bensin, försäkring, tidningar mobilsamtal, matköp hemma är så mycket lägre så tjänar man i budget att vara i Thailand.

hf

Hmmm, kan det verkligen vara så, att man sparar ihop pengar och har en budget ??? Tänkte inte på de :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt lärorik tråd denna måste jag tillstå.

Känns bra att få tips på hur man ska göra med räkningarna och dessutom vilka förfallodagar dessa har.

Sorry mankan89, jag ville bara uttala mig. Hoppas det var ok för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Har totalt minimerat mina kostnader i Sverige, har inte mycket fasta räkningar kvar faktiskt. Känner mig i överlag mer fri tack vare detta också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt lärorik tråd denna måste jag tillstå.

Känns bra att få tips på hur man ska göra med räkningarna och dessutom vilka förfallodagar dessa har.

Sorry mankan89, jag ville bara uttala mig. Hoppas det var ok för dig?

Tycker att det var mycket trevligt skrivet av dig så visst var det helt ok. Känner du vidare osäker så kan du ju alltid fylla på med egna frågor som, Vart hittar man förfallodagen? Eller är det ok att betala en räkning före förfallodagen går ut.

En varning kan dock vara på sin plats. Var noga med att söka i forumet så ingen annan liknade fråga redan ställts för då är den redan förverkad.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Väldigt lärorik tråd denna måste jag tillstå.

Känns bra att få tips på hur man ska göra med räkningarna och dessutom vilka förfallodagar dessa har.

Sorry mankan89, jag ville bara uttala mig. Hoppas det var ok för dig?

Tycker att det var mycket trevligt skrivet av dig så visst var det helt ok. Känner du vidare osäker så kan du ju alltid fylla på med egna frågor som, Vart hittar man förfallodagen? Eller är det ok att betala en räkning före förfallodagen går ut.

En varning kan dock vara på sin plats. Var noga med att söka i forumet så ingen annan liknade fråga redan ställts för då är den redan förverkad.

Lycka till

blev ju lite av roliga tråden det här  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man inte betalar en räkning då??

Kommer polisen och sätter en i fängelse då?? :o

Det kanske är bäst att inte åka på semester,

utan stanna hemma och betala räkningar istället,

så man slipper denna oerhört kniviga fråga... ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Vad händer om man inte betalar en räkning då??

Kommer polisen och sätter en i fängelse då?? :o

Det kanske är bäst att inte åka på semester,

utan stanna hemma och betala räkningar istället,

så man slipper denna oerhört kniviga fråga... ::)

Thailandssemestrar är inte det billigaste semesteralternativet direkt.

Har man inte pengar så sparar man självklart eller väljer ett billigare semesteralternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt lärorik tråd denna måste jag tillstå.

Känns bra att få tips på hur man ska göra med räkningarna och dessutom vilka förfallodagar dessa har.

Sorry mankan89, jag ville bara uttala mig. Hoppas det var ok för dig?

Tycker att det var mycket trevligt skrivet av dig så visst var det helt ok. Känner du vidare osäker så kan du ju alltid fylla på med egna frågor som, Vart hittar man förfallodagen? Eller är det ok att betala en räkning före förfallodagen går ut.

En varning kan dock vara på sin plats. Var noga med att söka i forumet så ingen annan liknade fråga redan ställts för då är den redan förverkad.

Lycka till

Tack mankan, känns bra att höra att det var ok med mitt inlägg.

Dessvärre så kan jag inte ställa de frågor du bad mig om. Gjorde ett snabbsök och upptäckte att du redan ställt dom i denna tråd så dessa får anses förverkade. Däremot så kunde jag inte upptäcka att någon svarat på dom så svar emotses tacksamt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×