Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mankan89

Uttagsavgift 150bath sänkt?

Rekommendera Poster

Jag menade att om man tar ut en gång per månad med Visa som tycks kosta 15 bath så blir det x 12 = 600 bath

Skruttan ber om ursäkt för att jag anmärker på dina matematiska kunskaper men det var ovanstående räkne exempel jag syftade på. För 15 gånger 12 blir väl ändå inte 600. Jag får det till 180.

Nedrans också! Där der du, jag kan inte ens räkna med räknemaskin, så be inte om ursäkt! Min matte har man anmärkt på alltsedan småskolan till gymnasiet!

Men uppgifterna går ju isär huruvida det kostar 150, 15 eller 0 bath med Visa. Så det får väl bli vad det blir!

Lev väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skicka pengar en gång i månaden över nätet kostar ca 1 700 kronor per år med Swedbank. Då får vänta på dina pengar minst 5 dgr.

Visst suger det, jag tar ibland ut via ICA Kort och det blir ju avgift men det är väl straffet för att man sviker Sverige och får leva i "paradiset"  :) Visst att det säkerligen bränns en "norma"l Thai-månadslön på avgifter men, då tycker jag borderruns och annat Thai trams är betydligt jobbigare och kostsammare. Saker är klar att det kostar att bo här som utlänning.

Det jag skulle säga egentligen var bara att när jag fört över via Swedbank (via internetbanken )och Ica ( via telefon vilket är det enda sättet) har det bara tagit ett par arbetsdagar att få in pengarna.

Absolut, men det handlar inte tråden om  ;)

True  :)

Försökte bara vinkla det till någon aningen mindre negativt, men det gick inge bra  :connie_whirlybird:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Om vi tar och återgår till vad tråden skulle handla om:

Ointressant, i det här fallet, med de svenska avgifterna, då det beror på vem kortutfärdaren är, avgifterna, och det kan man ta reda på via sin bank.

Hur är det med avgifterna i Thailand? Vilka bankers ATM:er tar ut vad för avgift, och skiljer det på MC och Visa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla banker tar en avgift på MC, Ayudhya tar dock ingen avgift på Visa.

Jag har ställt en rak fråga vad som är skillnaden men får inget svar, när jag stod på mig och ville veta orsaken så ringde dom upp Bangkok men efter 7-8 minuter och ingen svarade så gick jag.

Jag tror inte att hon ville ha ett svar utan bara bli av med mig och att hon nog slog ett påhittat nummer.

Hade jag inte haft thaibank så har jag stått kvar än men nu gav jag upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

På ThaiVisa verkar det som om AEON-bankomaterna är gratis fortfarande. Är det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ligger avgifterna i Thailand på just nu? Gäller ICA-Banken mastercard - så har ingen utgift från ICA-Banken...

Scrollade upp en bit och försökte uttyda något några sidor tillbaka, men det var mest en massa svammel ;) Så, om någon kunde köra svart på vitt vad det går på i de olika automaterna hade det varit kanon - framför allt om det finns några där uttag är gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har oxå ett ICAkort(mastercard) och har tagit ut pengar på några olika ATMs senaste veckornna och det har varit 150 Bath i uttagsavgift i alla.

Lena

Hrm. Det är ju riktigt värdelöst om de fortfarande kör med den skiten :( Finns det verkligen inga som tar mindre / inget alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte ifall något har ändrats sedan förra månaden men det verkar som man åker på 150 baht med mastercard oavsett bankomat. Med VISA slapp man avgiften på dom gula bankomaterna Adhuayayayhaha vad dom nu heter  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kan man ta ut högst på en ATM bankomat? Var i Thailand för drygt 1 år sedan men man glömme så fort  :cr

Bangkok bank kan ta 24 000. Ska kunna 25 men det lyckas inte jag med :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pa tal om de gula automaterna. Har de bytt namn eller ar de nagon ny bank? Numer star det inte alltid Bank of Ahyuduya... (stavning?)

Vad står det då? Använder dem inte så ofta så har inte tänkt på det. Skulle det kunna stå Krung Sri på dem? I så fall är det samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Pa tal om de gula automaterna. Har de bytt namn eller ar de nagon ny bank? Numer star det inte alltid Bank of Ahyuduya... (stavning?)

Vad står det då? Använder dem inte så ofta så har inte tänkt på det. Skulle det kunna stå Krung Sri på dem? I så fall är det samma.

På mina uttag därifrån nu i januari står det "Bay".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pa tal om de gula automaterna. Har de bytt namn eller ar de nagon ny bank? Numer star det inte alltid Bank of Ahyuduya... (stavning?)

Vad står det då? Använder dem inte så ofta så har inte tänkt på det. Skulle det kunna stå Krung Sri på dem? I så fall är det samma.

På mina uttag därifrån nu i januari står det "Bay".

Det är deras förkortning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pa tal om de gula automaterna. Har de bytt namn eller ar de nagon ny bank? Numer star det inte alltid Bank of Ahyuduya... (stavning?)

Vad står det då? Använder dem inte så ofta så har inte tänkt på det. Skulle det kunna stå Krung Sri på dem? I så fall är det samma.

Ja, det star Kung Sri. Misstankte nastan att det kunde vara nagot sadant. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut 5000 bath i en bank of ayudhya med Ica banken kort idag. Jag fick betala en avgift på 150 bath. Tjejen. som har vanligt visa, slapp denna avgift! Hur fungerar det? Hon fick med sitt visa-kort betala 1099,76 SEK för 5000 bath. Jag själv med ica-banken fick betala 1137,02 SEK för 5000 bath. Varför är det så? då lönade det sig ju inte att skaffa ica-banken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut 5000 bath i en bank of ayudhya med Ica banken kort idag. Jag fick betala en avgift på 150 bath. Tjejen. som har vanligt visa, slapp denna avgift! Hur fungerar det? Hon fick med sitt visa-kort betala 1099,76 SEK för 5000 bath. Jag själv med ica-banken fick betala 1137,02 SEK för 5000 bath. Varför är det så? då lönade det sig ju inte att skaffa ica-banken?

Om du läser igenom denna tråd så är chansen stor att du finner svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Hrm. Det är ju riktigt värdelöst om de fortfarande kör med den skiten :( Finns det verkligen inga som tar mindre / inget alls?

Tidigare tog AEON (rosa bankomater, rätt så sällsynta) inte ut någon avgift. Är det någon som kan bekräfta om det är så fortfarande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrm. Det är ju riktigt värdelöst om de fortfarande kör med den skiten :( Finns det verkligen inga som tar mindre / inget alls?

Tidigare tog AEON (rosa bankomater, rätt så sällsynta) inte ut någon avgift. Är det någon som kan bekräfta om det är så fortfarande?

Dom är blåa och dom tar ingen avgift fick kursen 4,55 med icakortet där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på vad som är smartast att göra.

Har tidigare haft ett GE kort som vi använt på resor, kortet i sig kostar inget och man har 12 fria uttag per år. Men eftersom det är ett Mastercard tillkommer nu då 150 thb per uttag.

Har även Visa kort, men det kostar 35:- till svenska banken samt valutapåslag på 1,5%.

Funderar på Visa2 som kostar 50:- per år, 10 fria uttag, men antar att 1,5% valuta påslag tillkommer (?).

Eller växla på forex innan vi åker till sämre kurs men slippa andra avgifter.

Helst vill man juh slippa ha alltför mycket kontanter, men vill inte heller betala en massa "onödiga" avgifter till bankerna.

Hur skulle ni ha gjort ? Räknar med att behöva någonstans runt 10-15000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hur kommer det då sig att, när jag på en bank som tar avgift på 150B, oavsett om jag använder Ica-kort eller visa, får betala mer för bathen med mitt ica-banken?

Fick nyss betala 1,165,16 SEK för 5000B med ica-kort.

tjejen tog samtidigt ut 5000B och betalade endast 1,147,09 med sitt VISA(swedbank)?

ICA-banken värdelöst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hur kommer det då sig att, när jag på en bank som tar avgift på 150B, oavsett om jag använder Ica-kort eller visa, får betala mer för bathen med mitt ica-banken?

Fick nyss betala 1,165,16 SEK för 5000B med ica-kort.

tjejen tog samtidigt ut 5000B och betalade endast 1,147,09 med sitt VISA(swedbank)?

ICA-banken värdelöst?

ICA-Banken har stötts och blötts en del här på forumet och jag tycker det har sett ut som om den är den bästa att använda sig av.

Själv gör jag det sedan länge och jag är helnöjd.

Uttagsavgiften på 150 thb kommer man inte undan pga att det är kopplat till Mastercard som verkar ha lite högre avgifter än t.ex. Visa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×