chickfactor

Koh Samui - värdelöst. Eller?

94 inlägg i detta ämne

Hej allihopa.

Efter att ha läst i detta forum samt på många andra ställen så börjar man ju tro att Koh Samui är det sämsta stället man kan åka till i Thailand.

Skitigt, horor överallt, bara störande partyn, alldeles för många svenskar (hur många är för många?) samt för mycket turister överhuvudtaget.

Jag har 9 dagar på mig att ångra min och snubbens bokade resa, och jag tänkte höra med er alla beresta, är Koh Samui värdelöst?

Har varit i Thailand en gång tidigare, Kata beach/phuket, vilket jag också läst mycket skit om (i alla fall om Phuket, men jag gillade Kata) och jag vet ju att man ska bilda sig en egen uppfattning men jag är en alldeles för orolig typ.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att Samui är skit, tvärt om det är en väldigt trevlig ö med många stränder av olika karaktär. På flera platser finns det du räknat upp men inte på alla. Under den månad jag var där i våras fick jag inte särdeles många erbjudanden från prostituerade men det kan förståss bero på att jag oftast hade frugan med mig. Men visst det finns prostituerade där precis som i nästan alla turistorter i landet. Det får man nog stå ut med även om man inte tycker om det.

Störande partyn såg vi inte så många men det kan bero på att vi inte bodde vid stranden utan uppe vid Lamai Tempelet där det är ganska lugnt.

Inte är här heller skitigare än andra ställen i Thailand.

Här finns ett helt register av stränder att bo på allt från "stora" Chaweng till små stränder med enbart lugn.

Så mitt svar blir åk till Samui och njut av ön. Strunta i alla som inte förstår att Thailand har massor av fina platser att åka till utan tror att det bara finns "deras" strand.

post-1315-14768711526578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för svaren Anders w och brunkulla!

Jag är nog extra velig eftersom jag har svårt att bestämma mig - koh samet eller koh samui. Egentligen hade jag tänkt att vi skulle "fara" omkring men det blir nog inte så den här gången, därför vill jag gärna hamna på ett trevligt ställe. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för svaren Anders w och brunkulla!

Jag är nog extra velig eftersom jag har svårt att bestämma mig - koh samet eller koh samui. Egentligen hade jag tänkt att vi skulle "fara" omkring men det blir nog inte så den här gången, därför vill jag gärna hamna på ett trevligt ställe. :)

Det är fina platser både Kho Samui och Kho Samet. Samui är dock betydligt större och ger möjligheten att "fara" omkring lite på ön. En lagom dagstur kan vara att åka runt Samui.

Vill man resa runt på Samet blir det nog till att ta färjan över till BanPee (fastlandet ca 30 min)vilket inte heller är så dumt. Det är nog lite mer att se på kho Samui då ön som sagt är större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, allt beror på vad man väljer. Jag anser att Koh Samui i dagens läge lockar mig oftast mycket mer än Phuket. Många ställen på Samui är väldigt lugna, fina stränder och definitivt finns det något för alla. Vill man ha lite håll-i-gång finns Chaweng, som faktiskt inte alls är så farligt, lite lugnare Lamai, ännu lugnare Bophut och till sist Maneam, som är himla lugnt - nästan bara strandliv och inget annat. Då har man bara nämnt de största stränderna, men det finns ju mer än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Eftersom vi är individer så är det förstås så att det MR X gillar, inte alltid faller MRS Y i smaken och tvärtom. Epitetet "värdelöst" är väl märkligt, med en ö som blivit väldigt populär de senaste åren, framförallt bland familjer och par faktiskt. Ön är ändå nästan 250 kvadartkilometer stor och BÅDE partinissen liksom hängmattefantasten kan nog trivas båda två om de väljer att bo på det ställe som tillfredställer deras egna behov.

Jag som boende på ön kan väl kommentera de "negativa rykterna":

1. Skitigt - Hmm, liksom i stora delar av Thailand kunde sophanteringen vara bättre, men att det skulle vara speciellt "skitigt" tycker jag inte alls. Många av resorten har insett värdet av att investera i riktiga avlopp och hålla rent på strandremsan runt sitt resort. Fortfarande består ön till största delen av relativt orörda bergssluttningar. Om stränderna är skräpiga på morgonen så är det ofta beroende på att skräp flytit upp från havet. Det är forstås ett problem som på intet sätt är unikt för just Samui, men ortsbefolkning, frivilliga och resortanläggningarna tycker jag gör ett gott jobb med att städa upp efter folks okunskap (och lättja).

2. Prostitution överallt - Nä, i princip centrerat till ett par delar av Chaweng och Lamai. Vill man undvika det är det inga problem alls. Prostitutionen är nästan uteslutande koncentrerad till sk. girliebars/beerbars, dvs barer med personal i hmm... relativt utmanande kläder. Inget man ser överallt. Tvärtom.

3. Bara störande partyn - Helt galet. Gillar man inte nattliv bör man givetvis  undvika ställen som Soi Green Mango på Chaweng nattetid, annars är det inga problem.

4. Bara turister överallt - Det är många turister på ALLA populära turistorter i Thailand. Vill man undvika turister så är nog exempelvis Indonesien (undantaget Bali) ett bättre alternativ om jag skall vara uppriktig. Men i dessa tider är de i varje fall färre. Svenskarna utgör ca 5-8% av turisterna totalt på Samui. Många håller till på Lamai, så föredrar man tyskar och engelsmän så kanske man skall undvika just denna stranden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar! Ni är goa ni.

Jag vet ju att alla tycker olika men har läst så mycket negativt så man börjar ju undra. Vi har bokat boende på norra chaweng (vi tyckte chawengstranden såg så fin ut). Vi är ju ute efter att slappa, ligga vid en fin strand och bara ta det lugnt. Inget festande men såna ställen kan man ju som sagt undvika. Många verkar ju rekommendera Koh Samet om man bara vill ha det soft. Finns det mycket mysiga restauranger (typ vid stränderna) där man kan ta en bärs på kvällen? Är det "dyrt" på koh samui? Många pratade om att det var dyrt i phuket när vi skulle åka (2007) men jag som aldrig varit i Thailand tyckte såklart att det var galet billigt överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Koh Samui är BÅDE billigt och dyrt beroende på var man går och vad man har för önskemål med semestern.

Jag ger två exempel:

1. Du kan bo väldigt spartanskt på New Hut, Lamai för 400 baht natten.

Men du kan även på i en lyxig strandvilla på Shasa Resort för 40,000 baht natten.

2. Du kan äta traditionell thaimat på enkla restauranger som thailändarna själva gillar för 50 baht inkl vatten.

Men du kan också ta en trerätters med gott vin på The Cliff för 5000 baht per person.

Men jag förstår frågan. I medeltal är Samui ungefär i samma prisklass som Phuket och Koh Chang. Vissa saker är billigare, andra dyrare, men totalt är det ungefär motsvarande. Shoppingen är generellt dyrare än i Bangkok och utbudet är naturligtvis inte i närheten så stort på Samui.

Jag uppskattar Koh Samui som generellt billigare än småöar som Koh Samet, Phi-Phi och Koh Tao, med vissa små lokala undantag. Exempelvis kan dykning vara aningen billigare på Tao, pga av extrem konkurrens.

Man måste nog besöka ett stort antal ställen (av olika karaktär) för att få en riktigt bra bild av prisläget generellt. Jag påstår mig nog ha gjort det, i varje fall på Samui, Phangan och i Bangkok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Samui är en mycket fin och härlig ö, tror INTE du kommer ångra dig det minsta  ;)

Håller med! Tyckte det var perfekt att på i Chaweng eftersom det fanns så mkt resturanger och shopping där. Sen åkte vi ofta upp till Choeng Moon och bada på dagarna, en lugn o trevlig strand i en liten bukt, med tokvarmt vatten i havet...

Har bara varit på Samui i 2 veckor men skulle definitivt kunna åka dit igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja och jo tyckte det 2005 när vi var där men har insett att vi sett för lite av ön ...d.v.s inget utom stränderna lamai och chaweng så nu jäklars ska vi se allt ... 4 veckor blir det på Koh Samui med stopp i Bangkok 4-5 nätter och tror att det blir aaasbra.

::)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

INte många negativa svar du fick här i denna tråd så jag tycker du ska känna dig lugn över erat val av just Samui.

Om du gillade Kata och inte tyckte det var sönderturistat så kommer du nog gilla Samui och Chaweng...

Jag gillar dock inte Kata så mycket...  :o

Hyr en bil och se er om på ön...ni kommer gilla det...

Dessutom så finns det ju så mycket mer än Samui när ni väl är på plats.

Ni kan ta en tur till alla möjliga öar...bl a just Koh Samet som du nämnde...då kan du ju bilda en egen uppfattning själv av även den ön.

Sen är det ju toknära till Koh Phangan...

Åk till Samui...ni kommer INTE att ångra er !!!

Har du hittat boende ännu ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:kla

Tack Cap. Thailand, Mia, Endoo, Anders W och Martin för era lugnande ord. Efter mycket vånda bokade vi min 50-årsresa till Samui. Ruriken på denna tråd gör en lite orolig innan jag läste era svar. Vi tyckte efter mycket efterforskande att det verkade vara den bästa platsen för 2 st. 50-åringar med fruar och 5 juniorer kring 20 år.

När höstrusket sätter in börjar nedräkningen fram till januari då det bär iväg.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som motvikt är jag en som inte gillar Ko Samui. Jag har varit där en gång och kommer aldrig åka dit igen - "not my piece of cake" helt enkelt.

Jag är inte speciellt förtjust i badorter som består av en enda övertrafikerad gata, belamrat med butiker som säljer allt skräp du inte behöver. Dessutom nästan omöjligt att komma ner till stranden, utan att tvingas gå igenom en resort av något slag. När man efter många om och men kommit ner till stranden, blir man tillfrågad om man vill köpa hasch, efter ca 2 minuter. Nej, det var ingen rolig upplevelse på Chaweng.

Jag vet att det finns andra ställen och vi bodde den mesta tiden på en betydligt lugnare plats (Meenam Beach), vilket var bättre (i mina ögon). Dock var det en tid på året, när det inte gick att bada där.....

Så jag föredrar någon annan ö i Thailand än Ko Samui, speciellt om man är 40+ och inte partysugen jämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag är 40+ och långt ifrån partysugen jämt...även om det är skoj ibland att gå ut och dansa och ha kul...

Min kusin på 20 år och jag var ute och festade loss några kvällar och hade riktigt skoj. Äevn min farbror var med 2 av de...han är 60 år...han har sällan hafrt så skoj...

´

Jag gillade Samui skarpt...mycket för att det finns så varierande områden och utbud trots att ön inte är så stor.

Vi stannade inte på ett ställe men vi hade Chaweng som utgångspunkt.

Även jag fick lite hybris av att det är så otroligt trångt på stranden med diverse hotell och restauranger...

Men jag tycker att det är ritkigt mysigt på kvällarna när de dukar upp på stranden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte speciellt förtjust i badorter som består av en enda övertrafikerad gata, belamrat med butiker som säljer allt skräp du inte behöver. Dessutom nästan omöjligt att komma ner till stranden, utan att tvingas gå igenom en resort av något slag.

Just den här delen du nämner har ju sina för och klara nackdelar. Nackdelen är ju som du säger att man inte ser stranden från vägen "public roads" till stranden finns det bara några få. Den klara fördelen är ju om man bor på en resort på orten och att man då får det finare direkt på stranden plus att det myllrar av olika resturanger på kvällen som gör det riktigt härligt att spatsera utmed vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi funderar på att boka en resa till Koh Samui.

Funderar efter ha sett några rekommendationer att bo på Seaview Paradise Villas.. på Lamai Beach (enl uppgift den lite lugnare delen).

Min sambo är dock orolig för att det skall 'vara lite för lugnt' på Koh Samui / Lamai beach. Vi har ju vår kille på 3 år med oss, så vi skall väl inte parta, men man vill ju iaf se lite folk och att det skall hända ngt.

Ett annat alternativ är Koh Samui Resort, på norra sidan, Baan Thai Beach. Mer Bungalows men verkar ok och fint. Hittade det efter ngn rekommendation på ett annat forum.

Nu till det kritiska. Jag har bara hittat flyg till Koh Samui från Arlanda med två byten.. Först ngn stans i europa (Helsingfors eller Amsterdam har jag för mig) sedan i Phuket eller Bankok. Eftersom vi aldrig rest så här långt med lillgrabben skulle det vara skönt med bara ett byte, dvs direkt till Phuket / Bankok, och sedan vidare. Vet någon var man kan boka sådan flygbiljett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi funderar på att boka en resa till Koh Samui.

Funderar efter ha sett några rekommendationer att bo på Seaview Paradise Villas.. på Lamai Beach (enl uppgift den lite lugnare delen).

Min sambo är dock orolig för att det skall 'vara lite för lugnt' på Koh Samui / Lamai beach. Vi har ju vår kille på 3 år med oss, så vi skall väl inte parta, men man vill ju iaf se lite folk och att det skall hända ngt.

Ett annat alternativ är Koh Samui Resort, på norra sidan, Baan Thai Beach. Mer Bungalows men verkar ok och fint. Hittade det efter ngn rekommendation på ett annat forum.

Nu till det kritiska. Jag har bara hittat flyg till Koh Samui från Arlanda med två byten.. Först ngn stans i europa (Helsingfors eller Amsterdam har jag för mig) sedan i Phuket eller Bankok. Eftersom vi aldrig rest så här långt med lillgrabben skulle det vara skönt med bara ett byte, dvs direkt till Phuket / Bankok, och sedan vidare. Vet någon var man kan boka sådan flygbiljett?

Hej.

Jag tror inte ni tycker det är för lugnt. Huvudgatan med sina tvärgator har en bra utbud av det mesta. Jag bor själv i Lamai efter att nyligen ha lämnat Phuket men jag håller mig gärna borta från huvudgatorna och man behöver inte komma så långt alls för att det ska bli ett annat klimat vilket är bra.

Vilka datum vill ni vara borta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har bara hittat flyg till Koh Samui från Arlanda med två byten.

Om jag flyger från Sverige till Samui blir det Thai Airways direkt direkt till Suvarnabhumi (Bangkok) och därefter Bangkok Airways till ön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu