chickfactor

Koh Samui - värdelöst. Eller?

94 inlägg i detta ämne

Hej,

Appropå eventuella faror på Samui...

Jag kan väl bara inflika att jag är ute i genomsnitt en gång i veckan på Koh Samui. Jag dricker sällan alkohol (alls) de andra dagarna, men utekvällen kan i vissa fall innehålla både öl, vin och drinkar, beroende på humör.

Hursomhelst, 52 veckor gånger sex år (plus kanske 200 utekvällar som turist 1989-2003) innebär uppskattningsvis 500 utekvällar på Samui och jag har ALDRIG blivit rånad, drogad eller hotad *ta i trä*.

Så genomsnittsturisten kan nog vara lugn. Även om nu Jonas haft otur.

Även om jag bara var där i ett par veckor såg jag inget skumt på Koh Samui. Jag vaar dock på Koh Phangan i tre nätter och kom direkt i kontakt med droger..  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det har ju skrivits här ett otal gånger här, men i första hand är det trafiken som man bör se upp i på Koh Samui och i övriga Thailand.

Jag gissar att 90% av de allvarliga skadade som sjukhusen får in på Samui är just orsakade i trafiken. Jag hör ambulansen nästan dagligen passera på öns ringväg, nedanför vårt kontor.

Det är främst moppe och mc-åkare som drabbas. Dessutom de som kör snabbt och/eller berusade. En majoritet av de drabbade är thailändska killar under trettio, men även många turister får uppsöka sjukhus efter misslyckade moppeturer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan jag mkt väl tänka mig. Jag brukar sällan åka moppe i Thailand, men åkte moppetaxi i Cha am en gång och såg en kille framför mig som råkade riktigt illa ut på sin moped. Han blev påkörd av bil. Sedan dess åker jag aldrig mera moppe i Thailand och ogärna tuk-tuk i Bangkok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, säkert extrem otur, men ha på sig guld och vara ensam sent kanske är en dålig kombination.

Jag va ju bara ensam på hemvägen, skulle ju bara ut från Green Mango och ta en taxi, men dum som jag va så kunde jag ju inte låta bli biljarden.

Tror nog själv att det är minst lika lurit här hemma i sverige.

Gjorde också e så´n där dum grej i Chaweng...

Min syster och hennes kille bodde på Montien House ganska centralt i Chaweng...

Jag stannade där själv medan min faster,man och kusin åkte hem till vårat hotell som låg längre bort än jag trodde.

Vi bodde på http://www.seascapebeachresort.com/

Jag tänkte att jag gott kunde gå strandvägen därifrån. Det gick bra den första halvtimmen....sen började benen krokna, vaderna värka och jag blev helt plötsligt realistisk...JAG BLEV RÄDD !!!  :o

Ensam tjej, kort kjol, barfota, massor av festande människor på stranden, klockan hade hunnit bli 1.30 på natten, kolsvart...

Ju närmare jag kom till vårat relativt öde hotell desto mindre människor blev det ju dessutom...

Såg bara en och annan vakt utanför en del hotell...

Det tog mig ca 1 timme att traska hem...

Så bäng är jag !!!    :cr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! trådstarten tänkte bara flika in lite här!

Kom hem från Samui den 28 mars och jag är SUPERNÖJD med min semester! Vi bodde på norra chaweng (chaba cabana beach resort & spa) och vattnet & stranden utanför hotellet var underbar! Jätteklart vatten, fin sand - precis vad jag var ute efter. Man ska alltså inte lyssna så mycket på vad andra tycker utan prova på själv istället. Hade det som sagt helt underbart och vill någon se lite bilder kan ni kolla här: http://passepartout.webblogg.se/category/travels.html

Hälsningar

Johanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom hem från Samui den 28 mars och jag är SUPERNÖJD med min semester! Vi bodde på norra chaweng (chaba cabana beach resort & spa) och vattnet & stranden utanför hotellet var underbar! Jätteklart vatten, fin sand - precis vad jag var ute efter. Man ska alltså inte lyssna så mycket på vad andra tycker utan prova på själv istället. Hade det som sagt helt underbart och vill någon se lite bilder kan ni kolla här: http://passepartout.webblogg.se/category/travels.html

Hälsningar

Johanna

Va bra  :cool

Fina bilder också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk på hur fin Chaweng beach är när nu dessa bilder kommer från den del av beachen som egentligen är "sämst".

Själva stranden är ganska smal och framförallt sommartid är det väldigt grunt förutom en djuphåla strax utanför Chabana.

Övriga Samui ligger dessutom inte långt efter kanske t.o.m. är före i.o.m. färre turister, på södra delen finns fina stränder som nästan är helt öde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[

Nog tur för mig att jag inte tog en öl till på det stället, då hade jag somnat där och säkert blivit rånad. Någon hade lagt nåt i ölen, hörde mig för dagarna därpå och det händer att turister får extasy i ölen, vem vet, kanske va det något sånt. Det slog ju nästan direkt och gick över helt på några timmar.

Inte värt att ta med sig något guld tycker jag iaf.

Låter som om du fick sömntabletter i ölen. Det är ett billigt och effektivt sätt att droga folk, oftast på krogen. Tyvärr vanligt både i Sverige och Thailand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ätit olika sömnmediciner i perioder under dom senaste 10 åren. Allt från Stilnoct, Imovane till Rohypnol, men detta slog bra mkt snabbare.

De va något annat, men troligen hände det pga för mkt guld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsningar

Johanna

Vad skoj att du är så nöjd...precis som du säger...man ska inte lita för mycket på andra utan bilda sin egen uppfattning...

Alla gillar inte surtrömming... *ha ha*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Åker till Samui för 6:e gången och det är en pärla. Fördelen finns

ju i att det passar alla smaker. Här finns lugna fina stränder, mer livfulla stränder Chaweng, Lamai men också bra shopping och under aug/sept brukar ön ha en festival på Chaweng (dock ej 2009) och då är det live musik av Thailändska musiker och shopping på marknaden som ligger runt festivalområdet.

Så kommer att fortsätta att åka hit.....

Fred

GBG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi åker för första gången till Koh Samui nu i juni/juli. Jag tror att det kommer att bli en favorit för oss. magkänslan säger mig det. Det verkar ha allt som vi söker. Lääääääängtar som tusan . ( 47 dagar kvar ) TJOHOOOOO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar Koh Samui betydligt mer än Phuket. Inte lika mycket turister, mer personliga boutique hotell av högre klass känns det som. Men framförallt känslan när man landar på världens charmigaste flygplats, inte fullt samma känsla av charter, men med gott utbud av både fina stränder och restaurangutbud. Det kommer att bli fler resor till kokosön!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellre Samui före Phuket. Hellre resten av thailand framför Samui! ;)

Nja, riktigt så krass ska jag inte vara, eftersom jag bara varit på Chaweng (bodde på norra delen). Men det var personligen ingen hit. Ett par dagar i förbindelse med transport till och från flygplatsen för att festa och shoppa kan vara ok om man inte åker via Bangkok. Men skulle aldrig lägga en hel semester där. Alldeles för mycket turister och inte det Thailand jag vill uppleva. Och första gången jag någonsin varit besviken över havsvattnet pga att det att det var så grumligt och luktade dy.

Kommer ha vägarna förbi till vintern och kanske man testar någon annan strand (Lamai kanske) någon dag....och kanske kanske jag ändrar synsätt på ön som helhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt stor skillnad på Chaweng beach sommar eller vinter. Sommartid och då det är lågvatten är inte norra delen av Chaweng någon hit, lågt vattenstånd och mer eller mindre stillastående vatten - gärna lite unket. Dock är det på norra delen eller från mitten (Ark bar) och norrut som ungdomen mest håller till, lite billigare boenden och närma till Gren Mango och andra nöjesställen.

Även vissa beacher på norra delen av ön lider av lågvattnet men framförallt västra delen märks lågvattnet tydligast.

Någon dy hittar man dock inte på Chaweng endast väldigt finkornig korallsand, som knarrar lite när man går på den och den är torr. Samma effekt som man finner på Koh Samet.

Totalt sett utklassar Chaweng beach de flesta stränder i Thailand och då framförallt de större. Visst sådana pärlor som Pattaya beach på Koh Lipe eller vissa mindre på Samet kanske är finare men betänk att Chaweng är hela 7 km lång och den som har något att klaga på från mitten och söderut på Chaweng ska överhuvudtaget inte bege sig till någon befolkad badstrand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt stor skillnad på Chaweng beach sommar eller vinter. Sommartid och då det är lågvatten är inte norra delen av Chaweng någon hit, lågt vattenstånd och mer eller mindre stillastående vatten - gärna lite unket. Dock är det på norra delen eller från mitten (Ark bar) och norrut som ungdomen mest håller till, lite billigare boenden och närma till Gren Mango och andra nöjesställen.

Även vissa beacher på norra delen av ön lider av lågvattnet men framförallt västra delen märks lågvattnet tydligast.

Någon dy hittar man dock inte på Chaweng endast väldigt finkornig korallsand, som knarrar lite när man går på den och den är torr. Samma effekt som man finner på Koh Samet.

Totalt sett utklassar Chaweng beach de flesta stränder i Thailand och då framförallt de större. Visst sådana pärlor som Pattaya beach på Koh Lipe eller vissa mindre på Samet kanske är finare men betänk att Chaweng är hela 7 km lång och den som har något att klaga på från mitten och söderut på Chaweng ska överhuvudtaget inte bege sig till någon befolkad badstrand.

Det var inte dy, men vattnet luktatde som dy, eller unket. Vilket man vill :) Vi var i alla fall där i slutet av Mars, så vill inte räkna det som sommar.

Stranden är egentligen väldigt fin som du säger, särskilt med palmerna som hängde ut över. Där har jag absolut inte att klagat på. Vattnet och mängden turister i allmänhet var det som fällde avgörandet för vårat tycke.

Strandmässigt rörde vi oss dock bara på området markerat på kartan. Därför jag kan tänka mig att Samui en chans till eftersom vi ändå åker förbi och har gott om tid på oss, men är fortfarande skeptisk ;)

post-5847-14768712250471_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår dig nu och att du var eller är skeptisk till Chaweng beach. Vi brukar gå hela beachen dagligen men vid den udden som du ringat in, direkt innanför Matlang (ön) brukar vi vända, orsaken är att där är den sämsta delen av beachen. Bl.a. städas den ganska dåligt och i vattnet kan man lätt hitta kapsyler + trasiga flaskor, ganska otrevligt att stiga på dessutom är sanden väldigt tunn utanför udden, koraller sticker upp i sanden på ett flertal ställen, där är det också väldigt grunt ungefär halvmetern dessutom skyddar eller hindrar korallrevet utanför vatten genomströmningen.

Södra delen av beachen är raka motsatsen, nackdelen är det blir ganska långa promenader till centrum, där allt händer.

Prova gärna några andra beacher men besök också södra Chaweng, jag tror att du nog omvärderar dina synpunkter. Sen är vi alla olika, en del vill verkligen ha lugn och ro för att riktigt njuta medan andra trivs mitt i smeten och störs inte av att det är ett sjuhelvetes liv runt omkring dem.

Finns fortfarande något enkelt boende längst söderut på Chaweng och där är det väldigt lugnt. Annars är det betydligt lugnare på norra delen av ön, sandkvaliteten skiftar ganska mycket beroende på vilken beach man väljer, där kan man på någon beach dock snacka om att man mer eller mindre kan få dykänsla mellan tårna när det är riktigt lågvatten, dessutom är vattnet sommartid ofta ganska grumligt.

Samtidigt vill jag erkänna att Koh Samui för 25 år sen var en pärla. I dag helt annorlunda men ändå sevärd. I.o.m. att flygplatsen öppnades på slutet av 80 talet startade turisttillströmningen och sen har det gått fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte dy, men vattnet luktatde som dy, eller unket. Vilket man vill :) Vi var i alla fall där i slutet av Mars, så vill inte räkna det som sommar.

Oj vilken otur du måste ha haft. Jag har befunnit mig i den inringade cirkeln i slutet av mars 2002, 2005 och 2009 och inte någon av dessa gånger upplevt något liknande. Stranden är visserligen bättre (mer badvänlig) söderut på Chaweng men det beror ju mest på att det blir så långgrunt i norr vid lågvatten.

Men jag kan tipsa om att om du bara åker lite norrut, till nordöstra udden, så hittar du fantastiska stränder, bland annat vid Choeng Mon och Tongson Bay (här ligger underbara hotellet Melati Beach Resort som verkligen rekommenderas, med gångavstånd till oftast helt öde små badvikar). Det finns förstås fina stränder på andra delar av ön också, men detta är väldigt nära Chaweng om man inte är så pigg på att röra på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu