Annica N

Behöver man dricka sådan speciell dryck för att vänja magen innan man åker?

34 inlägg i detta ämne

Är så olika vad de säger. Där vi vaccinerade oss tyckte de att det var helt onödigt medan kompisar som rest mycket säger att de alltid dricker någon speciell "magdryck" som smakar peck men skall vara jättebra innan de åker. Vad säger ni som varit där?  ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nejdå det är en myt, dom pratar nog om dukoral, sök lite här på det så kommer ni komma på andra tankar :)

magen är individuell, tyvärr håller ju många svenskar en sån sjuk mathygien hemma så deras magar inte tål nått!! det kan inget bluff vaccin hjälpa emot.

men lever man i ett sånt kliniskt liv så kommer man tyvärr kanske åka dit på en mildare magåkomma, men ingen fara med det det stärker bara! men bit lite på naglarna å håll inte så slavisk hygien innan så kanske kroppen får ett normalt skydd innan som dom flesta människorna på jorden har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller ta en liten skopa whiskey till frukost varje dag helst till frukost, det dödar dom flesta bakterier. men obs skopan får man dosera själv liten eller stor :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det som jag trodde då. Inte någon större risk för oss då skulle jag tro, ha ha! Byter ut vanliga frukostfilen mot nå´n hälsofil närmaste veckorna innan vi reser tror jag men då får det räcka med det. Sunt förnuft och lite handsprit att ta innan vi äter frukt etc borde hålla de värsta bassiluskorna borta. Har köpt typ koltabletter och vätskeersättning att ta med om olyckan ändå är framme ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller ta en liten skopa whiskey till frukost varje dag helst till frukost, det dödar dom flesta bakterier. men obs skopan får man dosera själv liten eller stor :D

Om inte whiskeyn hjälper mot bakterierna så blir det åtminstonde mycke roligare att vara sjuk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag jobbade på sös som undersköterska sa läkarna alltid där att Valio´s yoghurt var det bästa mot elaka magbaciller. Själv gillar jag annars att grunda med bifolac som innehåller bra bakterier tablett som köpes på apoteket. Skippa Dukoralen och sattsa på en stark mage, det är där imunförsvaret sitter! Man tar med tabletterna om man så vill och fortsätter att ta en om dagen. Inte helt fel att äta här hemma i sverige heller när det nalkas vinterkräksjuka !!  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag ska vara lite seriös så på senaste resan (i mars/april) fick jag magen utslagen trots att jag tagit dukoral. Jag fick mina egna bakterier utslagna och har inte blivit helt bra ännu. Läkarna säger att det är bara att vänta så blir det bra det kan dock ta över ett ½ år, men några fil eller yogurtar med baskelusker kunde jag glömma för dom skulle enligt dem inte funka utan var rena larvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns de det, massor som är jätte bra!

Problemet kan vara att då förklara att man vill ha piller med baciller i...om det är effekten man är ute efter! Dessutom är det meningen att man ska grunda nåpn vecka innan för att bygga upp ett bra imunförsvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips, skippar definitivt dukoralen eller vad det nu hette:-). Hör med apoteket om tabletterna så får jag se, annars kör vi på som här hemma - håller tummarna för att vi klarar oss helt enkelt!! Vad gäller whiskyn så måste jag nog hoppa den, blir nog sjuk och kräks av den annars - funkar det lika bra med rödvin  ;)Nä, trodde väl inte det men tar lite ändå nu innan vi åker för det finns visst knappt att få tag i nåt gott där har jag förstått, och om man beställer det så är det väl dyrare än maten?! Och inte får man ta med mer än 1 liter in i landet heller, ve och fasa. Jag som inte gillar öl men älskar vin...Får bli Cola och goda drinkar antar jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ätit nått som heter probiotika när vi har rest ner, och vi har aldrik blivit sjuka i Thailand.

Vet inte om det är pillrena eller om vi är lite "skitiga" ändå ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag/vi tog  :Dnu: Dukoral för vår Phuket resa i fjol.

Tyvärr hjälpte det inte mig :viannen_82: då jag fick en kallsup på en liten strand norr om Patong. Tyvärr var det många sådana där vattenscooters där, så det var mycket bensin och skit på vattenytan. Givetvis där jag fick kallsupen.

Men det var väl något annat än bakterier, som det ska hjälpa emot kanske. Jag piggnade i alla fall till efter ett dygn ungefär.

Fast jag gillar väl inte vattenscooters så mycket efter det här. Fast det beror nog på att det var en engelsk dam, som höll på att bli överkörd av några galningar  :mad: som hade hyrt en scooter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan intyga att Dukoral är skit. De gånger jag tagit dukoral innan resa har jag alltid blivit magsjuk inom 1 vecka utomlands och det har inte bara varit i Thailand.

Nu har jag slutat ta Dukoral inför resa och då har jag klarat mig mycket bättre från magsjuka utomlands men tar en wiskey varje dag istället, funkar kanon bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pep iväg på lunchen och köpte BIFORM på apoteket, några tabletter med mjölksyrabakterier som visst kan vara bra att ta nr man vill vänja magen för en främmande flora. Testar med det så får det gå som det går sedan och det verkar ju som de flesta klarar sig utan något alls :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter till och med BIFIFORM, ha ha. Då var det det du menade i alla fall, vart lite fundersam men tänkte att det här nog var något liknande. Köpte ett storpack så hela familjen kan knapra några dagar innan och sedan fortsätta där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Bifolac och hade aldrig något problem med min mage under mina 2 veckor på Phuket, om det nu var medicinets förtjänst låter jag dock vara osagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan intyga att Dukoral är skit. De gånger jag tagit dukoral innan resa har jag alltid blivit magsjuk inom 1 vecka utomlands och det har inte bara varit i Thailand.

Nu har jag slutat ta Dukoral inför resa och då har jag klarat mig mycket bättre från magsjuka utomlands men tar en wiskey varje dag istället, funkar kanon bra.

Har aldrig varit så sjuk som när vi tog ducoral - kommer inte att göra om misstaget. Bara slöseri med pengar enligt mig.

Har ju lite svårt att tro att just Dukoral skulle göra så man blir magsjuk ni hade ju med all säkerhet blivit sjuka ändå, är ju ganska konstaterat att Dukoral är ett vaccin mot kolera och inget annat. Stod väl t.o.m på nån smittskyddssida om jag inte har fel.

Jag blev lurad att ta det vid senaste resan och jag blev inte dålig under dom 4 veckorna jag var borta. Blev även tillfrågad denna gången när jag bokade tid för påfyllningsvaccin om jag ville ha men jag tackade nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett bra tips om Biform. Ska kolla det nästa gång jag ska till apoteket.

Jag och sambon vaccinerade oss idag, för mig blev det endast en hepatit a spruta. Hon som vaccinerade oss sa att vi INTE skulle ta Dukoral. Helt onödigt, bara att slänga bort pengarna. Sunt förnuft att äta lagad, riktigt genomvarm mat, tänka på handhygienen i samband med mat skulle vi tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu