Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
carwik

Problem med Odenresor

Rekommendera Poster

Tror man kan hoppas att romatotti inte är någon som skriver ut biljetter e.dyl.

Med den genomusla stavningen så lär det bli ofantligt många felskrivningar och massor med problem för kunder och flygbolag.

Kanske var det du som skrev felen från början på Odenresor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag varken jobbar eller har jobbat på Odenreser. Jag försvara resebyråerna i fråga om felstavade namn. HEla denna tråd håller ju på att spåra ut. Vad e dets tora problemet egentligen? OM det inte går att ändra på namnet vad vill ni vi gör?? Jag kan förstå att det låter märkligt och att det endast är att trycka på delete eller liknande. HAde det funkat så hade denna debatt knappast satt igång. Eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag det är dax att stänga den här tråden  >:D det har ju spårat ur nånting makalöst  >:( Låt den som har haft problem ta det själv med Odenresor, här kan ju ingen lösa problemet...eller hur :nau Stäng tråden och ta upp nåtmer intressant istället  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är tre systrar med familjer (11personer) som äntligen fått/tagit oss råd att åka till Thailand tillsammans nu i Februari.

Vi bokade redan i Juni-09 med Odenresor både resa med thaiairways samt hotell på Koh chang men när vi skulle till att betala var våra rum borta på just det hotell vi ville bo på! Och till råga på allt är hotellet så populärt vilket vi visste att det nu är fullt!!

Det är strul med namnstavningen på biljetterna också så nu blir vi väl stående i passkontrollen i Bangkok och missar vår buss..

De har gjort alla fel man kan göra! Vi har bokat med dem förr och varit nöjda men något har hänt!! Nästa gång bokar vi med något annat bolag.

För att återgå till denna tråds start. Odenresor verkar ha släppt en rumsbokning utan att meddela de som bokade. Eventuellt kan trådskaparen varit sen med betalningen och då är det förståligt. Det vet inte jag något om. Odenresor skulle kuna upplysa oss om saken, men de verkar inte vilja vara med.

Romatotti: om du vill att någon ska föstå Er svåra situation när ni kommer ikläm pga felstavningar skulle jag rekommendera dig att inte skrika med många utropstecken, kalla folk idioter och påstå att dom inte kan stava sitt namn. Det ger inga pluspoäng. Oavsett vad man jobbar med.

Förresten, en "järnfysiker" är nog en som kollar hur fulla människor blir under en kväll med många nubbar  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Flor! HAHA

du borde nog börja arbeta i branchen så minimeras onekligen felen med stavningen. Var når man dig lättast? Nu är det ju inte så att det är jag som säljare som stavar fel på namnen dock? ! ? EXAKT, HJÄRNFYSIKER, ( fick ok på att ändra )

jag vet inte var du köper eller om du köper resor. Men jag hade inte haft något större intresse av att serva dig, det kan jag stryka under på. Jag kan nog tala för alla i branchen och säga att vi inte sitetr och tar skit som är oförtjänt. Men vad arbetar du med?

Som man säger "lök på laxen". Romatotti, när man läser dina inlägg här så blir man ju inte förvånad över att denna tråd behövde startas. Om resebyråbranschen

representeras av många som säger att de inte är intresserade av att serva sina kunder, då kan väl inte ens du tycka det är konstigt om folk blir irriterade och ifrågasätter.

Namnet romatotti får mej att tänka på Francesco Totti och många är vi ju som vet vad han gjorde, kanske namnet förpliktigar att göra som han gjorde :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte haft som anledning att kalla någon idiot. Kan inte minnas mig kallat någon det.Jag svarar med samma ton som jag blir bemött och jag tycker inte jag blivit bemött på särtslikt mycket trevligare sätt.  Min stavning är inte klanderfri, helt korrekt uppfattat.

Vad jag dock gör att om en kund skriver att han eller hon heter Peter Hansson och det enligt passet står Peter Nguyen eller liknande så går skriver jag in Peter Hansson och ingenting annat. Går detta inte att ändra så kan vi inte göra något åt det på samma sätt som om jag får uppgiften Peter Hansson och jag skriver in Peter Karlson i bokningen: Då är ansvaret på mig. Dit jag vill komma är att hamnar vi i denna situation så blir det lika svårt för mig att lösa det vare sig jag som resebyråanställd eller kunden gjort misstaget. ( Efter att biljetten printats ut alltså )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan har ju "Paradis" svarat på. Det ligger inne på en "remarks"rad i bokningen så det kommer inte att bli några problem vid resan  ;) Det är ingen som behåller några pengar för resebokningen om dom åker  ;)

Den "remarks"-raden fungerar vid check-in, det är där den syns och förhoppningsvis får man ok att resa.

Skulle man däremot behöva visa upp sitt boardingkort samt passet när man ska in i landet så kan det nog bli väldigt svårt att övertyga en nitisk tjänsteman att man minsann har en "remarks-rad" i sin bokning som visar att namnet är felstavat. Alltså god idé att få en utskrift MED remarks-raden.

Angående "spärren" för namnändringar efter att en bokning genomförts så har alla flygbolag en avdelning ("space-control") som kan gå in och fixa det mesta. Men det är ett komplicerat regelverk kring namnändringar på vissa biljettyper och i detta fallet anser dom nog att det är en sak mellan resebyrån och kunden och någon får ta kostnaden för namnändringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vårt säljkontor (SAS) jobbade "spaceservice" och när det gällde vårt eget bolag var det betydligt lättare än om det var bokningar med andra bolag  ;) ibland gick det att fixa men inte alltid. Det är faktiskt skillnad på olika bolag :) Om det var fel på namnet i biljetten blev det alltid stort pådrag och oftast stora problem  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vårt säljkontor (SAS) jobbade "spaceservice" och när det gällde vårt eget bolag var det betydligt lättare än om det var bokningar med andra bolag  ;) ibland gick det att fixa men inte alltid. Det är faktiskt skillnad på olika bolag :) Om det var fel på namnet i biljetten blev det alltid stort pådrag och oftast stora problem  ;)

Jo tack, jag vet, har också jobbat på SAS i många år. Men gör det inte längre tack och lov. Ingen större merit idag...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vårt säljkontor (SAS) jobbade "spaceservice" och när det gällde vårt eget bolag var det betydligt lättare än om det var bokningar med andra bolag  ;) ibland gick det att fixa men inte alltid. Det är faktiskt skillnad på olika bolag :) Om det var fel på namnet i biljetten blev det alltid stort pådrag och oftast stora problem  ;)

Du har säkert rätt i att det skiljer mellan olika bolag. Men jag vet, av egen erfarenhet, att det åtminstone går att namnändra om man flyger med Thai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog hända men det är olika beroende var biljetterna är sålda och utställda, som jag sa var det alltid lättare om det var våra egna biljetter, att det var SAS opererande flyg och att dom var sålda av oss  :) vi hade aldrig auktorisation att namnändra biljetter, (även om dom var sålda av oss) som flögs av andra bolag utan det var respektive flygbolag som bestämde om det gick :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är det ganska ovidkommande eftersom det inte är frågan om en bokning gjord av ett flygbolag. Bokningen är gjord av en resebyrå och en resebyrå har aldrig någon som helst möjlighet att göra några förändringar på en flygbiljett med restriktioner utan att få hjälp av flygbolaget. TG har säkert sina skäl till att neka Odenresor och Odenresor verkar inte vara intresserade av att göra något mer åt saken ( = kostnad ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag dock gör att om en kund skriver att han eller hon heter Peter Hansson och det enligt passet står Peter Nguyen eller liknande så går skriver jag in Peter Hansson och ingenting annat. Går detta inte att ändra så kan vi inte göra något åt det på samma sätt som om jag får uppgiften Peter Hansson och jag skriver in Peter Karlson i bokningen: Då är ansvaret på mig. Dit jag vill komma är att hamnar vi i denna situation så blir det lika svårt för mig att lösa det vare sig jag som resebyråanställd eller kunden gjort misstaget. ( Efter att biljetten printats ut alltså )

Nu handlade det ju tyvärr inte om det uppenbara som du drar i ditt exempel. Om nu t.o.m en resesäljare i svaret DIREKT efter skriver att man bör fixa till det då det kan bli problem är ju knappast frågan orimlig eller?

Dessutom handlar det om att Odenresor mer eller mindre agerat jävligt otrevligt och dessutom strulat med hotellrummen. Sen var det ju dessutom en annan forummedlem som uppenbart blivit blåst av Odenresor och senare fått rätt av ARN, det säger ju det mesta om det här bolaget. Tänker iaf aldrig ens fundera på att anlita dom i framtiden heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här...det känns som Odenresor inte har seriös personal :( Jag som resesäljare försökte då alltid att ordna det på bästa sätt för kunden, inte alltid så lätt och inte alltid det gick att fixa men med det jag själv alltid förespråkade var bra service och ett vänligt bemötande. Hur skulle annars kunden vilja komma tillbaka  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här...det känns som Odenresor inte har seriös personal :( Jag som resesäljare försökte då alltid att ordna det på bästa sätt för kunden, inte alltid så lätt och inte alltid det gick att fixa men med det jag själv alltid förespråkade var bra service och ett vänligt bemötande. Hur skulle annars kunden vilja komma tillbaka  :dan

Det är ju faktiskt ett serviceyrke och en person som man iaf känner gör sitt bästa för att lösa en situation till det bästa förtjänar all cred och återkommande kunder är ett faktum.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt ett serviceyrke och en person som man iaf känner gör sitt bästa för att lösa en situation till det bästa förtjänar all cred och återkommande kunder är ett faktum.  :)

Jag har hört att det finns undersökningar som visar att det inte finns några nöjdare kunder än de som råkat ut för trassel i någon form och sedan fått bra hjälp med att lösa det av företaget i fråga. Dessa kunder är alltså nöjdare än de som inte råkat ut för några problem, felaktig vara eller vad det nu kan vara. Låter inte helt osannolikt. Jag tror att viljan till god service och att rätta till fel är viktigare än att vara felfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×