Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ronoh

Ryssarna invaderar Thailand?

Rekommendera Poster

Såg en tysk på Koh Lanta som slet som bara den för att innan han gick hem på kvällen band ihop två solstolar med en cykellåskedja och därefter en handduk runt om så det inte skulle synas! Hoppas han fick betala övervikt för kedjan.

Don´t mention the war!

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu diskuterar olika nationaliteter som turistar i Thailand kanske jag kan nämna italienarna. Vi tyckte att det var många fler italienare nu 2010 än då vi var i Kata/Karon 2008.

Italienarna var väldigt högljudda och samlades i större sällskap på stranden. Som den tystlåtne svensk jag är var det rätt trist att hamna bredvid ett italienskt sällskap som stod och diskuterade högt då jag vill läsa min lilla bok.

Är jag en tråkmåns  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu diskuterar olika nationaliteter som turistar i Thailand kanske jag kan nämna italienarna. Vi tyckte att det var många fler italienare nu 2010 än då vi var i Kata/Karon 2008.

Italienarna var väldigt högljudda och samlades i större sällskap på stranden. Som den tystlåtne svensk jag är var det rätt trist att hamna bredvid ett italienskt sällskap som stod och diskuterade högt då jag vill läsa min lilla bok.

Är jag en tråkmåns  ???

Det är ju för bra! :kla har precis samma synpunkt på ovanstående folkslag så jag är också oerhört tråkig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela den här tråden handlar om turistande ryssar och många skriver och tycker att ryssar är svin. Alltså det är en och annan som tycker att turistande ryssar beter sig dåligt mot thailändare ??? Har jag tolkat det rätt?

Varför blir det sådant jidder när jag skriver ett och annat ord om vad jag tycker om en del turister??? Vart har jag upphöjt mig själv?? Jag ser inte upp till mig själv och inte heller ner. Jag har själv klantat mig och sagt fel saker till fel person oavsett i Thailand eller i Sverige. Har man lärt sig något av sina gamla misstag så kan man faktiskt konstatera när andra göra likadana misstag... Och det sker ofta speciellt i turisttätta orter.

Jag skulle gärna vilja att endoo förklarade följande:

Ja du skrev att vi åker till Thailand, men jag antar att du inte anser dig själv vara en pest förlandet. Men avsett så ser jag inte vad du ska dit för eftersom vi vitingar bara är illa omtyckta och förstör det genuina.

Ryssar förstör men inte svenskar??? Jag ser mig som svensk. Alla är inte likadana det finns trevliga och det finns otrevliga turister. Skärp dig endoo.

Det känns lite som om du skulle kunna ha en mall och klistra in och editera lite eftersom du söker dig till ett och samma ämne hela tiden.

Jag gör ett sista ryck att förtydliga vad jag skrev.

Eftersom du avskyr turistorter som blivit förstörda av vitingar, turister som expats etc så undrar jag varför du ska till Thailand och bidra med detta och dessutom på mer orörd ort så att dem också blir förstörda. Precis som backpackers letar upp oförstörda platser och enligt dig förstör.

Att jag ens orkade skriva från start är för det blandas in så underliga saker som bnp och att Thailändare försöker lura folk etc. Det blir för enkelt och vääääldigt negativt mot Thai. Mer än mot vitingarna fast du på något vis vänder det som om vitingarna är dumma och inte fattar att dem bara vill ha pengar etc. Eller va km det där ifrån som du skrev att alla säljare flockas runt en vilsen viting etc etc. Nä jag ger mig. Vet inte vart du vill komma.

...kanske någon annan som vill skriva.

Ta det inte så hårt, jag frågar och undrar och reagerar bara. Alla har och får ha sina åsikter som på ett forum måste få ifrågasättas.

Nu blir det UFC  :)

En av anledningarna till att jag startade tråden var nog att luska fram vad svenskar i Thailand tycker om ryssar.. Eftersom vi svenskar tycker så illa om ryssar(vilket jag kan förstå) under en kort tids vistelse på någonstans i Thailand.

Tyvärr kan jag inte låta bli att tänka lite på hur de som hostar oss i deras hemland, de som måste stå ut med både ryssar, tyskar och svenskar tänker om dessa när de blir tvugna att utstå en ganska stor mängd turister varje år som i vissa fall  beter sig som svin.

Jag kanske borde starta en tråd, men i brist på thailändare i det här forumet så skulle nog detta bara leda till fler spekulationer än svar.

Vad tycker thailändare om ryssar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ronoh, inte for vara pessimistisk men nar man bott och jobbat med thailandare inser man snart att LOS ar bara nagot flesta boende har kallar "The big thai lie". Det ar en annan kultur sa dem ler mer an vi svenskar gor visst, men dem ar inte radda for hugga folk i ryggen. Detta betyder dock inte att alla thailandare ar det, detta beror pa olika faktorer, status, utbildning osv. Tank pa flesta av thailandarna aldrig rest utomlands och ser hur turister kommer och spenderar, dem vet inte battre. Finns dem som lar sig, finns dem som inte gor det. Kan halla med finns vidriga turister, motade bort en turist igar nar han forsokte muta mig for komma fore i kon som patient. Vissa har tror att KL foljer tysk konstitution osv men vem tillater detta beteende? Thailandarna sjalva... money talks... sa lange dem betalar sa bugar man for dem.

Endoo jag haller bade med dig och inte gallande boende faranger. Vissa blir ihop med kvinnor som dem inte kan kommunicera med och dessa typer ogillar jag ofta for dar finns alltid baktanke med sadana forhallanden, och oftas beter sig vidriga at mot sina fruar och utomstaende.

Men folk som kommer och sliter eller kampar for vara sina familjer fortjanar kudos...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo jag haller bade med dig och inte gallande boende faranger. Vissa blir ihop med kvinnor som dem inte kan kommunicera med och dessa typer ogillar jag ofta for dar finns alltid baktanke med sadana forhallanden, och oftas beter sig vidriga at mot sina fruar och utomstaende.

Men folk som kommer och sliter eller kampar for vara sina familjer fortjanar kudos...

Absolut, håller helt med.

Som tur är, eller vad man ska säga finns det oftast baktanke från kvinnans sida också, även i flera fall där männen kanske är "bra" tyvärr. Som sagt money talks och det finns en stor grupp tjejer som gärna vill hålla sig runt vita och få komma till landet där ingen jobbar  ::)

Skrämmande hur många tjejer funkar. Min tjej blev frågad av en yngre tjej på strandgatan där vi bor om hon hade en vit kille för hon sett oss på Tesco. Ja sa hon.

Hmm, varför låter han dig jobba. (på thai snarare varför "tvingar" han dig att jobba)

Min tjej som fått höra det här ett tag nu har tröttnat lite på folket utan hjärna som hon brukar säga om den grupperingen. Hon frågade om man inte kunde jobba för man hade en vit kille? Man blir väl inte helt värdelös för det?

Den andra tjejen tystnade och skämdes rejält.

Ska tillägga att det varit MÅNGA som frågat samma sak, just av samma sorts tjejer såklart. Andra som inte sett henne med mig har sagt, -Du är ju söt, varför skaffar inte du en farang så du slipper jobba!!!

Min tjej har mobilt cafee och trivs med det. Många av kunderna utmed gatan är just bar och massage tejer som inte vill lyfta ett finger för att klara sig själv.

Off topic? Ordentligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en och annan bartjej i Sverige. Min flickvän har fått höra liknande kommentarer. Ibland så kan det låta som en tävling för tjejerna om vem som får mest tex dyra kläder, smycken och pengar av sin pojkvän. Detta är även tjejer som arbetar i Sverige.

Det kanske blir så om man har en uppväxt med avsaknad av det materiella. Detta är ingen ursäkt till att lura folk.

Det är skillnad på thai och thai, såväl som turist till turist.

Man kan väl vara turist i Thailand utan att bo på hotel? Typ leva med vänner och bekanta? Jag känner mig iallfall fortfarande som en turist efter 10 resor och drygt 1 år sammanlagt vistelse i Thailand. Men jag har rätt att irritera mig på diverse idioter. Oftast iklädd ryggsäck eller springandes med en chang mellan henna målarna.

Ryssar har jag som tidigare sagt, mött och försökt hjälpa en gång i Laos. Det var så idiotiskt att de inte kunde ta ett hotell för 70 SEK istället för 35 SEK som det stod i guiden. Hur snål kan man bli. 35 SEK det är ingenting!!!.

Det här har inte ändrat min syn på backpackers. Och jag fattar inte hur någon med affärsinne kan tillåta sig husera dessa i sitt guesthouse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Ronoh, antagligen för att du inte har något som helst affärssinne själv. Du börjar bli ganska pinsam med ditt hat och dina påståenden angående backpackers. Ungefär som att säga att alla män över 50 år eller ett midjemått på 110 cm är i thailand enbart för en sak. Eller var det att generalisera? Skärp dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriöst det enda man kan göra i en tråd som "ryssarna invaderar thailand" är att fetting generalisera...

Det är ju det vi alla gör. Eller är det någon som vet att alla ryssar beter sig som svin i Thailand???

Det är kul att du alltid dyker upp när jag skriver något nedlåtande om backpackers grottan.. ;)

För jag generaliserar lika mycket när jag skriver om backpackers som alla andra gör när de skriver om ryska turister... Jag pekar inte ut något folk grupp snarare en stil. Så varför tar folk så illa upp??? För att det är min åsikt och inte deras, sedan skall det försöka övertygas och komma med mothugg och överdrifter som att jag skulle se mig som mycket bättre än alla andra... Det är patetiskt hur endoo försöker vrida till det varje gång jag säger någon nedlåtande om turister i Thailand fast även en "skön lirare" som jag kan tabba sig riktigt duktigt i Thailand. Det är nog ingen person som glider in och klaffar allting i den thailändska kulturen varken efter 1 år eller 15 år i Thailand.

Men som tur är så finns det så många vettebästare på det här forumet som kan konstatera hur välbehövda en idiotsnål backpacker är för Thailand.

Ännu ett drygt exempel på hur bra backpackers är... När jag var på koh kood för drygt en månad sedan så snackade jag med bartendern på siam beach resort. Då hade ett ryggsäcks par dragit ifrån notan på 5000 baht och stuckit med morgon båten. Det är inte helt ovanligt att det sker. Har hört folk som drar ifrån taxin utan att betala och sett folk skälla ut thailändare när de fått notan och det visat sig vara över deras backpackerbudget...

Precis lika observant som vissa här har varit beträffande ryssar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att du aldrig kommit med något exempel på vad dessa ohyggliga backpackers gjort.

Ser ingen annan här inne klaga på backpackers? Man kan ju undra varför? Antagligen så märks väl ryssarna mer.

Vad gjorde du på Koh Koods backpacker-resort  ;)

Bodde själv på grann-resorten strax innan jul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är patetiskt hur endoo försöker vrida till det varje gång jag säger någon nedlåtande om turister i Thailand fast även en "skön lirare" som jag kan tabba sig riktigt duktigt i Thailand.

Det intressanta är att allt för dig handlar om kutur och att man tabbar sig med något att göra.

Det jag reagerar mest på är att du i ALLA trådar förr eller senare kommer in på backpackers och eller att "kunna" Thailand.

I det hör falet kom du in på både backpackers och att ingen klarar sig utan att tabba sig som om det vore viktigt.

Det är just det jag tycker blir lite patetiskt.

I ditt senaste inlägg håller jag med dig, du generaliserar precis som andra här gör om ryssar men åter igen. De som skriver om ryssar här har inte skrivit om ryssar i 32 andra trådar vilket du har om backpackers, därav den enorma skillnaden.

Igen, ta det inte så hårt, det är bara en diskussion där åsikter ibland går isär.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att du aldrig kommit med något exempel på vad dessa ohyggliga backpackers gjort.

Ser ingen annan här inne klaga på backpackers? Man kan ju undra varför? Antagligen så märks väl ryssarna mer.

Vad gjorde du på Koh Koods backpacker-resort  ;)

Bodde själv på grann-resorten strax innan jul.

Jag bodde på natural beach resort. Jag ville vissa min mormor och mina svärföräldrar en ö som är lite lugnare än tex koh chang.

Men jag gled över till siam beach resort för att kröka ibland. När tristessen gjorde anspråk.

Jag såg ju en del ryggsäcksfolk på koh khood. Om man begav sig inåt på ön så kunde man ju faktiskt hitta gusthouse som till och med bar namnet backpacker guesthouse. Där kunde man visst få bungalows för runt en 500 baht. Sedan låg bungalowsen typ 1 km ifrån stranden så det kostar ytterligar 400 baht att hyra moppe för att ta sig till stranden. Det blir backpackerlogik över det hela. I slutändan så är man uppe i samma pris som att bo på stranden.

Jag vet inte om du märkte det grottan, men på helgerna så kom det en och annan thailändare ut till ön. Enligt tjejen så var det helglediga "kontorsråttor" ifrån bangkok som kom ut på ön för att ta det lite chill.

För övrigt så kan jag hålla med om att ön är fin. Men hur länge till?? Blir kanske en koh changare där med. Fast ö rådet eller de som tar beslut på ön om man tex ska bygga hotel tillåter inte vem som helst att starta verksamhet där ute??? Varför?

Det verkar inte finnas speciellt mycket konkurrens ute på ön ... Det skulle kunna bli i stil med koh chang. Men byrådet vägrar att bygga ut vägen och bankomater finns inte heller på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det ju väldigt OT men jag bodde också där och tyvärr var jag inte där över någon helg så dom flesta gästerna verkar faktiskt varit svenskar. Inga ryssar iaf :)

Blev iaf förbannat nöjd över att man inte hade bokat på Siam då det enda bra där var väl baren, starka buckets :o

Enda gången jag åkte inåt på ön var när jag blev tvungen att åka till sjukan (som jag inte kan rekommendera till någon) så jag utforskade inget själv, tyckte att hyra moppe för 400 baht var rena rånet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ganska dyrt när man tänker på vad en moped kostar att köpa i Thailand.

Det var kineser ifrån hatyai som ägde natural beach resort. De flesta som arbetade där var kambodjaner och det tjänade 3000 baht per månad. Jag var nere ungefär samtidigt som dig på koh kood, ifall du såg någon med 3 thailändare(svärföräldrar och flickvän) och en svensk mormor så var det jag. Jag brukade även stå och fiska bläckfisk på bryggan när kvällen kom.

Jag stannade 1 vecka på ön och det var mycket svenskar. Men på helgerna kom det en del Thailändare faktiskt.

Du borde ha åkt inåt ön, det var ganska idylliskt. Billigaste stället att hyr moped på där var 350 baht. Men man bör tänka på att ön ligger 2 timmar ut med speedboat. Alltig kostar att importera till ön. Byggmaterial och annat gör det dyrt att etablera en resort, därav priserna lite högre trotts att det inte var fullbokat någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde på natural beach resort. Jag ville vissa min mormor och mina svärföräldrar en ö som är lite lugnare än tex koh chang.

Jag såg ju en del ryggsäcksfolk på koh khood. Om man begav sig inåt på ön så kunde man ju faktiskt hitta gusthouse som till och med bar namnet backpacker guesthouse

I ditt svar " ryggsäcksfolk" va är de? (nyfiken) Hur reser du? Rygga/resväska? Det är inte så att du ser helt vanliga turister med en ryggsäck och inte backpackers överallt?  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, lustigt.

Om det inte vore för Backpackers skulle nog inte Ronoh tagit sig så smidigt till Koh Kood. Anledningen att se en lugnare plats än Koh Chang delas nog av de flesta Backpackers.    :o  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle boka en fiskeguide en gång och försökte komma med i ett inte helt fullt gäng, men det var omöjligt sa guiden...för de var tyskar, och svenskar och tyskar går inte att ha i samma grupp?? Guiden var för övrigt Holländare. ::)

Ofta fallet i Khao Lak... finns dem som umgas men har galler strandkrig for det mesta.

I Khao lak verkar det vara ett tyskparadis. Har aldrig bott på ett sådant tyskbombat hotell. Sedan har jag heller aldrig sett en vuxen kvinna byta bikiniunderdel på första parkett på stranden (Nai Harn) med muffen oskyld rakt ut mot ett rätt så folkfyllt hav (låg i solstolen bakom, thank god!) Eller se en tyskhane lägga sig tillrätta på solstolen, lite ståendes på alla fyra innan han placerar sig liggandes på mage och drar in speedosarna i skåran för maximal soleffekt (??)..  :o Inte beter vi svenskar oss så?  ::)

Ryssar har jag kommenterat innan i tråden..

Problemet nu med Khao Lak ar att dar kommer for manga lagutbildade tyskar, och en hel del fran Bayern. Dessa har en speciell attityd gallande utlanningar, fastan dem ar det sjalva nar dem besoker.

Jag pratade med en av tyskarna som startade upp jippot i KL. Anledningen det har blivit dyrt har och dem tar ockerpriser skyllde han pa svenskarna da han tyckte vi skamde bort dem. Hade en resa kostat 50 baht hade vi gett dem 100 baht i dricks. Ratt markligt for flesta svenskar har nere ar ganska snala, daremot har jag sett manga Berlinare ge taxichaffisen 150 baht i dricks.  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln handlar ju inte om ryska turister precis...

Men det kanske är så att deras tankegång inte är "Man tar seden dit man kommer"... Utan ... "Man tar med seden där man kommer från"...

"Den interna utredningen har precis påbörjats, enligt Ikea, och därför är det för tidigt att säga om fler anställda är inblandade. Sedan tidigare har Ingvar Kamprad berättat om problemen med Ikeas etableringar i Ryssland och att man bland annat har svindlats på stora summor vid el- och gasleveranser.

Ikea har tolv Mega-shoppingcenter i Ryssland och drygt 5?900 anställda i landet. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6597613.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, lustigt.

Om det inte vore för Backpackers skulle nog inte Ronoh tagit sig så smidigt till Koh Kood. Anledningen att se en lugnare plats än Koh Chang delas nog av de flesta Backpackers.    :o  :)

För mig är de mest intressant att veta hur han skiljer dessa åt, ser man en person med rygga så blir de genast en backpacker ? VA själv på Koh Kood/Koh maak i Julas jäkligt lungt och skönt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, lustigt.

Om det inte vore för Backpackers skulle nog inte Ronoh tagit sig så smidigt till Koh Kood. Anledningen att se en lugnare plats än Koh Chang delas nog av de flesta Backpackers.    :o  :)

För mig är de mest intressant att veta hur han skiljer dessa åt, ser man en person med rygga så blir de genast en backpacker ? VA själv på Koh Kood/Koh maak i Julas jäkligt lungt och skönt....

Rygga, riktigt sktig, helst trasiga kläder, man spyr galla på barnfamiljer som bor på hotell med Bamseklubb,man söker unika platser som ingen annan besökt förut (de tror att de är ensamma om det för att de kallar sig "äkta" backpackers men egentligen är ju nästan alla ute efter det..)

Åker iväg med minimalt med reskassa...en utmaning att leva snålt... ;)

Även jag har rest med rygga i 2 månader...men tro´t eller ej...jag hittade duschar lite här och var...jag pratade med charterresenärer...gjorde besök på charterhotell...Hade råd med mat varje dag och drack inte bara öl...

Summa summarum  - Det är skillnad på skit och pannkaka... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Khao San Road ar en anledning till folk hatar backpackers... Nar jag jobbade som larare blev jag erbjuden jobb dar, skulle inte for allt i varlden ta det anda men fick se backpackers som "forsokte" vara larare. Mer flummigt och lat folk far man leta efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara acceptera att folk är olika? Kanske föredrar att vara flummiga/skitiga mm mm Whats the big fuss ? Kul att folk är annorlunda tycker jag vad vore världen om alla va som MIG  :dan BOOOORING

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara acceptera att folk är olika? Kanske föredrar att vara flummiga/skitiga mm mm Whats the big fuss ? Kul att folk är annorlunda tycker jag vad vore världen om alla va som MIG  :dan BOOOORING

  Det är ju det som är grejen...oftast ser de "äkta" B-packers ner på vanliga dödliga...

Det är DE som inte accepterar andra och ser sig som förmer.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×