Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
sohma

ACCEPTERA THAILÄNDARNAS UTTALANEN MOT " FETA"

Rekommendera Poster

Om vi inte accepterar det vem skall då tala om för Thailändarna att Skandinaver som kommer till deras land inte accepteras att kallas för elefanter eller elefant size. >:(:P

Med risk att bli stenad  ;)

Ska vi som utlänningar verkligen tala om för thaiarna hur de ska bete sig i sitt eget land?

Jag håller med dig, passar det inte kan man välja ett annat land eller umgänge  :)

Finns en anledning till att jag tex inte någonsin skulle sätta min fot i vissa länder.

Det är Ditt val dom gör Du efter dina egna erfarenhet. Erfarenheten från fösta Thailandsvistelsen blir att man ALDRIG vänder åter om man åker dit som överviktig. För vem vill bli kallad elefant eller bli hänvisad till elefantsize om man i halva sitt liv levt med övervikt och nu funnit och kämpat för sin rätta vikt och därmed vågar" sig på en sol och badresa med resmål Thailand. Ja Du har rätt, de kommer att välja ett annat land-och många med dem-för det finns många överviktiga Skandinaver som åker till Thailand :o :o :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sohma:

undrar som Mimo, varför sa Du/Ni inget då `kommentaren` yttrades?

Hade nog varit bra om Ni sagt något direkt , så hade Du inte behövt fundera på det nu, för svar hade Du säkert fått.

Och så tror jag givetvis att `kommentaren´inte var illa menad.

:thgavs?

toke

:glad

JO! jag frågade vad Dom menade och personen sa helt oförstående att Dom är ju "FEET". Jag förklarade oxå att man inte kan säga till anländande gäster att dom är "FET" Men på något vis gick det inte in. Det kan iof bero på att deras engelska inte är så bra, men jag själv upplevde INTE att det fanns något negativt i kommenteren. Utan det var mera hur det upplevdes för dem som det berörde.  ::):(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror detta blir kvällens längsta tråd :)

Någon som sätter imot  :dan

Du skulle svarat: Dom kan bli smala, men du är ful, fattig och det finns inget att göra new_all_coholic.gif  :rolling on the floor:

Elefant är väl inget negativt laddat ord i Thailand?

Är väl inget fel i att vara fattig och ful i Thailand  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en gång hänvisar jag till din inledande mening: att du är en van thailandsresenär. Alltså, varför är du upprörd??!! Hade du kommit in på hotellet med ett handikapp så hade dom lika gärna kunnat fråga "what happend" utan minsta lilla skrupler. Dom ser och dom frågar, that´s it. Men ALDRIG för att såra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger INTE emot dig.jag vet hur man blir bemött-men nu är det ju som SÅ att jag INTE är FET och har ALDRIG blivit bemött som mina söner blev. Min FRÅGAN kvarstår-HUR KAN VI HJÄLPA/FÅ THAILÄNDARNA att inse att just påståendet att personer är FETA inte upplevs som possistivt. För det är ju så att vi-oavsett om vi vill eller ej-tar med oss våra hemlands värderingar när vi styr kosan mot ett annat land ;) ;) ;)

OCH jag är på inte vis upprörd-tänkte bara att denna fråga borde dryftas. För JAG KAN INTE vARA DEN ENDA SOM MÖTTS AV DETTA ??? ??? ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ!! Men vi kanske SKALL tala om för DEM hur Vi upplever deras kommentar! Alla "överviktiga som åker till Thailand"kanske efter ett långt kämpande med övervikt  INTE tycker att det är trevligt att vid ankomst mötas av kommentarer "elefantsize"- Jag lovar det är inget dom förväntat sig-men ändock händer det. Så är det bara ::) ::)

De e ju toppen om feta åker någon ananstans, vad mycket plats det blir i Thailand eftersom så många skandinaver är överviktiga.  :D

Du gör precis som en förlorare, ursäkta men det är sanningen.

Du gör er till offer. Ta erat egna ansvar för den ni är, ser ut etc. de som är feta i Thailand tar inte illa för dem kanske har en inre självbild som är bra.

Dem kan ju inte rå för att det kommer feta Svenskar som inte klarar av sanningen.

Fattar liksom inte problemet, det är ju inte riktat till just dig utan till alla som är stora, se det som en kul grej eller istället för att åka på semester kanske lägga pengar på en kurs i personlig utveckling?

Det kan inte vara roligt att gå runt och känna sig påhoppad av ett helt land som kallar xxl för elephant size.

Har heller aldrig hört någon klaga över det så det ligger i din självbild eller ömkan över att dina barn är överviktiga så lägg energin på rätt plats istället för att lägga den på yttervärlden.

ANSVAR!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUR KAN VI HJÄLPA/FÅ THAILÄNDARNA att inse att just påståendet att personer är FETA inte upplevs som possistivt.

Thailändarna har sin kultur och levesett. Dit kommer sedan turister från 200 länder. Tycker du på fullt allvar att det ligger på Thailändarnas ansvar att ändra sitt sätt att leva och prata utifrån 200 andra kulturer som ser helt olika ut. Snälla!

Du utgår från DITT HÖGST PERSONLIGA TÄNKANDE. Du kan inte ändra världen så att den passar just exakt enligt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi inte accepterar det vem skall då tala om för Thailändarna att Skandinaver som kommer till deras land inte accepteras att kallas för elefanter eller elefant size. >:(:P

Med risk att bli stenad  ;)

Ska vi som utlänningar verkligen tala om för thaiarna hur de ska bete sig i sitt eget land?

Jag håller med dig, passar det inte kan man välja ett annat land eller umgänge  :)

Finns en anledning till att jag tex inte någonsin skulle sätta min fot i vissa länder.

Det är Ditt val dom gör Du efter dina egna erfarenhet. Erfarenheten från fösta Thailandsvistelsen blir att man ALDRIG vänder åter om man åker dit som överviktig. För vem vill bli kallad elefant eller bli hänvisad till elefantsize om man i halva sitt liv levt med övervikt och nu funnit och kämpat för sin rätta vikt och därmed vågar" sig på en sol och badresa med resmål Thailand. Ja Du har rätt, de kommer att välja ett annat land-och många med dem-för det finns många överviktiga Skandinaver som åker till Thailand :o :o :o

Märkligt då att jag som hade för många kilon i förhållande till min längd redan vid första Thailandsresan har rest dit sju gånger till efter det. Men jag är väl så trög att jag inte fattar att varenda thailändare omkring mig hånar mig...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med förlov sagt, men vilken underhållande tråd  :angel:

//nevelius som mer än en gång blivit bemött med "solly madam, no have king kong size..." och "excuse me madame, are you pregnant?"

:rolling on the floor:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändarna har sin kultur och levesett. Dit kommer sedan turister från 200 länder. Tycker du på fullt allvar att det ligger på Thailändarnas ansvar att ändra sitt sätt att leva och prata utifrån 200 andra kulturer som ser helt olika ut. Snälla!

Du utgår från DITT HÖGST PERSONLIGA TÄNKANDE. Du kan inte ändra världen så att den passar just exakt enligt dig.

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skulle iaf ge svar på tal om nån kallade min kropps hydda för elephant size-va sårande!!! Skulle nog bara säga att yes and you are ugly as hell >:D

Ha ha ha ... jag menar det vad de kallar för elephant-e nödvändigt vis inte en XXL person..utan nån i våra ögon "mullig"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanne, varför vara uppenbart otrevlig mot någon som faktiskt inte alls menar att vara otrevlig mot dig? Jag kan inte förstå varför man måste bli så upprörd över något som är..... ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skulle iaf ge svar på tal om nån kallade min kropps hydda för elephant size-va sårande!!! Skulle nog bara säga att yes and you are ugly as hell >:D

Ännu en gång. Fett går att ta bort, en sne näsa stora öron etc, är inget man jobbat sig till, om man inte är boxare och då får man ta en sån kommentar också tycker jag.

Så att säga att någon är ful är verkligen att lägga sig på mattan och förlora 2 ggr om.  

(Jag kanske är fet för att jag saknar karaktär eller trivs med det, men du är ful och kan inte rå för det,,, skulle det vara ett intelligent svar?) :laugh:

Du har inte tänkt på att dem kanske tror att du vill vara tjock?

Säg istället att du är smal som en pinne, det är ju åtminstone i exakt samma klass.

Vi kommer dit med våra stora plånböcker och prutar sedan på ALLT vi köper, och sen börjar vi gråta för att man skojar om att vi valt att äta oss tjocka. Hur kul som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att asiater är mera rakt på sak?

Läste en bok av en svenska som lärde sig kinesiska tillsammans med andra västerlänningar där den kinesiske läraren försöker beskriva uttrycket "att ta upp ett säte", dvs en sittplats, och pekar på en västerlänning att han ryms inte på ett säte. Eleverna protesterar och tycker att så kan man inte säga.

Då säger läraren "Men han är ju tjock!"

Kulturskillnader?

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt underhållande läsning!

Jag är 170 lång, 60 kg size 38.

Jämt när jag är i Thailand blir jag klappad och nypt på för att dom tycker jag är vit och fluffig! Very very big, kallar dom mej.

Och jag är ju mkt större än dom flesta thaitjejer, så inget konstigt där. Inte så taktiskt kanske, men är det inte det som är charmen med att resa; att allt inte är som hemma?

Men stå på er alla "tjockisar"!! Försök se det komiska med det hela, eller iaf inte låta det ligga och göra ont.

Men, kalla inte folk fula. Det är ju idiotiskt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att asiater är mera rakt på sak?

Läste en bok av en svenska som lärde sig kinesiska tillsammans med andra västerlänningar där den kinesiske läraren försöker beskriva uttrycket "att ta upp ett säte", dvs en sittplats, och pekar på en västerlänning att han ryms inte på ett säte. Eleverna protesterar och tycker att så kan man inte säga.

Då säger läraren "Men han är ju tjock!"

Kulturskillnader?

Pelle

Generellt ja. Sen är ju alla individer och det finns säkert folk där som kanske tycker det är fel.

Men uppenbart är att det är inte fel att vara....

Tjock

Smal

Bög

Transvistit

Skelögd.............

Och därför tar ingen illa upp. Det ligger i den tilltalades syn att avgöra om det är elakt. Är det elakt så anser troligen denna att något är fel på sig själv eftersom personen tar illa upp.

Inte så svår psykologi.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom bara att tänka på ett så bra exempel.

En dvärg eller en med jättestora öron som hela livet går och ser sig som ett offer med dålig självkänsla har troligen blivit mobbad och haft det jävligt tufft.

Samma person men som accepterar sig har troligen levt ett normalt liv med lika många kompisar som vilken person som helst.

Man avgör faktiskt en HEL DEL själv, och det är ju helt underbart att man faktiskt kan göra det  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUR KAN VI HJÄLPA/FÅ THAILÄNDARNA att inse att just påståendet att personer är FETA inte upplevs som possistivt.

Thailändarna har sin kultur och levesett. Dit kommer sedan turister från 200 länder. Tycker du på fullt allvar att det ligger på Thailändarnas ansvar att ändra sitt sätt att leva och prata utifrån 200 andra kulturer som ser helt olika ut. Snälla!

Du utgår från DITT HÖGST PERSONLIGA TÄNKANDE. Du kan inte ändra världen så att den passar just exakt enligt dig.

:JC_goodpost:

Jag kan nästa inte läsa den här tråden längre. Det är rasistiskt, diskriminerande och okunskap på högsta nivå.

Hur kan man resa till ett land (flera gånger) när man inte accepterar hur livet i landet är?

Är det elakt så anser troligen denna att något är fel på sig själv eftersom personen tar illa upp.

Inte så svår psykologi.  :)

----------------------------------------------------------

Ja ...det finns väl inte mkt mer att säga. Har man problem med sin vikt så tar man kanske illa vid sig att bli kallad elefant. Då är det som sagt inte fel hos thaiarna utan hos en själv...

Självinsikt, ett öppetsinne, kunskap om kulturen och förmågan att ta till sig kunskap...då lär det inte blir så mycket sura miner " och vi som vet bäst, ska lära andra kulturer att uppföra sig"-tjaffs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja DU ENDOO-DU SOM ANSER DIG VETA ALLT. Jag hoppas Din tilltro på Dig själv skall vara bestående. :-\ :-\

Ja, det hoppas jag oxå. Endoo har bott där nere hur länge som helst och jag tror han har ganska bra koll på läget  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja DU ENDOO-DU SOM ANSER DIG VETA ALLT. Jag hoppas Din tilltro på Dig själv skall vara bestående. :-\ :-\

Jag vet absolut inte allt, jag uttrycker bara MIN åsikt och hur jag uppfattar hur det är  :)

Min självkänsla har jag inte nämnt något om, och det spelar ingen roll i det här sammanhanget tycker jag.

Det räcker med att förstå hur det ligger till för att acceptera det. Det skulle mycket möjligt vara så att jag inte alls är nöjd med mig själv men ändå inte målar upp mig som offer.

Sen är det ju såklart så, och det är ingen slump, att jag är jävligt nöjd med mig själv, jag har ju valt hur jag ska se ut  :angel::kiss:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA det var inte illa :kla :kla. Där har Du helt rätt-oavsettt ålder så har man i dag möjlighet att "skapa" sitt egen utseende.Det lär vara billigare med operativa ingrepp vad gäller det kosmetiska i Thailand i förhållande till Sverige. VAD KOSTADE DET!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja DU ENDOO-DU SOM ANSER DIG VETA ALLT. Jag hoppas Din tilltro på Dig själv skall vara bestående. :-\ :-\

Sen är det ju såklart så, och det är ingen slump, att jag är jävligt nöjd med mig själv, jag har ju valt hur jag ska se ut  :angel::kiss:

:good:

Jag jobbar på att bli i svenska förhållenden "smal", men inte fan kladrar jag thiarna för att jag är fet, eller tar illa upp när de nämner det. Jag är väl medvedveten om hur jag ser ut, vad jag kan (och inte gör) åt det osv osv...

Thaiarna säger vad de ser...och det är helt ok med mig. Att försöka "lära dem" att inte säga åt oss, vad de tycker, tänker och ser...ja...det är ju helt absurbt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA det var inte illa :kla :kla. Där har Du helt rätt-oavsettt ålder så har man i dag möjlighet att "skapa" sitt egen utseende.Det lär vara billigare med operativa ingrepp vad gäller det kosmetiska i Thailand i förhållande till Sverige. VAD KOSTADE DET!!!

När jag pratar om det vi kan påverka kroppsligt menar jag genom levene och kost.

operera sig, ja då skulle ju en med sne näsa kunna göra om sig, och plötsligt har vi helt lämnat det jag tidigare sa, att acceptera sig själv. Med det menar jag inte att man ska bli ett fetto och acceptera sig själv, det handlar även om hälsa.

Om du trodde jag hade opererat mig har du uppenbarligen INTE läst det jag skrivit tidigare eller helt enkelt inte lyckats förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×