Gäst Jonas70

När köper ni Bath?

34 inlägg i detta ämne

Man köper bht när den är billig! Man har koll på växelkursen och bankernas kurser. Om bht är väldigt billig och man vet att man ska åka till Thailand senare, då kan man köpa om det ger en fördelaktig kurs. Varför vänta fram till resan och ta ut i ATM? Vilken kurs får man då? Kursen kan vara skyhög då! Sen kanske man ändå måste ta ut i ATM för att komplettera men det är en annan sak. Samma sak gällande t ex USD. Om den blir jättebillig och jag vet att jag kommer att åka till USA inom något år eller mer...Ja, då köper jag på mej USD valuta när den är billig. När resan blir av kan den vara hur dyr som helst. Jag köpte USD valuta när den låg på drygt 6kr. Jag insåg att den knappast skulle sjunka lägre. Det har jag aldrig ångrat!

Oh, va du verkar vara smart! Ska kontakta dig nästa gång jag ska växla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper bht när den är billig! Man har koll på växelkursen och bankernas kurser. Om bht är väldigt billig och man vet att man ska åka till Thailand senare, då kan man köpa om det ger en fördelaktig kurs. Varför vänta fram till resan och ta ut i ATM? Vilken kurs får man då? Kursen kan vara skyhög då! Sen kanske man ändå måste ta ut i ATM för att komplettera men det är en annan sak. Samma sak gällande t ex USD. Om den blir jättebillig och jag vet att jag kommer att åka till USA inom något år eller mer...Ja, då köper jag på mej USD valuta när den är billig. När resan blir av kan den vara hur dyr som helst. Jag köpte USD valuta när den låg på drygt 6kr. Jag insåg att den knappast skulle sjunka lägre. Det har jag aldrig ångrat!

Oh, va du verkar vara smart! Ska kontakta dig nästa gång jag ska växla.

Då är det försent. Bättre kolla valutakurserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar ni köpa Bath under resan eller strax före eller håller ni koll på valutamarknaden och köper efter eran egna uppfattning, dvs: när det är mest fördelaktigt även om det är 6-12 månader före avresa?

Åker ner till Samui i Juni nästa år och senast när jag va där i Mars så gick det ju runt 40.000 Sek, hade en snitt kurs på runt 4,15 men som lägst va ju kursen nere under 4 sek.

40.000 sek x 4,15 blir ju: 166.000 Bath, Och med dagens forexkurs på 4,53 så hade ju samma antal Bath kostat: 36.644:- , kan ju skilja några tusenlappar som jag hellre lägger på annat.

Funderar på att köpa hälften snart, hoppas på något högre kurs.

Ja, du kan börja att fundera på att köpa baht snart. Edit: Såg nu att detta var ett gammalt inlägg men det är väl fler som ska åka nästa vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte beroende av svängningarna på valutamarknaden.. så jag tar ut i bankomat när jag väl är Thailand. Finns säkert smartare alternativ som kräver att man lägger mycket tid på det. Men för min del är det inte deal-breaker ifall jag får sämre kurs när jag väl är där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte beroende av svängningarna på valutamarknaden.. så jag tar ut i bankomat när jag väl är Thailand. Finns säkert smartare alternativ som kräver att man lägger mycket tid på det. Men för min del är det inte deal-breaker ifall jag får sämre kurs när jag väl är där.

Ja, så är det för dom flesta som reser på semester under x antal veckor. Om man t ex är longstay och ska deponera 800000bht för uppehållstillståndet då skiljer det ca 40-50000kr mellan bra och dålig kurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu