Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sköndal

Äga sitt egna fordon i Thailand

Rekommendera Poster

Nu hoppas jag någon kan det här riktigt bra, för man hör olika hela tiden.

Hur går man till väga för att skriva/äga ett fordon i Thailand.

DVS jag som svensk vill skriva det på mig själv.

Hoppas någon kan förklara detta på ett riktigt bta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt/äger bil både på turistvisum och 1-årsvisum. Det som krävs är att du har en adress och att den verifieras via immigration med en husbok. Du kan hyra ett boende och sedan bara be ägaren om en kopia på husboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt/äger bil både på turistvisum och 1-årsvisum. Det som krävs är att du har en adress och att den verifieras via immigration med en husbok. Du kan hyra ett boende och sedan bara be ägaren om en kopia på husboken.

fortsätter lite till

... och ta med dig till immigartion. Du sk aäven ha med (det kan göras på plats oftast också) 2 passfoton OCH tänk på att när du gör detta måste ditt visum ha god tid kvar. Om du går till immigartion sista dagarna blir et problem när fordonet ska skrivas på dig för visumet måste vara giltigt även när den enheten som reggar fordonet får papprena och hur fårt eller långsamt det går vet du inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt som Endoo säger angående visumet men det där med foto har dom faktiskt tagit bort, åtminstonde här på Phuket.

Registreringsbeviset/boken brukar vara färdig dagen efter ansökan, jag har blinkat men mina blå en gång och fick boken samma dag  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt som Endoo säger angående visumet men det där med foto har dom faktiskt tagit bort, åtminstonde här på Phuket.

Registreringsbeviset/boken brukar vara färdig dagen efter ansökan, jag har blinkat men mina blå en gång och fick boken samma dag  ;)

Det är väl olika från lats till plats med tiden. På Samui ska papprena skickas till fastlandet och bearbetas. Och dessutom kan butikerna där fordonet köps vara förbannat sega, nu va det LITE extremt med de 2 år det tog för Samui butiken att få papprena rätt, men ändå  ::)

Foto krävdes på Phuket senast i Maj för att få papper med konkännelse att köpa och äga fordon så det är rykande färskt i så fall. Varför anser dem det mindre viktigt nu kan man ju undra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto krävdes på Phuket senast i Maj för att få papper med konkännelse att köpa och äga fordon så det är rykande färskt i så fall. Varför anser dem det mindre viktigt nu kan man ju undra.

Jag bytte bil i november och vet inte riktigt när dom ändrade.

Numer är det vanliga personalen på bottenvåningen som gör intyget och det ser heller inte lika ut, bara ett handskrivet litet formulär.

Dom har höjt avgiften till 500 baht men det var tydligen inte fix för jag hade bara 300 löst och fick därmed pruta. Det har sina fördelar ibland att vara en mogen blåögd svenska, men oftast inte  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto krävdes på Phuket senast i Maj för att få papper med konkännelse att köpa och äga fordon så det är rykande färskt i så fall. Varför anser dem det mindre viktigt nu kan man ju undra.

Jag bytte bil i november och vet inte riktigt när dom ändrade.

Numer är det vanliga personalen på bottenvåningen som gör intyget och det ser heller inte lika ut, bara ett handskrivet litet formulär.

Dom har höjt avgiften till 500 baht men det var tydligen inte fix för jag hade bara 300 löst och fick därmed pruta. Det har sina fördelar ibland att vara en mogen blåögd svenska, men oftast inte  ;)

Där ser man, Det som är superviktigt ena dagen betyder föga imorgon.

Ja se där, närmare 2,3 kilo kyckling fick du ner priset med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, Det som är superviktigt ena dagen betyder föga imorgon.

Det är det som alltid är obehagligt för ibland ändras det mer drastiskt på saker och ting på nolltid och man får börja om från noll, med ett leende på läpparna  ::)

Nu har vi båda förklarat för Sköndal hur det fungerat hittills och morgondagen vet man aldrig något om, speciellt inte när det gäller Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmhh känns fortfarande lika förvirrat. Hursom helst verkar det som att det är olika på olika ställen. Men tack så jättemycket för era svar.

Vad är det som är förvirrat?.

Skaffa ett turistvisum innan du lämnar Sverige.

Ordna en adress i Thailand, ta en kopia på husboken och åka till Immigration där dom utfärdar ett bevis på att du bor på nämnda ställe.

När du sedan har köpt ett fordon så är det absolut snabbast att själv åka med  papperen till "bilregistret". OBS att fordonet ska med för kontroll. Köper du via en firma så kan du begära att ni gör det tillsammans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en del behöver ju inget turistvisum?

Jag har en husbok så det är inget problem.

Vad jag tycker är förvirrat är det att det inte verkar finnas tydliga svar angående detta. Jag har en sareng i dag, men denna har jag skrivit på en vän.

Men hade tänkt införskaffa något nytt och ville skriva detta på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en del behöver ju inget turistvisum?

Jag har en husbok så det är inget problem.

Vad jag tycker är förvirrat är det att det inte verkar finnas tydliga svar angående detta. Jag har en sareng i dag, men denna har jag skrivit på en vän.

Men hade tänkt införskaffa något nytt och ville skriva detta på mig.

Det är väl inte mycket det finns exakta svar på hur saker fungerar i Thailand  :)

Åk till butiken fråga vad dem kräver. Det är olika detta också, JEPP, det är så sant  ::)

Vissa kräver mer än andra, när du vet så fixar du vad som krävs. Inget att fundera på i förväg.

Lycka till, hoppas det går smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en del behöver ju inget turistvisum?

Jag har en husbok så det är inget problem.

Vad jag tycker är förvirrat är det att det inte verkar finnas tydliga svar angående detta. Jag har en sareng i dag, men denna har jag skrivit på en vän.

Men hade tänkt införskaffa något nytt och ville skriva detta på mig.

Svaret är kristallklart.

Jag tror inte att det skiljer sig  mellan provinserna i detta fall. Om du har en husbok med ditt namn så kanske du klarar dig utan turistvisum. Men eftersom dom är gratis idag så kan du väl skaffa ett för säkerhets skull.

Jag råder dig till att SJÄLV åka till bilregistret för att slippa problem med mellanhänder. Det har aldrig varit några problem för mig med registreringar men jag har oxå gjort det själv. Anlitar du "vänner" så brukar det ofta krångla till sig och det kan vara så enkelt att dom helt enkelt inte kan förfarandet med alla papper för oss utlänningar men utger sig för det, thaistyle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter bilregistret i Thailand då?

Inte en aning men det kan du lätt fråga någon på orten, för våran del på Phuket ligger det på samma ställe som man tar körkort. Ta gärna med en tolk så går det ännu smidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter bilregistret i Thailand då?

Det heter Khånsong.

Viktigt att uttala Khån som "hår" så den inte tror du letar efter Herr Song vilket hände mig, trots att jag sedan på Thai berättade att jag ville veta vem som ägde ett fordon så var det kört, dem var inlåsta på att jag sökte Herr Song  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter Khånsong.

Viktigt att uttala Khån som "hår" så den inte tror du letar efter Herr Song vilket hände mig, trots att jag sedan på Thai berättade att jag ville veta vem som ägde ett fordon så var det kört, dem var inlåsta på att jag sökte Herr Song  :laugh:

Haha va roliga thaiare kan vara! Det gick alltså inte att släppa det.. hehe

Tar dem inte till sig att faranger kanske pratar lite snett..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×