Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Linda m Fam

Förvirrad fegis!!

Rekommendera Poster

Vi har tänkt åka till Koh Samui i dec 2010. Vi har bara åkt charter förrut för att det är så bekvämt. Men alla säger att: Varför bokar ni inte flygstol å hotell själva? Ser ju nu att det blir mycket billigare om man gör så!

Nu önskar jag att nån säger till mig att så här gör man , här tycker jag ni ska bo, I den här ordningen fixar man allt!!

Har kikat på Lamai Wanta å tycker det verkar fint .

Hur tidigt bör man boka?? Vi är helt gröna på detta ,så vi tar gärna tips om allt.

Har läst de flesta trådar här på TF å blir bara ännu mer förvirrad!

Så om nån skulle vilja hjälpa mig genom att skriva ett par rader här eller som PM så skulle jag bli glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det finns fler ;). Vi åkte ifjol med charter och nu är vi på väg i februari på samma sätt.

Men när jag varit och läst här på forumet blir man lite sugen på att åka med flygstol och boka boendet separat. Men när man reser med barn skall det ju funka och kännas tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja blir nästan arg för att man är så feg. Vi åker två familjer med två barn/ungdomar var. Kastas mellan hotellen å tycker allt ser fint ut.Men hamnar i prislistan å shit vad priser det är .Ibland inkl frukost, ibland utan VAT ibland med! Allt går ju att läsa sig till men lite snurrigt blir det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ta kontakt med en eller flera resebyraer och kolla priserna pa flyg. Da far du tips om olika biljettalternativ. Ang hotell sa kolla flera bokningssajter och jamfor priserna. Att valja hotell osett ar ju alltid en viss chansning men pa forumet finns massor av tips fran folk som bott pa olika hotell. Charter ar ju inte heller alltid som det ser ut i katalogerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra såhär:

Kolla med några olika resebyråer om flygpriser, tex Jade, Jordenresor.

Samtidigt börjar jag att titta på VART jag vill åka, dvs vilka öar/orter jag vill besöka. Sen bestämmer jag mig för vilken strand.. Detta är ett stort jobb som är hur kul som helst. Titta i charterbolagens beskrivningar, på olika forum etc. När jag vet det så söker jag boende på tex Sawadee, thailandshotell etc surfar runt på olika ställen för att se vad folk tycker om de olika hotellen söker erbjudanden etc.

Tänk på att det bästa med att boka sin egen resa är att man kan åka runt lite och se flera ställen/stränder...

Ett "enkelt" alternativ kan ju vara att välja ur charterbolagens hotell och sen boka själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag kollade runt på olika hotell som fanns på den ort/ö vi ville besöka sedan kollade jag runt på dom flesta Thailandstrådar t.ex Resdagboken,Reseguiden och sökte på dom hotell jag var intresserad av  ;) för att där läsa om det fanns några kommentarer om just "det" hotellet! Vad gäller reguljärt flyg gick jag in på olika flygbolag...bokade i september och hittade en kampanj med Air China till Bangkok via Peking...betalade 4200 kr/person :dan

Nu är allt bokat för våra 3 veckor och åker den 25 februari. 3 nätter ut och hem i BKK på olika hotell, ut nere vid floden hem mitt i smeten för då är det shopping som gäller :kla 9 nätter på Koh Chang och 4 nätter på Koh Samet  :d_martini:  :Laie_44:  :l_sunny: Lycka till  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte boka något förutom flygbiljett. Att boka de första nätterna kan ju vara bekvämt förstås. Jag har rest i Thailand i snart 20 års tid men har aldrig bokat i förväg och jag lever fortfarande  :D

Dock är det en bra idé att kolla upp diverse högtider då hotellen kan fyllas upp ganska fort. Jag tror inte det finns något lättare land att resa i än Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också bokat endast flyg tidigare men vet man vart man vill åka är det ganska bra att ha läst på om olika hotell innan  ;) man behöver ALDRIG bli utan boende i Thailand...men gå runt på plats och leta kan bli ganska jobbigt om man har lite packning och dessutom KAN det se bra ut men det vet du aldrig förrän efteråt  :d_martini:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt charter 2 ggr & reguljärt blir nu i mars när vi skall till Koh Chang med omnejd.

Vi har bokat biljetter med SAS när de hade kampanjpris. Flyger från Göteborg till Bangkok via Köpenhamn. Vi har förbokat de 3 första nätterna men endast för att min man fyller 30 då och att vi ville bo på ett speciellt hotell, resten av boendet har vi inte bokat innan. Hotellet prutade med sig själv ca 30% när jag mailade dem direkt så det är oxå ett tips ;) annars kan du med fördel boka via ex. sawadee.

Hoppas ni hittar något bra & som sagt Thailand är supersmidigt att resa runt i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boka flyget och oroa er inte för boende. Vill ni inte "springa" och leta på plats vilket vissa tycker är kul så kan ni ju antingen boka hela vistelsen innan eller så bokar man för en tid och har dörren öppen för ev byte. Åker man högsösong och har speciella krav eller önskemål om speciellt hotell skulle jag boka i förväg.

Ibland finns säkert charter klipp att göra, och i de lägena är det väl bara att slå till. Fast det är väl främst sista minuten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det roliga med många flygsajter, är att dom ägs av samma ägargrupp....

Travelstart (NY), Superssavertravel, Flygvaruhuset,Gotogate.no,  Flygnillet.dk, Seat 24 ingår samtliga i bolaget Etraveli AB, som ursprungligen startades i Seat 24.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

husse; vissa av de du nämnde ägs at Svenska Resegruppen, som ingår i European Travel Interactive AB (förkortas med Etraveli), men senast jag tittade ingick inte Travelstart där. Lite nyfiken där. Har du uppgifter på detta?

Men visst är det en himla "monopol" eller kanske man skall säga oligopol, på den svenska marknaden.

(European Travel Interactive AB driver varumärken som Seat24, Supersaver, Gotogate, Flybillet, Flygvaruhuset, EasyT, Marco Polo, Töölö, Gullivers, Flygcentrum och Travelfinder.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu hittade jag det. Färsk nyhet :)

Internetresebyrån European Travel Interactive, Etraveli, köper konkurrenten Travelstart i Norden.

Det stog i UNT lokalblaskan här, jag är bekant med ägarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×