Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
AnneP

trevligt ställe i söder

Rekommendera Poster

Vi har varit i AoNang och Kamala på Phuket förra gången vi var i Thailand. Nu ska vi dit i februari 2010 igen.Vi hade tänkt börja en vecka på ett nytt ställe, sen två veckor i AoNang som vi vill till igen. Vi har tittat lite på Khao Lak och på Kho Lanta, men vi är väldigt tveksamma. Vi gillade Kamala, men skulle inte gilla att bo på Kata eller Karon och absolut inte Phatong. Är det någon som kan rekomendera något till oss. Sen vill vi inte vara på sådana ställe där charterbolagen har som flest hotell. Det ska vara på inte alltför långt avstånd, alltså inte flyg. Usch! så många krav det blev :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phi Phi ligger väl tillräckligt nära men ändå långt borta. Det finns en hel del att välja på bara man anstränger sig lite, dessutom är det lite annolunda där och inte som varken Karon eller Koh Lanta. Dessutom enkelt att både ta sig dit och väck.

Det är INTE bara ungdomar som åker dit.

Koh Lipe kan du glömma, allt för besvärligt att både ta sig dit och väck, dessutom är det ingen ö för dem som har stora krav - den är mer för oss bohemer som gärna ta seden dit man kommer och inte gnäller över allt som inte fungerar.

På Lipe kan det vara både skitigt, rökigt och även delvis skräpigt men en underbarare plats är ändå svårt att hitta - sug på den du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Nai Harn på södra Phuket. Antingen tar ni en hel vecka där, eller, ta 5 dgr i Nai Harn, sedan båten till Phi Phi (Long beach som Evert säger). Stanna två nätter där och ta färjan vidare till Ao Nang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Nai Harn på södra Phuket. Antingen tar ni en hel vecka där, eller, ta 5 dgr i Nai Harn, sedan båten till Phi Phi (Long beach som Evert säger). Stanna två nätter där och ta färjan vidare till Ao Nang.

Det tycker jag låter som ett bra tips :)Ska se om jag hittar lite om Nai Harn, bilder och sånt. Det är väl där sjözigenarna har sin omtyckta utflykt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp - sjözigernas utflykt utgår från Rawai. Men Rawai är ingen badstrand så bo hellre i Nai Harn eller Yanui (sök på Yanui på forumet får du förslag på boende)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp - sjözigernas utflykt utgår från Rawai. Men Rawai är ingen badstrand så bo hellre i Nai Harn eller Yanui (sök på Yanui på forumet får du förslag på boende)

Är där inget bra boende närmare stranden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ska man bo om vi väljer KhaoLak, alltså vilken strand. Nang Thong är den bra, vi vill ju inte vara helt off. Vill heller inte vara mitt i smeten. Promenadavstånd till stranden och promenadavstånd till schopping, marknader och restauranger. Phi Phi hittar jag inget vettigt boende på, antingen på tok för dyrt eller så har de fått urusla omdömmen. Nai Harn verkar mysigt men boendet till vettiga priser är för långt till stranden. Sen KhoLanta har jag inte läst in mig på riktigt. Det som gör mig lite anti mot det är att någon sa att vi i Sverige har tre stora öar, Gotland, Öland och KhoLanta. Någon som kan ge lite plus och minus om ställena? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej AnnaP,

Jag rekomenderar Phi Phi,Ton Sai och hotell Phi Phi Hotel, stanna här i ca 3 dygn. Vi stannade en vecka vilket var några dygn för mycket. Ni kan ta longtail båt och utforska Phi Phi på det sättet.

Sen föreslår jag att ni tittar närmare på Koh Jum, och ev. stannar till där några dygn. Koh Jum ligger "mellan" Phi Phi och AoNang.

Själv är jag Koh Lanta frälst. Här finns det många pärlor, ju längre söder du tar dig på, ut desto mindre svenskar.

Vad ni än kommer fram till så blir det nog bra :)

//Ulrika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Koh Lanta brukar du bo? Kan du rekomendera något bra. Fin strand, plus lite att göra på kvällarna. Jag menar inget håll i gång,lite mysiga restauranger och kanske någon marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår Long Beach, den norra delen.

Hyr sedan moppe och gör en "beach jumping", kör så långt söder ut det går och börja göra strandhugg. På några av de stränder vi hittade fick i stort sett  vara själva. Helt underbart.

//Ulrika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på återbesök på Klong Jaak bay på södra Lanta för ett tag sen. Det var fortfarande lugnt och fint men det hade tykt upp ettpar nya ställen, bla Moon Walk Bar som inte fanns för ett par år sen.

Strax norr om den stranden har du Nui Beach och söder Bamboo Bay och det finns flera andra i dessa trakter.

Längst söder ut på ön hittar du nationalparken där du med tur kan se massa apor och det finns även strand där med. De gånger jag varit där har det varit mycket lite folk.

post-173-14768711454169_thumb.jpg

post-173-14768711454318_thumb.jpg

post-173-14768711454447_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på återbesök på Klong Jaak bay på södra Lanta för ett tag sen. Det var fortfarande lugnt och fint men det hade tykt upp ettpar nya ställen, bla Moon Walk Bar som inte fanns för ett par år sen.

Strax norr om den stranden har du Nui Beach och söder Bamboo Bay och det finns flera andra i dessa trakter.

Längst söder ut på ön hittar du nationalparken där du med tur kan se massa apor och det finns även strand där med. De gånger jag varit där har det varit mycket lite folk.

Det låter fint. Vi är ju inte helt folkskygga :)Det vi tycker om är fin natur. Eftersom vi kommit över den åldern när man har småbarn, vill vi inte bo på ställe med bamseklubb och arangerade lekar och sådant. Men lite barn är vi inte emot, det är bara roligt. Men vad gör man på kvällarna, det får ju inte bli alltför dött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på återbesök på Klong Jaak bay på södra Lanta för ett tag sen. Det var fortfarande lugnt och fint men det hade tykt upp ettpar nya ställen, bla Moon Walk Bar som inte fanns för ett par år sen.

Strax norr om den stranden har du Nui Beach och söder Bamboo Bay och det finns flera andra i dessa trakter.

Längst söder ut på ön hittar du nationalparken där du med tur kan se massa apor och det finns även strand där med. De gånger jag varit där har det varit mycket lite folk.

Det låter fint. Vi är ju inte helt folkskygga :)Det vi tycker om är fin natur. Eftersom vi kommit över den åldern när man har småbarn, vill vi inte bo på ställe med bamseklubb och arangerade lekar och sådant. Men lite barn är vi inte emot, det är bara roligt. Men vad gör man på kvällarna, det får ju inte bli alltför dött.

På tex Long Beach sitter du och äter en middag efter att ha sett solen gå ner sittandes i sanden. Efer middagen och en god efterätt så går man till ett annat ställe med högre mysfaktor och lägger sig på sköna kuddar och suger i sig någon drink och lyssnar på lite chillout musik. Typ nåt sånt. Mer action brukar det inte vara  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på återbesök på Klong Jaak bay på södra Lanta för ett tag sen. Det var fortfarande lugnt och fint men det hade tykt upp ettpar nya ställen, bla Moon Walk Bar som inte fanns för ett par år sen.

Strax norr om den stranden har du Nui Beach och söder Bamboo Bay och det finns flera andra i dessa trakter.

Längst söder ut på ön hittar du nationalparken där du med tur kan se massa apor och det finns även strand där med. De gånger jag varit där har det varit mycket lite folk.

Det låter fint. Vi är ju inte helt folkskygga :)Det vi tycker om är fin natur. Eftersom vi kommit över den åldern när man har småbarn, vill vi inte bo på ställe med bamseklubb och arangerade lekar och sådant. Men lite barn är vi inte emot, det är bara roligt. Men vad gör man på kvällarna, det får ju inte bli alltför dött.

På tex Long Beach sitter du och äter en middag efter att ha sett solen gå ner sittandes i sanden. Efer middagen och en god efterätt så går man till ett annat ställe med högre mysfaktor och lägger sig på sköna kuddar och suger i sig någon drink och lyssnar på lite chillout musik. Typ nåt sånt. Mer action brukar det inte vara  :)

Det låter hur bra som helst i mina öron. :) Tack så jättemycket för dina tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×