Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
sohma

ACCEPTERA THAILÄNDARNAS UTTALANEN MOT " FETA"

Rekommendera Poster

För 10 - 15 år sedan gick jag in i en butik i London för att köpa ett par snygga jeans. Min storlek var då 48 i Sverige. Den engelska expediten svarade artigt "Sorry Sir, we don´t do elephant sizes". Jag blev arg och gick raka vägen ut ur butiken. Den eventuella övervikt jag hade satt möjligen i huvudet, men det var inte där jag hade tänkt att dra på jeansen. 

Detta sagt som information att man även i Europa kan råka ut för samma kroppsuppfattning och samma uttryck för det.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att ni inte vill ha kommentarer om Er vikt och vill smälta in så är det väl bara att fara till Amerika då är era söner i det undre viktsegmentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändare är ofta oförskämda enligt vår uppfostran. De säger rakt ut vad de tycker och tänker vad gäller utsidan. Vad som är oförskämt i Sverige är inte oförskämt i Thailand och vice versa. Det är ett sätt att skoja och vara vänlig (ja, vänlig - tro’t eller ej) för en thailändare. Det här är ofta en problem för västerlänningar som uppfostrats till att aldrig någonsin fälla en kommentar om folks yttre.

Nu handlade inte din ilska om barn som bemöts (enligt våra normer) oförskämt, men jag brukar faktiskt försöka förklara hur vi uppfattar tilltal som elefant och liknande om det gäller barn. Som vuxen får jag ta det, och skoja bort det. En sak som funkar om man tröttnar på att kallas tjokis i olika sammanhang är att säga: Jag har så stort hjärta att det måste få plats i kroppen. Och du...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset-den kommentaren var bra. Nu är det så att jag inte alls är arg utan väckte bara frågan. ::) ::)

Tycker att det till slut visade sig vara en dum fråga du väckte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig har de kallat big mamma o min man för Big Buddah =) Det gör mig inget. Men när de säger till min son o när de frågar vad han väger tycker jag det är jobbigt! Vet att de inte menar ngt illa men vill ju skydda min son från detta! Han är inte fet men har alltid varit mkt längre o större än sina kompisar.

Men vi säger alltid till han att de jämnför ju med sina magra kroppar =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan så tycker man ju att de som kommenterade "barnens" storlek borde veta bättre, särskilt som de har ett servicejobb där uttalanden som kan uppfattas negativa för kunden självklart är helt uteslutna.

Å andra sidan så tycker man ju att två +30-åringar borde kunna ta att bli kallade elefanter, särskilt om de betänker att de befinner sig på andra sidan klotet i en helt annan kultur. Det framstår ju för mig som lite märkligt om man tillbringar 10-15 timmar i ett flygplan om man vill fira sin semester i ett land där svenska värderingar gäller (Gran canaria ligger ju bara ca fyra timmar bort).

Kanske är det lugnast för alla om dina "barn" gör som de själva "hotat" med, dvs att fira semester någon annan stans. Det låter som att legoland i Danmark, eller Muminland i Finland skulle kunna passa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIA: 186 cm lång vikt 82 kg 179 cm lång vikt 72 kg. Alltså med Svenska mått mätt "halvmagra" Eller är Du av en annan uppfattnig :-\ :-\ Med Ditt inlägg så kunde jag dra slutsatsen av att Du TRODDE att jag kom med två FETA Svenska ynglingar-men så var det INTE två män med vältränad kropp som båda utövar sporter och båda är aktiva inom olika grenar här hemma. Kanske därav deras negativa reagerande.

 :rolling on the floor:

Haha, nu blev tråden helt plötsligt SJUKT ROLIG.

jag trodde du kom ner med två halvfeta "mulliga" 10-15 åringar.

Är dem längre än er kan det ju varit längden, jag skiter i vilket.

HUR kan man hänga upp sig på en sån sak om dem nu till och med är halvmagra

:id

Det kanske hade varit bättre om du öppnat locket till dina pojkars skyddade värld för typ 30 år sen, då hade dem nog bara skrattat och nypt sig i magskinnet.

:connie_escapejar:

Det här är nog det sjukaste jag jag hört någon komma med på det här forumet, SHIT vilka problem ni har att göra med.

Hoppas ni hittar ett sätt att nå ut till Thailändska folket om det här. Ligger ju högt upp på listan över världsliga problem!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIA: 186 cm lång vikt 82 kg 179 cm lång vikt 72 kg. Alltså med Svenska mått mätt "halvmagra" Eller är Du av en annan uppfattnig :-\ :-\ Med Ditt inlägg så kunde jag dra slutsatsen av att Du TRODDE att jag kom med två FETA Svenska ynglingar-men så var det INTE två män med vältränad kropp som båda utövar sporter och båda är aktiva inom olika grenar här hemma. Kanske därav deras negativa reagerande.

 :rolling on the floor:

Haha, nu blev tråden helt plötsligt SJUKT ROLIG.

jag trodde du kom ner med två halvfeta "mulliga" 10-15 åringar.

Det kanske hade varit bättre om du öppnat locket till dina pojkars skyddade värld för typ 30 år sen, då hade dem nog bara skrattat och nypt sig i magskinnet.

:connie_escapejar:

Ja man tror ju det av det första inlägget i tråden...

DEt är formulerat så.

Även jag fick mig ett gott skratt när jag förstod att det rörde sig om Sohmas 30+ söner som inte ens ÄR feta...

Då helt plötsligt blev ju allt solklart....

....eller inte..... :rofl2:

Sohma....U made my day !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMG  :D

Jag vet inte om jag ska tro att Sohma drivit med oss ända från början? Jag börjar nästan tro det, för det här kan ju bara inte vara sant, att två vuxna friska vältränade män låter bli att åka till Thailand på grund av detta

:JC-hysterical:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMG  :D

Jag vet inte om jag ska tro att Sohma drivit med oss ända från början? Jag börjar nästan tro det, för det här kan ju bara inte vara sant, att två vuxna friska vältränade män låter bli att åka till Thailand på grund av detta

:JC-hysterical:

Ja 1-0 till Dig-ville lätta upp stämningen på tråden :dan :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men allt jag skrivit under denna rubrik stämmer,de blev kallade för elefanter och de gillade det inte.I dag skrattar dom åt elefanttiteln. Sedan om dom inte vill återvända till Thailand är helt upp till dem. Men jag tror att de kommer att ändra sig ,det är något som tiden får utvisa. ;) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara mer o mer underlig och parodisk...

Först var det på fullt allvar...

Sen blev allt ett stort skämt....  :o

Och nu helt plötsligt så stämde allt ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara mer o mer underlig och parodisk...

Först var det på fullt allvar...

Sen blev allt ett stort skämt....  :o

Och nu helt plötsligt så stämde allt ändå....

Skämt och skämt-ja man kan vinkla det ena och det andra åt olika håll. Men sant är det sedan om det i grunden störde mig är en helt annan fråga ::) ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara mer o mer underlig och parodisk...

Först var det på fullt allvar...

Sen blev allt ett stort skämt....  :o

Och nu helt plötsligt så stämde allt ändå....

Skämt och skämt-ja man kan vinkla det ena och det andra åt olika håll. Men sant är det sedan om det i grunden störde mig är en helt annan fråga ::) ::)

Med andra ord kanske det störde DIG mer än dina 30+-kidz ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIA: 186 cm lång vikt 82 kg 179 cm lång vikt 72 kg. Alltså med Svenska mått mätt "halvmagra" Eller är Du av en annan uppfattnig :-\ :-\ Med Ditt inlägg så kunde jag dra slutsatsen av att Du TRODDE att jag kom med två FETA Svenska ynglingar-men så var det INTE två män med vältränad kropp som båda utövar sporter och båda är aktiva inom olika grenar här hemma. Kanske därav deras negativa reagerande.

 :rolling on the floor:

Haha, nu blev tråden helt plötsligt SJUKT ROLIG.

jag trodde du kom ner med två halvfeta "mulliga" 10-15 åringar.

Det kanske hade varit bättre om du öppnat locket till dina pojkars skyddade värld för typ 30 år sen, då hade dem nog bara skrattat och nypt sig i magskinnet.

:connie_escapejar:

Ja man tror ju det av det första inlägget i tråden...

DEt är formulerat så.

Även jag fick mig ett gott skratt när jag förstod att det rörde sig om Sohmas 30+ söner som inte ens ÄR feta...

Då helt plötsligt blev ju allt solklart....

....eller inte..... :rofl2:

Sohma....U made my day !!!

Skål på er alla! Fan vad härligt underbara ni är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli en bra fortsättning ikväll med  ;)

Tror jag inte, det är melodifestival  ;)

Sådär ja...nu är festivalen över...

Ska vi fortsätta att forska i grunden till tråden nu då ?

Var det fejkuttalanden eller på fullaste allvar Sohma ?  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt kärringar sitta och gnälla o härja över en sån här skitsak.  :nau *ironi*

Efter att ha gått igenom alla inlägg  så synes Endoo varit mycket flitig med synpunkter i detta ämna-men jag trodde han var en man-men ju mera jag läser hans inlägg så börjar jag tveka jag har nog tagit fel. :-\ :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt kärringar sitta och gnälla o härja över en sån här skitsak.  :nau *ironi*

Efter att ha gått igenom alla inlägg  så synes Endoo varit mycket flitig med synpunkter i detta ämna-men jag trodde han var en man-men ju mera jag läser hans inlägg så börjar jag tveka jag har nog tagit fel. :-\ :-\

Hahaha,, ok, får man fråga varför  :)

För smarta svar för en man eller  :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×