Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst McTanner

ÅK INTE TILL THAILAND!!!

Rekommendera Poster

Gäst McTanner

Då var det över för denna gång. De röda går hem nu.

Det var väl skönt att höra. Tror thailändare får lära sig att vänta till nästa omval och gå och rösta.

Vilket omval? Det är ju därför det är liv i luckan! Finns inte en chans i världen att ändra på styret Kung, Eliten i BKK+ Armen utan att ta till våld. Det visar ju detta tyvärr.  :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det över för denna gång. De röda går hem nu.

Det var väl skönt att höra. Tror thailändare får lära sig att vänta till nästa omval och gå och rösta.

Vilket omval? Det är ju därför det är liv i luckan! Finns inte en chans i världen att ändra på styret Kung, Eliten i BKK+ Armen utan att ta till våld. Det visar ju detta tyvärr.  :pra

Nu tog de ju till våld och det ser precis likadant ut som innan örutom at Thaksin och en del av de röda gjort bort sig grundligt. Behövs det mer våld då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte att det är över - jag hoppas jag har fel, men jag tror inte det. De rödas frustration växer. Jag hoppas på Abhisit som visat prov på riktig statsmannaanda genom att inte vältra sig i "segern" sombrukligt är i thailändsk politik. Men jag undrar om han är stark nog att lyckas få genom såpass många reformer att alla kan vara nöjda. Det är inte bara de röda som måste lugnas - de gula vill inte att för mycket ändras. Det är en väldigt svår balansgång Abhisit och hans regering har framför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst McTanner

Då var det över för denna gång. De röda går hem nu.

Det var väl skönt att höra. Tror thailändare får lära sig att vänta till nästa omval och gå och rösta.

Vilket omval? Det är ju därför det är liv i luckan! Finns inte en chans i världen att ändra på styret Kung, Eliten i BKK+ Armen utan att ta till våld. Det visar ju detta tyvärr.  :pra

Nu tog de ju till våld och det ser precis likadant ut som innan örutom at Thaksin och en del av de röda gjort bort sig grundligt. Behövs det mer våld då?

Du har ju en skruv lös! På vilket sätt har dom röda gjort bort sig genom att demonstrera för demokrati och nyval? Finns bara en anledning du resonerar knasigt; du har nyligen fört över 2 miljoner och köpt hus och inser du inte kan sälja det längre.. Då blir man anhängare av diktaturer snabbt eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lar inte bli battre nu nar Sondhi blivit skjuten i huvudet, dock klarar han sig... Sag pa TV nu i morse, dock ar thai tidningarna lite luddiga med information...

Jonte Maskin, ar man sa korkad att man klassar bade rod och gul sadant, ar dina kommentarer inte varda ett smack. Dem roda har alla emot sig, militar, regeringen, eliten och PAD. Hade dem fatt en lika chans med att militaren holl sig borta hade det inte ballat ut som det har gjort nu. Dar ar videobevis for att blaskjortor infiltrerade langt bakom rodskjortornas linje pa Pattaya och borjade sedan dela ut pak slag osv, darfor gick protesterna utfor i Pattaya...

Dem har blivit trakasserade om och om igen, dock ar jag inte pa den lilla klungans sida med sin idiotiska ide att ta in en "gastruck" in bland lagenhetsbyggnader... Finns rotagg overallt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det över för denna gång. De röda går hem nu.

Det var väl skönt att höra. Tror thailändare får lära sig att vänta till nästa omval och gå och rösta.

Vilket omval? Det är ju därför det är liv i luckan! Finns inte en chans i världen att ändra på styret Kung, Eliten i BKK+ Armen utan att ta till våld. Det visar ju detta tyvärr.  :pra

Nu tog de ju till våld och det ser precis likadant ut som innan örutom at Thaksin och en del av de röda gjort bort sig grundligt. Behövs det mer våld då?

Du har ju en skruv lös! På vilket sätt har dom röda gjort bort sig genom att demonstrera för demokrati och nyval? Finns bara en anledning du resonerar knasigt; du har nyligen fört över 2 miljoner och köpt hus och inser du inte kan sälja det längre.. Då blir man anhängare av diktaturer snabbt eller hur?

De röda har inte gjort bort sig genom att demonstrera och kräva nyval. Däremot genom att tillgripa rena terrorisaktioner. Om du inte märkt eller förstått det är du antagligen utom all räddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lar inte bli battre nu nar Sondhi blivit skjuten i huvudet, dock klarar han sig... Sag pa TV nu i morse, dock ar thai tidningarna lite luddiga med information...

Jonte Maskin, ar man sa korkad att man klassar bade rod och gul sadant, ar dina kommentarer inte varda ett smack. Dem roda har alla emot sig, militar, regeringen, eliten och PAD. Hade dem fatt en lika chans med att militaren holl sig borta hade det inte ballat ut som det har gjort nu. Dar ar videobevis for att blaskjortor infiltrerade langt bakom rodskjortornas linje pa Pattaya och borjade sedan dela ut pak slag osv, darfor gick protesterna utfor i Pattaya...

Dem har blivit trakasserade om och om igen, dock ar jag inte pa den lilla klungans sida med sin idiotiska ide att ta in en "gastruck" in bland lagenhetsbyggnader... Finns rotagg overallt...

Klassar både gult och röd sådant, vad betyder det? Förstår inte riktigt vad du menar men om du tror att det finns videobevis som skulle sätta allt på plats är du definivt bortom all räddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver detta som en VARNING för er som står i valet att vilja åka och för er som funderar på att avboka. Gör det.

Thailand fungerar inte som land. Att komma hit är inte svårt, men kanske att komma härifrån vilket dom flesta vill i tid.

Det finns mängder av säkra resmål, välj dom i stället. Konflikten i Thailand kommer förvärras helt klart, ingen vet hur men att det inte bådar gott är ett understatement. Kanske ska vi lämna Thailand ifred tills dom rett ut problemen internt!!??

Det här låter ju som en gnällkärring har loggat in. Jag anser att svenskar måste sluta vara så ego, den där konflikten påverkar inte oss, en dag hit och ditt med försening stör inte mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jäkligt lätt för oss västerlänningar, särskillt svenskar, som har det bra ställt till jämförelse mot de flesta thailändarna, att sitta här och gnälla varför de tar till våld och terrormedel.

Glöm inte bort att de har finanskris i thailand också, samt mindre turister som kommer dit, fattigdomen är större där nu än på länge och detta skapar desperata människor. De röda är som sagt de fattiga och lägre medelklassen, så det är inte undra på att deras "demonstrationer" blivit mer våldsamma, som jag nämnde innan så tar fattiga människor utan andra val till extremare metoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det över för denna gång. De röda går hem nu.

Det var väl skönt att höra. Tror thailändare får lära sig att vänta till nästa omval och gå och rösta.

Rösta har dom gjort men dom gula tog makten med våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lar inte bli battre nu nar Sondhi blivit skjuten i huvudet, dock klarar han sig... Sag pa TV nu i morse, dock ar thai tidningarna lite luddiga med information...

Jonte Maskin, ar man sa korkad att man klassar bade rod och gul sadant, ar dina kommentarer inte varda ett smack. Dem roda har alla emot sig, militar, regeringen, eliten och PAD. Hade dem fatt en lika chans med att militaren holl sig borta hade det inte ballat ut som det har gjort nu. Dar ar videobevis for att blaskjortor infiltrerade langt bakom rodskjortornas linje pa Pattaya och borjade sedan dela ut pak slag osv, darfor gick protesterna utfor i Pattaya...

Dem har blivit trakasserade om och om igen, dock ar jag inte pa den lilla klungans sida med sin idiotiska ide att ta in en "gastruck" in bland lagenhetsbyggnader... Finns rotagg overallt...

Klassar både gult och röd sådant, vad betyder det? Förstår inte riktigt vad du menar men om du tror att det finns videobevis som skulle sätta allt på plats är du definivt bortom all räddning.

Pa vilket satt har dem utfort terror aktioner, far garna forklara narmre. I'm all ears...  Och om du inte vet vad jag pratar om , vem ar det som ar bortom raddning. Det kommer och forsvinner lika snabbt ma vara , men det betyder inte att det inte finns. Vore jag dig sa skulle jag forsoka backa mitt pastaende och komma med ett grundligt motargument istallet for gnall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lar inte bli battre nu nar Sondhi blivit skjuten i huvudet, dock klarar han sig... Sag pa TV nu i morse, dock ar thai tidningarna lite luddiga med information...

Jonte Maskin, ar man sa korkad att man klassar bade rod och gul sadant, ar dina kommentarer inte varda ett smack. Dem roda har alla emot sig, militar, regeringen, eliten och PAD. Hade dem fatt en lika chans med att militaren holl sig borta hade det inte ballat ut som det har gjort nu. Dar ar videobevis for att blaskjortor infiltrerade langt bakom rodskjortornas linje pa Pattaya och borjade sedan dela ut pak slag osv, darfor gick protesterna utfor i Pattaya...

Dem har blivit trakasserade om och om igen, dock ar jag inte pa den lilla klungans sida med sin idiotiska ide att ta in en "gastruck" in bland lagenhetsbyggnader... Finns rotagg overallt...

Klassar både gult och röd sådant, vad betyder det? Förstår inte riktigt vad du menar men om du tror att det finns videobevis som skulle sätta allt på plats är du definivt bortom all räddning.

Pa vilket satt har dem utfort terror aktioner, far garna forklara narmre. I'm all ears...  Och om du inte vet vad jag pratar om , vem ar det som ar bortom raddning. Det kommer och forsvinner lika snabbt ma vara , men det betyder inte att det inte finns och jo, det poppade aven upp i par tidningar. Vore jag dig sa skulle jag forsoka backa mitt pastaende och komma med ett grundligt motargument istallet for gnall.

Dar ar bildbevis aven pa Newin om du nu vet vem det ar.

Jontemaskin, vill du papeka motsatsen far du bevisa det istallet och da kan jag ta dina inlagg seriost

Fattar inte varfor folk laser Nation smorjan, sa full av militar och demokrat propaganda sa man vill krakas. :)

Mestadels av thai journalister ar inte undersokande sadana, dem ar vad jag kallar "copy and paste" journalister

Bangkokpost journalister forsoker, men det syns att dem gar pa en tunn rod linje da vissa nya artiklar forsvinner efter 5 min.

Sedan sorterar forums admin. ut dem som inte gillar demokraterna ratt snabbt. Dar fanns nagra unga thai medlemmar som forde politiskt debatt da dem forsoker ta sig in i omradet men blev snabbt motarbetad genom censurerade inlagg och varningar om bade det ena och det andra. Jag motbevisade t o m anklagelserna mot dem och fick sjalv admin emot mig, darav jag blev bannad , sedan dess ar de flesta medlemmar hoppat av forumet. (inte pga av mig :) men pga hur de nya unga blivande politikerna blev motarbetade dar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I fortsättningen ska jag skicka alla intressanta artiklar till dig i grottan så kan ju du som sitter på alla sanningar/fakta/verkligheter förklara för lilla mig som vet och förstår så lite vilka som är sanna och vilka som inte är det.

Låter det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka du, du sitter ju sjalv bakom i en bur ;)... Jag sa inte att det ar den absoluta sanningen , for jag tror inte pa ordet "absolut". Dock sa har du redan partiska kommentarer och slutsatser. Du far garna beratta vilka kallor du har , sa berattar jag mina.

Thailandarna har redan delat upp manniskorna , antingen ar du rod eller gul. Var inte lika korkad att gora samma sak. Det finns grazoner och det ar mycket bakom den politiska fejden, mer an bara thailandare som delar upp sig i rott eller gult lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka du, du sitter ju sjalv bakom i en bur ;)... Jag sa inte att det ar den absoluta sanningen , for jag tror inte pa ordet "absolut". Dock sa har du redan partiska kommentarer och slutsatser. Du far garna beratta vilka kallor du har , sa berattar jag mina.

Thailandarna har redan delat upp manniskorna , antingen ar du rod eller gul. Var inte lika korkad att gora samma sak. Det finns grazoner och det ar mycket bakom den politiska fejden, mer an bara thailandare som delar upp sig i rott eller gult lager.

Så är det ju i alla ländr. Gul/Röd, Demokrat/Republikan, Röd/Blå. Såklart finns det gråzoner övrallt. Alla tycker ju inte precis lika i vad man än pratar om. Förutom kanske vissa hjärnlösa religiösa där "boken" är facit  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart! Dock skall det kunna diskuteras aven om man inte tycker lika. Men tyvarr menar jag inte att jag ar anhangare av nagon av dessa sidor. Dock sa har jag reseachat och det ligger mer bakom an politiska partior. Tyvarr har det blivit en Vast VS Ost sak, och anledningen till vissa inte vill slappa taget.

Sa kanske jag inte var tydlig dar, dock sa ar jag ganska trott pa att antingen ar man gul eller rod, och det ar ju det Jonte Maskin sysslar med. Jag menar det hela oversikt. Sjalv som foretagare ar jag ganska trott pa den politiska striden da det ar oerhort skadligt for Thailand, men vissa saker tar tid och galler nu for Thailandarna att visa att den enskilde kan gora mycket, och inte folja gammeldags gubbpolitik som korts allt for lange.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa kanske jag inte var tydlig dar, dock sa ar jag ganska trott pa att antingen ar man gul eller rod, och det ar ju det Jonte Maskin sysslar med.

Va? Kan du förklara dig för jag har ingen aning om vad du snackar om och jag är även helt övertygad om att du inte vet vad jag vet eller anser om den politiska situationen i Thailand. Vidare så vet jag inte vilka källor det är som jag ska redovisa. Källor till vad och om vaddå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa kanske jag inte var tydlig dar, dock sa ar jag ganska trott pa att antingen ar man gul eller rod, och det ar ju det Jonte Maskin sysslar med.

Va? Kan du förklara dig för jag har ingen aning om vad du snackar om och jag är även helt övertygad om att du inte vet vad jag vet eller anser om den politiska situationen i Thailand. Vidare så vet jag inte vilka källor det är som jag ska redovisa. Källor till vad och om vaddå?

Jag har inga som helst tvivel du vet nagot, men att du kategoriserar att antingen ar man rod eller gul, eller att gul eller demokraterna ar battre trots dem inte blev folkligt valda anser jag fel. Problemet var att du sa jag bor i en grotta fastan du inte har bevis pa jag har fel och dessutom att jag inte vet vad som pagar, fastan jag varit har sedan 2001 och ar val insatt i det. Politik ar for diskuteras och man kommer alltid pasta det motsatta beroende pa erfarenheter. Dock nar du direkt kommenterar som du har gjort, tvivlar jag att du gjort undersokningar. Mer att du baserar pa en thaivan eller vannina eller samt laser det fran tidningarna.

Jag sager inte vem som har ratt, bada sidor ar fyllda av sanningar och logner, men upploppet till det hela ar mer komplicerat an flesta svenskar vill se. Fler utlanningar blir involverade i detta och forsoker fa klarhet, medans svenskarna tror livet ar en badboll och foljer pressen. Om du nu inte gor detta, forklara for mig ditt resonemang att roda ar i grund och botten ansvaria till Thailand gar mot en katastrof.

Ungefar som vissa thailandare forsoker hanga ut Thaksin. Han ar ingen angel men han vet hur man lyfter fram ekonomin, och hade thai median slutat skriva om honom sa hade han varit glomd for langesedan, men dem behover honom. Vad man menar nar man skriver om honom ar att han ar roten till korruption och den gemene thailandaren ar guds gava till Thailand. Finn atminstone ett fel i detta resonemanget.

Som jag sa, jag vill garna hora din asikt, utan pahopp, och vi kan diskutera. Bli inte som mobben utan sta for det du sager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att när du menar påhopp så är det ok för dig att kalla mig korkad och att jag är oförmögen att dra några egna slutsatser utan måste förlita mig till thaivän eller thaivännina.

Allt jag har skrivit var att EN DEL AV DE RÖDA gjort bort sig. Du kritiserar ju samma sak så jag vet inte varför du är så arg på mig. Och så var det det där med videobevis som du verkar sätta en sådan tilltro till. Jag gör inte det och om du hade det minsta utbildning i statskunskap med tillhörande metod och teori så skulle inte du göra det heller. Istället verkar du vara mäkta stolt över dina egna undersökningar och att du vet vem Newin är vilket faktiskt är ganska komiskt.

Jag önskar dig lycka till i dina undersökningar men tror tyvärr inte att vi kan ha något meningsfullt utbyte av varandra.

MVH

Jonte Maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja ytterligare bevis for att du inte har nagot att komma med, statskunskap, du formodar jag inte har det och antar fel med. Dessutom har du inte kommit med nagot konkret och fegar da ut ur en konversation. Om du nu ar battre pa statskunskap an mig ,varfor inte forsoka bevisa det?

Om dem har gjort bort sig far du verkligen forsoka forklara det. Du skot forsta skottet och kan du inte sta for vad du sager och kan inte ens villigt forsoka diskutera det da far man dra slutsatsen att du sjalv inte har statskunskap eller formagan att diskutera sa nej dar ar inget att tillagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet ju själv att en del röda använde sig att rena terroristmetoderna. spränga bussar osv. Jag har aldrig påstått att det är annat än en minoritet som sysslar med sådant och de flesta har istället genuina orsaker till att protestera och demonstrera. Att jag då tycker att de gjort bort sig är ju bara en åsikt. Inget som man kan bevisa eller mäta. Det finns liksom inget diskussionsunderlag för dina arga attacker mot mig. De gula gjorde bort sig minst lika mycket med sina olagliga ockupationer. Det är också en åsikt som inte delas av alla.

Vill du ha en diskussion så kan du lägga fram ett intressant argument där du presenterar dina åsikter och teorier och så låter du mig svara för mig själv utan att hitta på vilka åsikter jag har och hur korkad och outbildad jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm darav fragan hur dem gjort bort sig som du inte besvarade efter jag fragat dig tva ganger. Istallet tog du i och darav fick du igen.

Det har braket som uppstatt mellan gula och roda, kan ses som idiotiskt och trottsamt, men faktum ar att thailandarna kampar for sitt land hur an katastrofalt det ar. Och flesta folk har ar mer orolig over dem inte kan komma hit och leka badboll pa stranden an for thailandarnas skull. Sa ja nar dina argument inte haller, jag fragade dig om du vet vem Newin ar, istallet for besvara vettigt, gjorde du atloje av fragan vilket man genast da inser du ar inte kapabel till fora diskussion. Och visst att spranga bussar ar inte acceptabelt , men det har utnyttjats i medierna och dem har inte speglat hela sanningen utan vridit pa den. Da pratar jag inte om utlandska media utan thailandsk. Thailandsk media ar inga journalister, dem undersoker inte, kollar inte fakta, utan klipper och klistrar och har for manga knytningar till militaren och privy council. Pa den punkten att forstorelse eller terroristdad ar inte acceptabelt aven nar man forsoker kampa for demokrati for da har det konceptet forlorat sitt syfte, det haller jag som sagt med om. Men en fraga, hur fick dem dit tankbilarna, och vem vad det som tog dit dem? Kolla upp vem som ager dem tankbilarna med sa far du fram nagot intressant. Och inget klagomal eller ersattningskrav stalldes efterat.

Varlden ar inte i svart och vitt aven om vi vill ha det.

Du ar valkommen att diskutera med mig nar du drar ner pa din sarkasm och ilska, da besvarar jag civiliserat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller ingen större tilltro till thailändsk media, vare sig de skriver på thai eller engelska. Jag har heller ingen större tilltro till den gemene thailändarens version av demokrati eller för den delen många svenskar som skriver på svenska thaiforum.

Den politiska situationen i Thailand är oerhört intressant, inte bara på ett lokalt plan utan även i ett vidare globalt perspektiv. Här finns alla ingredienser för en total undersökning av ett utvecklingsland. Begrepp som demokrati, korruption, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, bodhisattvakungar, inbördeskrig, militärkupper, massdemonstrationer, vidskepelse, turism osv.

Så mitt intresse av thailändsk politik ligger inte i att hitta fel och rätt hos den eller den, utan istället att analysera och försöka förstå de olika processer och maktkamper somn pågår. Det är ganska komplicerat och jag påstår inte att jag är någon expert, snarare tvärtom. Det finns mycket jag inte förstår mig på men å andra sidan så undrar jag om det finns någon som gör det. Så mycket av det politiska spelet pågår bakom kulisserna så det måste vara omöjligt för de olika aktörerna att med säkerhet veta vad som händer och hur man ska agera. Det tror jag är en av orsakerna till att det ser så rörigt ut och att det kommer så förbli i många år, tyvärr. Dagens vänner är morgonsdagens dödsfiender osv.

Min poäng är att jag inte är speciellt intresserad av videoband eller vem som äger vilken buss osv. Det är ett fult spel som pågår och som alltid pågått. Men genom att ständigt använda sig av fula, olagliga knep och metoder gör man bort sig själv. Grundfrågan blir - är Thailand redo för demokrati? Min åsikt är nej. Men man måste ju börja någonstans och kanske har de senaste årens ökade turbulens till viss del ökat folks intresse samtidigt som de har blivit än mer besvikna på thailändsk politik. Det känns som det finns ett stort tomrum och det tomrummet kommer snart bli än större så frågan är vem som ska fylla det? Jag tror det kan gå hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir dem en demokrati? Borjan ar att fa vack "the chinese fatcats" som styr och satter mer hardare press pa utlandska investerare, narmare vasterlandska. Utan dem blir dar inte mycket jobb for den gemene thailandaren. Sedan haller dem i Privy Council och med andra ord utnyttjar kungahuset for det ar det enda thailandarna respekterar. Vad hander om man skulle ta bort monarkin och forsoka infora republik? Det ar det eliten ar radd for egentligen. Thailandarna luras till att folja suffiency economy, vilket foljer urgamla feudal lagar.

Det ar en av de storsta orsakerna till Thailand ser ut som det gor. Tank pa i Bangkok stannar hela trafiken for monarkin nar dem ska ut pa nagon restaurang. Men aldrig for en ambulans.

Ar detta kungahusets fel, nej, dem ar mer eller mindre utnyttjade med. Svaret ar Privy Council som ar i princip av vem... ja eliten. Sa lange dem kan utnyttja suffiency economy kan man utnyttja den gemene thailandaren. Laga skatter, laga loner, inget arbetsskydd eller garanti. Vast vinner pa satt och vis ocksa pa detta men detta ar en marknadskamp mellan vast och ost, och den gemmene thailandaren sitter emellan.

PAD var bara fortrupp och nickedocka till demokraterna, nar dem val genomfort demokraternas syfte slangdes dem at sidan. Det markvardiga var val att PAD sa att dem gjorde det for demokratin och inte for nagon vinnings skull. Dock sa sitter Kasit en av flygplatsdemostranternas ledare i regeringen. PAD har kort over polis, skjutit mot folkmassor , tagit over bade flygplats och regeringsbyggnader. Vad gor att dem kommer undan rattvisan? Dem hjalpte dem som ville ha vack Thaksin. Det idiotiska har att ar du Thaksin mostandare ar du god, ar du foresprakare ar du korruptionen och djavulen sjalv. Det ar detta thailandsk media haller pa spegla hela tiden. Och dem vill ha igang denna debatten sa gott det gar sa folk koncentrerar sig pa annat hall.

Dem roda har en god grund och manga bra manniskor som forsoker fa bort denna regering pluss den gamla vakteliten. Dem hade fatt mer respekt av mig om dem stod pa egna ben och klarade det sjalva istallet for att forlita sig pa Thaksin. Naturligtvis i varenda grupp finns dar jadra massa rotagg, tror att det lockar manga som inte ar intresserad i landet i sig utan mer for att ha en ursakt att ga och slass.

Om du inte tar tillvara bevisen som finns, och det galler inte bara videofilmer, och vittnena som finns for att allt ar inte som det ser ut. Da maste jag fraga vad ar din poang? Dem roda ar inga helgon men dem kampar for att fa en demokrati, och vi bada vet vagen dit ar lang och blodig. Namn ett land som har fatt kampa sa hart som Thailand utan det blivit blodigt. Problemen ar dar ar aven vasterlanningar och svenskar som indoktrinerats av thailandska medier. Dem aren Thaksin satt blomstrade Thailand, vad hande efter kuppen och var det for demokratin militaren gick in? Jag tror inte Thaksin ar borjan och slutet, dock sa fick han Thailand pa benen och ofrivilligt skapat nagot som kan ge stora forandringar framover vare sig han vill eller inte.

Naturligtvis ar Thailand inte mogen an men dem kampar pa och man ska inte generalisera en hel grupp pga vad som hant. Vi ar inte mycket battre heller, vara lagar kan jag inte kalla demokratiska. Vart rattsystem ar ett skamt. Vi har ett jamlikt system heter det, dock sa far kvinnor pa universiteten mycket lagre betalt an mannen for exakt samma position och arbete. Med vart valfardssystem sa borde alla ha det bra, men den bilden stammer inte nar man bor i Malmo.

Vi salde artilleri till Indierna som vi visste skulle skjuta ner pa Pakistanerna, vi skulle salja JAS till Sydafrika som vi visste skulle anvandas mot dem civila.

Sag mig vilket land vet vad demokrati ar. Vem vet vad ordet civiliserat betyder. Det betyder inte om hur du ser ut, din status osv. Det har med gora hur vi uppfor oss mot andra och hur vi ar som person. Vad jag kan saga vi svenskar ar inte mycket battre i detta. Sa det ar nog bast att stada var egen gaderob innan vi gnaller pa andra hur det skall se ut, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×