klina10

Badskor/tossor till små barn för hakmask

14 inlägg i detta ämne

Om en vecka åker vi till KohLanta. Läste lite om hakmask och undrar om ni som rest med barn har haft badskor till dessa på stranden och om ni blivit drabbad av denna parasit dvs hakmask?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är VÄLDIGT ovanligt att turister drabbas av maskarna. Vi har flera gånger tillbringat hela vintern (5-6 månader) i Thailand. Samt att vi har turistat där de senaste 20 åren. I fjol blev vi smittade men det var första gången. Och vi har aldrig haft badskor på barnen och kommer inte att börja med det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har bott i Thailand 8 månader, varit där på några semesterresor vilket inneburit många timmar på stränderna och aldrig haft några badskor på stranden speciellt för att skydda mot hakmask,varken på oss vuxna eller barnen. Jag tror som föregående att det är ganska ovanligt.

Oroa dig inte i onödan, utan passa på å njut av resan och koppla av.

Oroa dig mer för trafiken isf. det är nog en större risk med trafikolyckor än hakmask.

Det är vad jag tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har bott i Thailand 8 månader, varit där på några semesterresor vilket inneburit många timmar på stränderna och aldrig haft några badskor på stranden speciellt för att skydda mot hakmask,varken på oss vuxna eller barnen. Jag tror som föregående att det är ganska ovanligt.

Oroa dig inte i onödan, utan passa på å njut av resan och koppla av.

Oroa dig mer för trafiken isf. det är nog en större risk med trafikolyckor än hakmask.

Det är vad jag tror.

Tror exakt samma, det är väldigt ovanligt att få hakmask, min storebror har jobbat vintrarna där sex säsonger och går alltid barfota och har aldrig fått hakmask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min egen del är jag inte så orolig antar att lite medicin tar bort masken rätt omgående men det är mina barn, 1 år och 3 år som jag tänker på om de kan förmedla vad som är fel om de skulle få det (innan blodbrist börjar uppträda...). Sitter i valet och kvalet att beställa badskor (inte så dyra) för säkerhets skull så får vi se om de används eller inte (de tar ju inte så stor plats i ryggan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badskorna kan bli till användning om ni kommer till en strand där det är mycket snäckskal eller koraller också.

För att sno och bygga på lite, även bra om man snorklar och det är vassa stenar under vattnet alternativt sjöborrar som man kan få en rätt fin infektion av om man råkar trampa på dem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åkte runt i Asien bl a Thailand för tjugo år sedan. Fick då hakmask utan att veta om det. Har med åren blivit sämre och sämre. Efter tjugo år fick jag till slut medicin mot hakmask och är nu på väg att bli frisk. Eftersom man oftast bara har symptomen blodbrist ser inte läkarna kopplingen. Jag tror att många går runt med hakmask utan att veta om det. Jag hostade vid några tillfällen upp masken när den vandrade från lungan ner i matstrupen. Detta är tydligen väldigt ovanligt. Den första läkaren jag pratade med sa att det inte fanns några maskar som vandrade i kroppen. Den andra läkaren hittade inga ägg i avföringen och konstaterade då att jag inte hade hakmask. Den tredje läkaren hade jobbat i Afrika där alla barn automatiskt får medicin varje år mot hakmask. Tack vare henne fick jag medicin i tre dagar och är efter tjugo år äntligen av med maskarna som sög blod varje dag. Jag rekommenderar skor på stranden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badskorna kan bli till användning om ni kommer till en strand där det är mycket snäckskal eller koraller också.

För att sno och bygga på lite, även bra om man snorklar och det är vassa stenar under vattnet alternativt sjöborrar som man kan få en rätt fin infektion av om man råkar trampa på dem

där för har man inskaffat dom  två par ett till mig o ett par till frun  man kan gå i dom med  på stranden  :laugh: :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med skor gör sig självt... det blir fruktansvärt varmt om fötterna så några längre stunder vill ni nog inte ha dem. Tänk på vad besvärligt det blir med fotsvamp istället  ;) Skulle ni vilja ha ett par skor så finns det i mängder att köpa på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu