Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Strandsatt

Behöver tips på rutt i södra Thailand!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är en familj på två vuxna och två ungdomar (18 & 21 år) som ska åka till Thailand under 3 veckor dec-jan 2010-2011. Det enda som är bokat är än så länge flygbiljetter till och från Bangkok, men planen är att ta sig ned till södra Thailand (förmodligen med flyg).

Jag har kollat på internet för att bli lite klokare om vilken rutt man bör ta, vilka hotell, stränder och aktiviteter som är bra men jag blir snarare mer och mer förvirrad av all information, därför behöver jag er hjälp!

Vilken rutt är lagom för tre veckor i södra thailand, ska man välja västra eller östra (eller båda?), vilka öar/stränder är vackrast, vad bör man inte missa, vilka aktiviter/utflykter är bra? Berätta gärna om din egen resa, jag vill höra allt! :D

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på när ni landar i Bkk. Jag skulle kunna tänka mig att ta flyg ner till Hat Yai, tillbringa kvällen och natten där för att nästa dag ta minibuss ner till Pak Bara sedan båt över till Koh Lipe. När ni tröttnat på Lipe och dess 50 omgivande öar ta Tigerline travels båt norrut, kanske göra något enstaka uppehåll vid någon ö innan ni kommer till Koh Lanta. Vidare åker ni till Phuket men självklart ett uppehåll på några dagar på Phi Phi. På Phuket skulle jag trots allt välja att bo på Patong. Framförallt för nöjeslivet och shoppingen dessutom är Patong beach betydligt finare än Karon, dock är nog annars Kata Noi väldigt fint också.

Trots högsäsong behövs det knappast förbokas någonstans, turismen ökar inte i samma takt som byggnationen.

Ska ni njuta och koppla av något så lär ni inte hinna med mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Beror lite på när ni landar i Bkk. Jag skulle kunna tänka mig att ta flyg ner till Hat Yai, tillbringa kvällen och natten där för att nästa dag ta minibuss ner till Pak Bara sedan båt över till Koh Lipe. När ni tröttnat på Lipe och dess 50 omgivande öar ta Tigerline travels båt norrut, kanske göra något enstaka uppehåll vid någon ö innan ni kommer till Koh Lanta. Vidare åker ni till Phuket men självklart ett uppehåll på några dagar på Phi Phi. På Phuket skulle jag trots allt välja att bo på Patong. Framförallt för nöjeslivet och shoppingen dessutom är Patong beach betydligt finare än Karon, dock är nog annars Kata Noi väldigt fint också.

Trots högsäsong behövs det knappast förbokas någonstans, turismen ökar inte i samma takt som byggnationen.

Ska ni njuta och koppla av något så lär ni inte hinna med mycket mer.

Denna tur ska vi göra i januari. Ca 12 dagar på öluff med början på Koh Lipe, sen upp till Phuket minst en vecka och avsluta med ett par dagar i BKK. ser verkligen fram mot det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipset Evert! Ska kolla närmare på det där :) Vi landar förresten i Bangkok tidigt den 27 december och stannar som sagt i 3 veckor.

Ungefär hur lång tid tar det med minibuss till Pak Bara?

Kan man bo på de flesta av öarna runt Lipe?

Är det inte ändå bäst att boka hotell i förväg om man är där under högsäsongen? Man vill ju inte riskera att det är fullt överallt..

Om ni har några speciella tips på hotell eller aktiviteter som ni har uppskattat vore jag väldigt tacksam.

Sunny: Bokar ni något i förväg?

Andra förslag är också hjärtligt välkomna! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Vi kommer ner till Hat Yai 1/1 och vi bokar en natt i Satun och 5 nätter på Lipe. Dessa bokningar gör vi till hösten. Sen har vi obokat fram till dess vi ska bo hos Malee på Phuket. Det har vi redan bokat eftersom vi vill vara säkra på att få det.

http://www.kohlipethailand.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ner till Hat Yai 1/1 och vi bokar en natt i Satun och 5 nätter på Lipe. Dessa bokningar gör vi till hösten. Sen har vi obokat fram till dess vi ska bo hos Malee på Phuket. Det har vi redan bokat eftersom vi vill vara säkra på att få det.

http://www.kohlipethailand.com/

Okej, tack :) Blir det billigare om man bokar på hösten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Nej, inte billigare men enligt länken jag bifogade ligger bokningarna delvis nere under sommaren pga att dom har stängt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på när ni landar i Bkk. Jag skulle kunna tänka mig att ta flyg ner till Hat Yai, tillbringa kvällen och natten där för att nästa dag ta minibuss ner till Pak Bara sedan båt över till Koh Lipe. När ni tröttnat på Lipe och dess 50 omgivande öar ta Tigerline travels båt norrut, kanske göra något enstaka uppehåll vid någon ö innan ni kommer till Koh Lanta. Vidare åker ni till Phuket men självklart ett uppehåll på några dagar på Phi Phi. På Phuket skulle jag trots allt välja att bo på Patong. Framförallt för nöjeslivet och shoppingen dessutom är Patong beach betydligt finare än Karon, dock är nog annars Kata Noi väldigt fint också.

Trots högsäsong behövs det knappast förbokas någonstans, turismen ökar inte i samma takt som byggnationen.

Ska ni njuta och koppla av något så lär ni inte hinna med mycket mer.

Mycket bra rutt Evert, MEN skulle rekommendera Krabi (Ao Nang/Railey) istället för Phuket. Definitivt när det gäller slutet av resan.

Koh Lipe -> Lanta -> Phi Phi -> Krabi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra rutt Evert, MEN skulle rekommendera Krabi (Ao Nang/Railey) istället för Phuket. Definitivt när det gäller slutet av resan.

Koh Lipe -> Lanta -> Phi Phi -> Krabi

Tack för tipset ehawk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E ingen expert, kan bara berätta hur vi gjorde :). Var oxå iväg tre veckor, men vi åkte direkt till Phuket (tyvärr, nu i efterhand hade vi nog gärna stannat i BKK ett par nätter). Bodde 6 nätter på Kamala beach, 6 nätter på Kata och sen tog vi färjan över till Ao Nang och stannade där en vecka. Vi gjorde dagsutflykt til Phi Phi, men jag skulle nog rekomendera att ta någon natt där för det var minsann inte mycket man hann se :(. För övrigt gillade vi Kamala bäst, Ao Nang var oxå jättebra, men tyvärr hade vi sådan otur med hotellet där att helhetsintrycket blev lite neg. Patong beach tror jag säkert kan passa er familj, vi reste med en 4-åring och då passade det bättre med ett lugnare ställe och istället bara åka dit över dagen, för jisses vad där var "hålligång" :dan å shopping ;)

Ha en riktigt trevlig resa! Å stanna för jissenamn ett par nätter i Bangkok! Nästa gång vi drar till Thai så blir det garanterat en vecka där :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är FLYG som gäller till Hat Yai och självklart Air Asia eller Nok air, blir dessutom billigare än buss, ja nästan i alla fall.

Kommer du till Bangkok med Thai air köper du istället biljett direkt till Hat Yai, kostar bara någon hundralapp mer än till Bangkok.

Du kan via nätet lätt hitta flygtider och bolag som flyger till Hat Yai och även förboka direkt hemifrån.

Vet ej exakt men sista båt ut till Koh Lipe avgår från Pak Bara runt 13.00 tiden, dessutom tar det ca 2.5 timmar med minibuss från flygplatsen till Pak Bara. M.a.o. för att hinna ut till Lipe samma dag bör man landa på Hat Yai senast 10.00 - 10.30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miranda78: Tack så jättemycket för tipsen! Ja, vi har tänkt stanna åtminstone ett par nätter i Bangkok :)

Evert: Okej, tack då vet jag! Men flyger Air Asia och Nok air från Bangkoks nya eller gamla flygplats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Om du flyger med Thai så brukar inrikesbiljetten ingå i priset. Resebyrån kan fixa så att datumen blir efter dina önskemål vad gäller inrikesflyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi flyger bangkok kula lumpur samt  med Air Asia samma dag är i Malaysia och Langkawi  i 12 dagar sen dra vi oss med båt till koh lipe o är där i 7 dagar sen båt upp till ao bang stannar där tre nätter  flyger vidare upp mot Bangkok o ska var där fyra nätter  sen flyger vi hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stopp på Koh Sukorn resort Sukorn beach bungalows sär inte helt fel. Otroligt avslappnande att vara där. Inget för den party eller shoppingsugne men ett guldställe för den som vill slappa, äta gott och ta det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mpc: okej, har ni bokat allt detta i förhand?

mif: tack för tipset! :)

Och om någon har tips på aktiviteter eller så på öarna i Lipe som inte bör missas så är det bara att hojta till! Alla tips är välkomna :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du flyger med Thai så brukar inrikesbiljetten ingå i priset. Resebyrån kan fixa så att datumen blir efter dina önskemål vad gäller inrikesflyget.

Det enda extra du betalar är flygskatten på inrikesresan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×