Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst barnmamma

Åka med barn!

Rekommendera Poster

Gäst barnmamma

Finns det några varningar ni skulle kunna utfärda just för barnen? Att inte låta de äta något eller dricka något speciellt i Thailand?

Ja, alla varningar och fällor tas tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pampers

Hur gamla är barnen? oavsett på ålder, undvik chang beer, durianfrukter och blå fanta (ifall de har smurf-fobi!)  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några varningar ni skulle kunna utfärda just för barnen? Att inte låta de äta något eller dricka något speciellt i Thailand?

Ja, alla varningar och fällor tas tacksamt emot!

Tips: sköna vattentåliga sandaler. Finns såna man  kan bada med tex på Stadium. Vassa snäckor o koraller gör ont i små fossingar. Detta gäller också för stora fötter.

Väntar sen, som föregående skrivare, på åldern för mera "varningstips".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar ändå på att åldern på barnen inte är "i övre tonåren". Generellt gäller (även för vuxna, men kanske ändå mer för inte-så-stora barn) att man är extra noga med hygien och använder sitt sunda förnuft vad gäller vad man stoppar i sig. Se till att alltid tvätta händerna före en måltid (våtservetter kan vara bra att alltid ha med sig). Frukt bör vara skal-bar. Se också till att alla får rejält med vätska i sig. Drick ofta (och då inte bara öl  ;)). Varva ner på tempot och njut av den härliga förmånen att få uppleva nya kulturer och händelser tillsammans med dina barn. Det blir ett minne för livet för er alla.

Som tidigare nämnts - Om du skriver vilka åldrar du har på barnen, så kan du säkert få fler bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen är, som du säkert vet, vansinnigt stark. Skydda barnens hud, de bränner sig fortare än du kan ana. Är det inte bebisar (som bara bör vistas i skuggan) så använd solkräm med rejäl solskyddsfaktor. Att använda en med 60 är inte överdrivet. Tvärtom. Det är klokt, eftersom det finns studier som visar att de brännskador barn får av solen är en större riskfaktor för framtida cancerrisker än de du gör dig som vuxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst barnmamma

Hur gamla är barnen? oavsett på ålder, undvik chang beer, durianfrukter och blå fanta (ifall de har smurf-fobi!)   :dan

De är 3 och 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst barnmamma

Vi har tvekat men funderat på att köpa sådana soldräkter till de. Tror ni att 5 åringen kommer tycka att det är pinsamt med sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tvekat men funderat på att köpa sådana soldräkter till de. Tror ni att 5 åringen kommer tycka att det är pinsamt med sånt?

Risken finns ;D

Som sagt solen. Jag har rest med min son i många år o "förr i tiden" fanns inte dessa solskyddskläder men vi klarade oss iaf. Beror också på hudtyp om ni är ljushylta o känsliga. Det viktigaste är ständig insmörjning, solhatt, sandaler (se ovan) o rikligt med vätska. Naturligtvis ligger ni  inte i solen utan i skuggan, man blir ju brun ändå. Lite chips e alltid bra för saltintaget, och för humöret :D.

Resan ner brukade vara värst för oss. Många små nya leksaker, ljudband o spel gick det åt.

Att resa med barn är jättekul... med lite planering.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tvekat men funderat på att köpa sådana soldräkter till de. Tror ni att 5 åringen kommer tycka att det är pinsamt med sånt?

Jag har köpt både till 6-åringen och 8-åringen, de tyckte solkläderna var jättetuffa och fick välja färger själva. 12-åringen ville däremot INTE ha några, där gick hans gräns...  ;D

3-åringen har sedan innan (fyndade ett oanvänt set på loppis för 80:-... :dan)och det användes mycket i somras.

Jag köpte på www.sunmate.se ,där fanns även jättebra badskor.

De har solkläder även till vuxna och tonåringar.

Hade jag haft råd (och varit smalare... :-\) hade jag köpt till mig själv oxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är barnen? oavsett på ålder, undvik chang beer, durianfrukter och blå fanta (ifall de har smurf-fobi!)   :dan

Undrar varför Fanta blå inte säljs i Sverige?! ;)

post-13-14768710546662_thumb.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller solskydds-kläder är det säkert inte en dålig idé. Solen tar jättemycket, speciellt om man har har barn med ljus hy och blont hår är det extra viktigt att vara försiktig. Samtidigt vill ju barnen kunna bada och leka på stranden LÄNGE  :).

Vi har själva inte köpt solskyddskläder till våra barn och har klarat oss utan "brännskador" ändå. Har dock varit noggrann med att dra på en tunn, långärmad tröja (eller t-shirt) som solskydd. Dessutom tycker jag att Niveas solkräm (inte sprayen) för barn är oslagbar. Den är ju som en riktig salva i konsistensen och sitter kvar på kroppen länge. Glöm inte att smörja en stund innan ni går ut i solen (vi brukar göra det i samband med tandborstnignen på morgonen). Man brukar sällan behöva "bättra på" den insmorningen under förmiddagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte öronen, gärna stift med sf50. Långärmad tunn tröja, tips ta en som blivit lite för liten. De hänger gärna ut sig när de är våta och då blir de lätt i vägen när de leker. På små barn är det rygg, nacke, ansikte och öron som är värst utsatta. De sitter oftast framlutade eller ligger på mage i sanden, solstolen och blir sällan brända på framsidan. Högt, vattenfast solskydd innan frukost så klarar de sig en halv dag i solen. Om ni går mycket tänk på ovansidan av fötterna. Solskyddet gnags ofta av utav sandalerna på väg till stranden. Väldigt lätt att missa. Dessa tips har funkat bra på mina grabbar som är mer i vattnet än på land. Jag rekommenderar Yves Rochers höga vattenfasta solskydd för barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×