Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Nickett

Thai bath

Rekommendera Poster

Jag hade väl tur antar jag i så fall. Jag förde över just den dagen bathen stod i 0,207 vilket var lägsta på ca närmare ett år blir det om jag minns rätt, hur som på väldigt länge. Dagen därpå var den 0,2095 och dagen efter det hände inte mycket. Det har som sagt svängt dagligen mycket sista tiden. Ska ta och jämföra Ica med min Thaibank och se vad som skiljer.

Vilken bank har du och vad skilde i valutan just den dagen? Nu blir ditt fall lite ointressnat just för att det har svängt och du inte skriver hur mycket valutan ändrades till nästa dag och det har som sagt svängt mycket.

Jag säger absolut inte att det inte är bästa sätt att föra över SEK, vilket det givetvis är om Thaibanken har bättre kusr och valutan är stabil, men när valutan är instabil är det såklart vansligt att sia om kommande dagar  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, nu skall vi se.

Jag fick för det jag växlade här (överförde bath) 0,2212 och för det jag överförde i svenska pengar fich jag 0,2123.

Jag kommer däremot inte ihåg hur bathen gick då men jag vet att vi diskuterade det och vi hade sparat en hel del pengar om vi fört över allt i svenska.

(Vi har köpt en bostad i Thailand så det var ganska mycket pengar)

Jag kan inte säga att det alltid är så att man tjänar på det eller så är det att vi har en dålig valuta på vår bank (handelsbanken)

Vi har nu var sitt thaikonto så när kursen är bra brukar jag överföra lite pengar så att det finns där till nästa resa.

Men jag får kolla upp detta. Du har kanske helt rätt i att det är bättre att överföra bath. Jag vet inte. De gånger vi jämfört så har vi tjänat på det men vi har inte jämnfört varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte ens några valutakurser på ICA's sida  ???

Den brukar ligga ungefär på plus 0.0006 över valuta.se dvs om valutan är 0.207 har Ica 0.2076

Så har det varit när jag kollat men vet inte om det är något som håller i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, nu skall vi se.

Jag fick för det jag växlade här (överförde bath) 0,2212 och för det jag överförde i svenska pengar fich jag 0,2123.

Jag kommer däremot inte ihåg hur bathen gick då men jag vet att vi diskuterade det och vi hade sparat en hel del pengar om vi fört över allt i svenska.

(Vi har köpt en bostad i Thailand så det var ganska mycket pengar)

Jag kan inte säga att det alltid är så att man tjänar på det eller så är det att vi har en dålig valuta på vår bank (handelsbanken)

Vi har nu var sitt thaikonto så när kursen är bra brukar jag överföra lite pengar så att det finns där till nästa resa.

Men jag får kolla upp detta. Du har kanske helt rätt i att det är bättre att överföra bath. Jag vet inte. De gånger vi jämfört så har vi tjänat på det men vi har inte jämnfört varje gång.

Jag ska ta reda på skillnaderna snart, mellan Ica och Siam Commercial Bank för jag ska föra över en större summa.

Det är ju heltklart bättre att föra över kronor om man vet att kursen är stabil och Thaibanken har bättre kurs. Problemet är just att man inte veta hur kursen är.

Undra om man kan ha ett valuta konto i Thaibanken och föra över kronor för att vid rätt tidpunkt växla till en valuta man ser. Det vore en optimal lösning som kan vara värd att fundera på när det handlar om mycket pengar. Knappst någon man håller på med när det handlar om några tio tusentals kronor kanske.

Tack för alla som delat info. Nyttigt  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Efter att ha läst att man normalt ska tjäna på att låta sin överföring byta valuta i Thailand kollade jag upp valuta kurserna mellan Ica Banken och Siam Commersial Bank.

Siam Commersial gav en valuta kurs på :4,625

Ica banken gav en valuta kurs på      :4,899

Slutsatsen är att man idag hade fått 27 400 bath mindre per 100 000kr man växlade.

Kanske var det ett undantag just idah eller så är Siam Commersial ett undantag i Thailand. jag kollade valutan i Thailand både lokalt och i Bangkok för att jag inte litar vidare på information här, men det verkar som om det är riktigt info. Otroligt dålig kurs.

Har någon annan siffror från andra tillfällen vore det intressant.

Tills vidare får jag nog fortsätt att låta Svenska banken sköta valuta växlingen  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Skulle tro att det är köpkursen på sedlar du har hittat på Siam Commercial, dvs den man använder när man växlar kontanter. Kursen för kontotransferering borde vara T/T, dvs. 4,84 just nu hos Siam Commercial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är köpkursen på sedlar du har hittat på Siam Commercial, dvs den man använder när man växlar kontanter. Kursen för kontotransferering borde vara T/T, dvs. 4,84 just nu hos Siam Commercial.

Ja man vill gärna tro det. Vi har ringt tillbaka till Siam Commersial för jag inte tyckte det kunde stämma.

Vi gjorde ett exempel för att de skulle fatta (min tjej pratade med dem så inga språkmissförstånd uppkom) och frågade hur mycket vi skulle få om vi förde över tex 200 000kr. Det skulle bli exakt 925´000 bath sa dem. och det stämmer exakt med den kursen vi fick av de olika SCB kontoren vi pratade med.

Så om det inte stämmer är alla olika vi nu ringt och pratat med totalt inkompetenta. Skulle inte direkt blir super förvånad om det visade sig vara så, tyvärr men mer exakta än dem varit kan dem inte bli.

Swedbanks kurs var 4,838 vilket är ganska så mycket sämre än Ica.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo använder du Internet banken hos ICA när du för över eller måste du ringa dit för att få hjälp med överföring? Vad tar dom för avgift för överföringen?

De verkar ju onekligen ha en fördelaktig växlingskurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Endoo, byt ut din thailändska bank!  ;)>:D

Inte fan skall det vara samma kurs på transferering som att växla kontanter, är det det, så blåser SCB dig rejält.  >:D

T/T betyder telegraphic transfer och omfattar även andra transfereringar (bl.a. SWIFT) mellan banker som görs via nätet, så det är kursen (T/T buy) som skall gälla vid transfer från Sverige till Thailand om växlingen sker hos den thailändska banken och du inte lyckas förhandla dig till även bättre kurs. Så är det också exempelvis på Ayudhya Bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fan skall det vara samma kurs på transferering som att växla kontanter, är det det, så blåser SCB dig rejält.  >:D

Ja dem "blåser" väl samtliga kunder när det kommer till den biten i så fall antar jag. Men så länga jag inte har svart på vitt at dem är extremt sämre än andra så spelar det ju ingen roll. Ska kolla med någon annan Thai bank också och se. Hur som är jag inte så vidare intresserad av att låta växlingen ske i Thailand då jag växlar på just en specifik dag av en specifik anledning som med stor sannorlikhet inte gäller nästa eller näst-nästa dag  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo använder du Internet banken hos ICA när du för över eller måste du ringa dit för att få hjälp med överföring? Vad tar dom för avgift för överföringen?

De verkar ju onekligen ha en fördelaktig växlingskurs.

Hej.

Jag gör alla överföringar först från min vanliga Swedbank till Ica och sen låter jag dem göra utlandsbetalningen. Det måste göras per telefon då Ica banken gör alla utlandsbetalningar via Handelsbanken. Dem tar 100kr för en sådan överföring.

Växlingskursen dem använder hittar du (stämmer varje gång jag kollar) om du kikar på valuta.se och sedan lägger till 0,0006 på den kursen.

Jag har i alla mina överföringar fått en hel del extra på detta vis om det nu inte är så att det finns en annan Thai bank som har sjukt överdrivna kurser som kompenserar den valuta förändring som oftast hinner ske, till det negativa, på en två dagar.

Det är dock inte värt om du för över belopp mindre än 10-15 tusen då du i bankomaten bara betalar 150 bath per uttag och kan ta ut 20´000 per gång till samma valuta du får vid överföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Inte fan skall det vara samma kurs på transferering som att växla kontanter, är det det, så blåser SCB dig rejält.  >:D

Ja dem "blåser" väl samtliga kunder när det kommer till den biten i så fall antar jag.

Nej, dom blåser nog inte sina andra kunder heller. Dom skulle förlora alltför många utländska kunder på det viset när andra banker växlar med en kurs som ger kunden 4-5% mer än deras. Tror faktiskt snarare att det har uppstått lite störningar i kommunikationen mellan dig och din bank när du har frågat. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Hmmmm...

Nu blev jag ganska så konfunderad. Det är trots allt möjligt att Siam Commercial Bank har någon egen, dålig, växlingskurs för privatkunder. Dom har nämligen en urusel växelkurs (4,67) för uttag med utländska kontokort. Undrar om denna kurs gäller även på deras ATM-maskiner... :-[:cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fan skall det vara samma kurs på transferering som att växla kontanter, är det det, så blåser SCB dig rejält.  >:D

Ja dem "blåser" väl samtliga kunder när det kommer till den biten i så fall antar jag.

Nej, dom blåser nog inte sina andra kunder heller. Dom skulle förlora alltför många utländska kunder på det viset när andra banker växlar med en kurs som ger kunden 4-5% mer än deras. Tror faktiskt snarare att det har uppstått lite störningar i kommunikationen mellan dig och din bank när du har frågat. ;)

Otroligt grova då vi som jag skrev även gjorde ett överföringsexempel plus att det är min tjej som pratat med kontoret både här och telefon banken 4 ggr. Kan inte se att det kan bli fel när man gör ett exempel på en banköverföring men det finns mycket som jag långt ifrån kan fatta och jag utesluter inte att dem skulle vara helt inkompetenta och inte se skillnad på olika typer av växlingar. Att telefonbanken skulle "blåsa" en enskild kund plus det lokala kontoret är ganska uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm...

Nu blev jag ganska så konfunderad. Det är trots allt möjligt att Siam Commercial Bank har någon egen, dålig, växlingskurs för privatkunder. Dom har nämligen en urusel växelkurs (4,67) för uttag med utländska kontokort. Undrar om denna kurs gäller även på deras ATM-maskiner... :-[:cr

Ja, kursen är ju så in i helvete risig så man tror ju inte att det kan vara möjligt. Men det verkar ju underligt om alla andra Thai banker har så extremt bra kurser som det pratats lite om här medan en bank har så här. Jag vet som sagt inte hur de andra bankerna har så kan inte uttala mig, ÄNNU  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag tog i och ganska lät som jag dumförklarar folk här är för att jag idag inte lyckats få 2 personer att säga samma sak om vad det är för avgift på en överföring från utlandet. Har fått svar på 0.25%, 250 bath, 500 bath, ingen avgift helt gratis, minimum 250 bath och max 500, och i själv verket fick jag betala 610 bath på en liten testöverföring.

Så kompetenta kan man ju glömma att dem faktiskt är.  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×