Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Jonas70

När köper ni Bath?

Rekommendera Poster

Gäst Jonas70

Brukar ni köpa Bath under resan eller strax före eller håller ni koll på valutamarknaden och köper efter eran egna uppfattning, dvs: när det är mest fördelaktigt även om det är 6-12 månader före avresa?

Åker ner till Samui i Juni nästa år och senast när jag va där i Mars så gick det ju runt 40.000 Sek, hade en snitt kurs på runt 4,15 men som lägst va ju kursen nere under 4 sek.

40.000 sek x 4,15 blir ju: 166.000 Bath, Och med dagens forexkurs på 4,53 så hade ju samma antal Bath kostat: 36.644:- , kan ju skilja några tusenlappar som jag hellre lägger på annat.

Funderar på att köpa hälften snart, hoppas på något högre kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt köpa för 10 000SEK idag men banken får inte in mer pengar förrän om två veckor så jag fick hålla tillgodo med 10 000THB så länge. Vi åker vid nyår och de har gått ut och varnat för att dollarn kommer gå upp och då brukar THB också göra det. Vi ska kolla vad THB står i på fredag nästa vecka och ev. be dom ta hem mer då.

I vanliga fall brukar vi aldrig köpa förrän på flygplatsen (några tusen SEK) och sedan ta ut allteftersom det behövs på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju kursen gått ner lite sen förra veckan då den nästan var uppe i 500 på XE.. Ja åker i Januari och ja tänker vänta på att den blir starkare igen..

Ja tar kanske ut lite hemma på forex men det mesta i atm i thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör det denna gången bara för att testa för skojs skull och se ifall det blir någon skillnad. Tror inte det kommer spela någon roll i slutänden i alla fall. Vi kommer givetvis ta ut i Bankomat på plats också. En erfarenhet rikare blir vi i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Ja, kanske inte mkt pengar för dig, men när vi brände 166000 Bath senast och fick betala: 40.000 sek.

Satt i bilen alldeles utanför Forex, 10månader innan när kursen stod i 5.50 och tänkte köpa, men frugan sa: avvakta ( vi hade precis kommit hem från Thailand då)

Hade jag köpt då så hade våra 166.000 Bath kostat oss: 30200 sek.

Kanske småpengar för dig "Gosatta" men trots allt: 9.800 Sek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Håller med, enda som jag stör mig på är dom 35:- + 150 baht avgift vid varenda uttag så det kommer bli större uttag varje gång för egen del vid nästa resa.

Att växla nu och springa runt med runt 100.000 baht i fickan lockar föga. Valutakursen kan ju likagärna svänga till det bättre och då har du förlorat på att växla tidigt...eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Ja, kanske inte mkt pengar för dig, men när vi brände 166000 Bath senast och fick betala: 40.000 sek.

Satt i bilen 10månader före och alldeles utanför Forex när kursen stod i 5.50 och tänkte köpa, men frugan sa: avvakta ( vi hade precis kommit hem från Thailand då)

Hade jag köpt då så hade våra 166.000 Bath kostat oss: 30200 sek.

Kanske småpengar för dig "Gosatta" men trots allt: 9.800 Sek

Var det inte jobbigt att sitta i bilen så länge  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Ja, kanske inte mkt pengar för dig, men när vi brände 166000 Bath senast och fick betala: 40.000 sek.

Satt i bilen 10månader före och alldeles utanför Forex när kursen stod i 5.50 och tänkte köpa, men frugan sa: avvakta ( vi hade precis kommit hem från Thailand då)

Hade jag köpt då så hade våra 166.000 Bath kostat oss: 30200 sek.

Kanske småpengar för dig "Gosatta" men trots allt: 9.800 Sek

Var det inte jobbigt att sitta i bilen så länge  :laugh:

Jo. speciellt när det inte blev några Bath  :JC_see_stars:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle aldrig spendera tid å ens gå å grubbla på det, jag tar ut i bangkomat på plats.

skulle det börja handla om stora summor kanske ja skulle börja orka tänka på det, nu känns det mest som onödigt huvudvärk för småpengar.

Ja, kanske inte mkt pengar för dig, men när vi brände 166000 Bath senast och fick betala: 40.000 sek.

Satt i bilen alldeles utanför Forex, 10månader innan när kursen stod i 5.50 och tänkte köpa, men frugan sa: avvakta ( vi hade precis kommit hem från Thailand då)

Hade jag köpt då så hade våra 166.000 Bath kostat oss: 30200 sek.

Kanske småpengar för dig "Gosatta" men trots allt: 9.800 Sek

jag är ju inte uppe i dom summorna efter som jag reser själv, men som jag sa, skulle det börja handla om mer pengar skulle jag också börja lägga lite mer tanke i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid få några tusen bath över som jag spar till nästa resa. Det klarar jag mig på några dagar och se'n är det uttag i bankomat som gäller när det behövs. Dock lite irriterande med avgiften på 150 bath.

Den här gången har jag 10.000 bath hemma i lådan och då klarar jag mig nog ett par veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att ta med svenska pengar och växla i Thailand istället för att växla i Sverige, kursen är oftast betydligt bättre i Thailand.

Ska man gå omkring med kontanter kan man lika väl ha svenska sedlar som baht och det brukar aldrig vara svårt att hitta en bank eller växlingskontor, en del kan man växla direkt på flygplatsen i Bangkok så har man till bussen eller taxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att ta med svenska pengar och växla i Thailand istället för att växla i Sverige, kursen är oftast betydligt bättre i Thailand.

Ska man gå omkring med kontanter kan man lika väl ha svenska sedlar som baht och det brukar aldrig vara svårt att hitta en bank eller växlingskontor, en del kan man växla direkt på flygplatsen i Bangkok så har man till bussen eller taxi.

Men då är det väl bra mycket enklare att ta med sig sitt bankkort. Det är ju oxå svenska pengar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen en gammal tråd men....

Har nyss kommit hem från en rundresa i södra delarna av Thailand. Sämst växelkurs fick vi i Hat Yai mitten av Mars - 412 baht/ hudralapp.

Bäst fick vi i Pattaya den 21 April 425 baht/hundralapp.

Kollat upp växelkurser på olika växlingskontor. De har varierat från som lägst 308 baht/ hundralapp (Koh Samui) men även Suvanabuhumis växlingskontor låg UNDER 400 baht den 23 April.

M.a.o. du får INGEN speciellt bra kurs på flygplatsen och att använda kort är rena förlusten.

Förstår mig inte alls på folk som envisas med kort - men det är jag det.

Ni som ändå tvivlar, kolla upp växlingskurserna under de senaste 45 dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen en gammal tråd men....

Har nyss kommit hem från en rundresa i södra delarna av Thailand. Sämst växelkurs fick vi i Hat Yai mitten av Mars - 412 baht/ hudralapp.

Bäst fick vi i Pattaya den 21 April 425 baht/hundralapp.

Kollat upp växelkurser på olika växlingskontor. De har varierat från som lägst 308 baht/ hundralapp (Koh Samui) men även Suvanabuhumis växlingskontor låg UNDER 400 baht den 23 April.

M.a.o. du får INGEN speciellt bra kurs på flygplatsen och att använda kort är rena förlusten.

Förstår mig inte alls på folk som envisas med kort - men det är jag det.

Ni som ändå tvivlar, kolla upp växlingskurserna under de senaste 45 dagarna.

Mastercard kursen 21/4 var 4.27. Visa kursen 4.29.

Förstår mig inte på folk som tar risken och besväret med kontanter när dom som belöning får sämre kurs än bankomaten runt hörnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen en gammal tråd men....

Har nyss kommit hem från en rundresa i södra delarna av Thailand. Sämst växelkurs fick vi i Hat Yai mitten av Mars - 412 baht/ hudralapp.

Bäst fick vi i Pattaya den 21 April 425 baht/hundralapp.

Kollat upp växelkurser på olika växlingskontor. De har varierat från som lägst 308 baht/ hundralapp (Koh Samui) men även Suvanabuhumis växlingskontor låg UNDER 400 baht den 23 April.

M.a.o. du får INGEN speciellt bra kurs på flygplatsen och att använda kort är rena förlusten.

Förstår mig inte alls på folk som envisas med kort - men det är jag det.

Ni som ändå tvivlar, kolla upp växlingskurserna under de senaste 45 dagarna.

Mastercard kursen 21/4 var 4.27. Visa kursen 4.29.

Förstår mig inte på folk som tar risken och besväret med kontanter när dom som belöning får sämre kurs än bankomaten runt hörnet.

Instämmer, så länge man kommer ihåg "Continue without conversion", annars blir det en dålig affär.

Jag tar sällan ut med något svenskt bankkort men jag brukar då alltid kolla upp vad kursen blev och det finns inget att klaga på där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under våra senaste 45 dagar i Thailand har jag inte sett någon som stått vid en ATM maskin för att plocka ut pengar medan det inte sällan varit kö framför växlingskontoren.

Man kan ju undra varför :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper bht när den är billig! Man har koll på växelkursen och bankernas kurser. Om bht är väldigt billig och man vet att man ska åka till Thailand senare, då kan man köpa om det ger en fördelaktig kurs. Varför vänta fram till resan och ta ut i ATM? Vilken kurs får man då? Kursen kan vara skyhög då! Sen kanske man ändå måste ta ut i ATM för att komplettera men det är en annan sak. Samma sak gällande t ex USD. Om den blir jättebillig och jag vet att jag kommer att åka till USA inom något år eller mer...Ja, då köper jag på mej USD valuta när den är billig. När resan blir av kan den vara hur dyr som helst. Jag köpte USD valuta när den låg på drygt 6kr. Jag insåg att den knappast skulle sjunka lägre. Det har jag aldrig ångrat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under våra senaste 45 dagar i Thailand har jag inte sett någon som stått vid en ATM maskin för att plocka ut pengar medan det inte sällan varit kö framför växlingskontoren.

Man kan ju undra varför :cr

Kanske för att det exempelvis brukar finnas 1-2 bankomater utanför varje 7-11. Det är ju ingen brist på bankomater i Thailand direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×