Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
vincenzo

Första gången till Thailand.

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver hjälp!

Vi skall åka till Thailand för första gången, vi är 2 vuxna och 2 barn 10 och 16 år och vi skall åka i November och vara borta 2 veckor.

Vi har läst resebilagor, pratat med vänner och surfta runt på internet men blir egentligen bara mer och mer förvirrade, så lite tips från er erfarna resenärer vore mycket välkommet.

Vi vill inte hamna mitt i värsta hålligångställena utan lite lugnare ställen är att föredra men det skall heller inte vara för långt att ta sig till shopping restauranger osv.

Eftersom vi inte har rest tidigare känns det som om charterresa är det bästa alternativet.

Med dessa förutsättningar, vad föreslår ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit två gånger i Thailand, ifjol Karon och i år Kata. Om vi någon gång åker igen blir det Kamala. Hade bekanta som var där och precis som föregående sa där finns allt och enkelt och ta sig till större ställen om behovet finns.

Så fast jag aldrig varit till kamala skulle jag ändå tipsa om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om ni inte har varit ute och rest tidigare så är charter ett bra allternativ.

Jag skulle satsa på att göra en kombinationsresa alltså två ställen en vecka på varje plats typ Phuket/Krabi två helt skilda värdar krabi med ruskigt vacker miljö Phuket lite mer hålligång.

Varför inte höra med en resebyrå vad dom kan ordna,vi har åkt med fritidsresor och apollo och dom kan ordna med kombiresor till olika destinationer.nu i februari var vi på Krabi/Koh lipe med apollo.Helt underbar.resa lipe var vackert med bra snorkling m.m .Krabi lite mer folk och bättre shopping enda nackdelen var transfern till lipe lite lång men väl värd resan.

Lycka till JoJo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också samma angenäma "problem". Vi velar var vi ska åka. Vi kommer att vara iväg 3 veckor i december. Har med oss 4 barn, 6, 9, 12, 16år och det vi tittat lite extra på är:

Koh Lanta

Kamala

Ao nang

Väljer nog bara att vara på 2 ställen, vet dock inte vilka.

...ser fram emot svaren som trådskaparen önskar ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Ao Nang kan vara en ganska bra utgångspunkt, besök öarna runtomkring på dagsturer med longtailbåtar.

Kan man sedan kombinera med 1 vecka på exempelvis Lanta med lite utflykter däromkring så tycker jag man fått en fin första resa!

Nu är det väldigt enkelt att ordna med transporter och boende i Thailand så ni behöver inte vara rädda för att fixa det själva! Man har ju en helt annan frihet att göra vad man vill då. Charter funkar det med!

Personligen så har jag inte fattat det där med "5 dagars tokshopping i bangkok" som en del ägnar sig åt. Men vill ni ha det så finns ju det också, om än inte lika många miljoner billabongtröjor och andra usla kopior, i Ao Nang/Krabi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan inte säga att jag är en erfaren Thailandsresenär men vi var på Koh Lanta mars -09. i 14 dgr. Vi var 2 vuxna o en 14 åring. Vi tyckte det var toppen och

det var inga problem att köpa flygstol till Krabi och fixa boende enkelt genom http://www.lantadiver.com/ ( Svenska ägare )

Att ta sig från flygplatsen till Lanta gör man enklast med taxi.(ca: 2 tim) det går även båtar dit ut. Jag och min son brände oss duktigt på däck då vi tog båt dit ut sist. Blir taxi nästa gång -11, He..he.

På stranden Klong Dao Beach som vi bodde på finns det ett flertal restauranger utmed stranden som både erbjuder Thai mat samt mer internationell mat.

Man behöver inte vara rädd för att trängas på den jättelika stranden.

Det är heller inte långt in till staden Salladan. Kan man vara utan vattenscotrar o parasailing samt vattenskidbåtar som surrar så är Lanta ett toppenställe med många utflykts turer att välja mellan.

Det finns ju så klart andra toppenställen också i Thailand men vi var mycket nöjda med Lanta. Man slipper trängas, ingen prostitution. Det finns tennis, pingis samt biljard att aktivera de som vill.

Klong Dao Beachen är mycket barnvänlig då den är lååång grund.

Båtarna hämtar upp en direkt vid stranden om ni skall med på någon utflykt.

Eller hyr en bil o ta er runt på egen hand. (vänstertrafik)

Vi gillade i varje fall Lanta  o har bokat mars -11 så det skall bli gött.

Lycka till med resandet :cool 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har bokat en kombinationsresa i nov 10, med fritidsresor, skall vara en vecka på karon och en vecka i aonang. vi var i aonang våren 09 , väldigt vackert,härligt och lugnt, sen var vi en vecka i khaolak, där var det lugnare, men trevligt även där, men inte så vacker kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika, men vi tycke att Kamala var för lungt i nov/dec.

Vi var månadsskiftet nov/dec -08 först, i Kata och sen några dagar i Kamala. Tycket att det för för lungt i Kamala. Många butiker och restauranger som inte hade öppnat än för säsongen. Hotellet vi bodde på, Kamala Beach Inn- var vi helt ensamma på först. Sen kom ett par till! Detta var visserligen i samband med oroligheterna i Bangkok då och flygplatsen stängdes. Men överallt där vi frågade sa dom att det var för tidigt på säsongen. Om någon vecka skulle allt öppna. Vi åkte hem 4 dec.

Vi trivdes utmärkt i Kata. Där märktes inte av att det var tidigt på säsongen. Och vill man ha lugnare kan man söka sig mot Kata noi!

//Mimzzie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vil kika lite och få lite tips så kan du kika i min resdagbokhttp://travellersintime.blogspot.com/ där har vi bilder och texter från både Phuket, Aonang och Koh Chang.  Den är ´tyvärr lite under uppbyggnad ännu då jag håler på att flytta allt från www.resdagboken.se som tyvärr har blivit helt kass att använda efter deras sk "uppdatering"

Jag kan säga att jag tror att vad ni än väljer så blir ni nöjda ;) både Aonang och Phuket är väl värda ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×