Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
calise

Är inte Bophut bra ?

Rekommendera Poster

Hittade nyligen till detta toppenforum  :)

Jag, mannen och två barn (6,9) åker i juni-juli till Koh Samui. Vill ha lugn och ro, bra bad, boende vid stranden med pool. Har funderat på Bophut, där det ändå verkar finnas utbud med restauranger utan att vara alltför "kommersiellt". Har jag rätt eller fel ? Nu läser jag om flera som inte verkar gilla Bophut. Varför, är det inte bra strand och bad, eller är det lågt vatten vid den tiden vi funderar på att åka ? Tipsa gärna om andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bilat runt hela Samui.

Jag gillade INTE Bophut...jag ser det mer som ett genomfartsställe man ser genom fönstret på en bil.

Har ju inte varit vid varenda liten kvadratmeter där men det är ju heller inte så stort och hittade inte några speciellt fina stränder eftersom det som sagt inte är så stort...

Vi bodde mitt i Chaweng och det var lite väl mycket egentligen men jag var där för att möta upp syrran o hennes familj o vi hade det riktigt bra ändå.

Tror nog att Lamai skulle kunna var något för er...inte för mycket och samtidigt inte för öde...  ;)

Sen kan ni ju åka runt o kolla in andra ställen på ön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bo Phut eller fiskebyn/fisherman's village är ett utmärkt ställe för att äta på. De har många mysiga små strandrestauranger, men jag tycker att Choeng Mon och Maenam erbjuder bättre stränder och personligen skulle jag nog snarare rekommendera en av dessa (på norra delen av ön) för just boende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Vi bodde på Samui Palm beach jättefint hotellområde med fantastiska poolområden. Men jag gillade inte stranden och det grumligt vattnet och djup *jobbig sand* (gud vilka krav man har.. :laugh:)

Vi har iallafall valt att inte åka tillbaka till just Bo Phut utan om vi ska tillbaka till Koh Samui så blir det andra stränder.

antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Chaeng Mon eller Maenam - hur är utbudet på restauranger där. Man kan ju givetvis åka iväg och äta på kvällen - för oss känns nästan viktigare att bo nära bad och pool i och med att vi har barn. Men lite utbud är ju inte fel om det finns i närheten där man bor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde nyligen på ett helt fantastiskt hotell, Melati Beach Resort, som ligger vid Thongson Bay. Där finns bara några få restauranger, men det är gångavstånd till Choeng Mon (ca 800 meter till de första restaurangerna i byns utkant, kan kanske vara jobbigt om barnen inte är förtjusta i promenader men det går ju att ta taxi/songtaow ena vägen eller båda). Detta är ett perfekt ställe om man vill bo lugnt men ha hyfsat nära till Choeng Mon, Bo Phut/Fisherman och Chaweng. De flesta av hotellets rum har privat pool, vilket jag tyckte var det bästa av allt. Man har också en egen butler som fixar allt man behöver hjälp med. Eftersom det är ett lyxhotell är det ganska dyrt med thaimått mätt, men ändå billigt ur ett svenskt perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha det lite lugnare tycker jag BoPhut är bra på alla sätt utom ett och det är just stranden.

Den är ingen katastrof men var nog den som var minst bra under vår runresa i landet.

Men bor man på hotell med bra poolområde som vi gjorde kan man känna sig nöjd ändå och bara gå ner till stranden då och då (om man är lagd åt det hållet). Eller medvetet välja att bo där och ta och åka runt lite då och då till andra stränder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket betyder mest? badet, boendet, poolen, matutbudet, något att göra på kvällen eller en kombination.

Bäst bad = mitten och södra Chaweng och södra Lamai.

Bra boende med fina pooler hittar du i princip överallt.

Resturanger och dylikt ligger Chaweng och Lamai i framkant.

Mest kvällsnöjen finns det på Chaweng.

Dessutom är det ganska lugnt varthän du än beger dig på Samui, en s.k. mellansäsong men  absolut inte öde någonstans.

Är det ren ödslighet du önskar ska du sikta på södra eller västra delen av Samui.

Lamai är något billigare än Chaweng, framförallt boendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill ha ett bra boende (men inte allra lyxigaste) med pool, intill stranden. Vi reser med barn så då är det skönt att kunna variera dagarna mellan pool och strand. Vi har tidigare varit på Koh Lanta och då bodde vi precis vid stranden och hade lugna sköna dagar. Visst vill vi ha lite utbud med restauranger. Det vi inte vill ha är dunkande diskotek och strandförsäljare i massor. Ena stunden funderar vi på Maenam och nästa stund tittar vi på Lamai. Däremellan väger det. Kommer väl boka 2-3 dagar hemifrån till att börja med, men vacklar just nu alltså mellan två alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Calise!

Vi åker i juli-aug med ett barn 10 år och vi ska bo på Lamai Wanta. Det är inget lyx men ett bra mellanklass hotell med både hotelldel och bungalows.

Det har pool och ligger precis vid stranden. Ser riktigt mysigt ut och ligger centralt och bra. Gå in och kolla på www.lamaiwanta.com om du inte redan gjort det. Jag har fått det rekommenderat av flera här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×