Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
moalinn

varnings system!

Rekommendera Poster

hej

vi åker till thailand för första gången den 16 april och har just nu börjat fundera mycket på tsunami

hur funkar tsunami varningarna egentligen har läst lite här på forumet men hur är det i dag ?

brukar det vara mycket små skalv där eller?

hur skulle det där systemet funka om man ligger och sover mitt i natten ?

vet att jag kanske låter lite fjantig men har aldrig  varit så här det måste bero på att jag för första gången  åker så långt med mina små barn antar jag.....

tacksam för svar ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Maj 2007 var vi i Kamala. Jag å sonen var på Fredagsmarknaden och gick runt i godan ro när det plötsligt utbröt panik bland Thaiarna på marknaden, alla drog med väldig fart upp mot fantasea, vi stoppade några thaiare å undrade vad som hände för vi hade inte hört nåt larm, men tydligen så hade det tjutit utan att vi hört det. Det var som tur var falskt alarm, men marknaden stängdes för den dagen, å det kändes lite otäckt med paniken som utbröt.

Men vi fick iaf se att larmet funkade.

Så det är väl bara att hoppas att den utrustning dom har underhålls så att en liknande katastrof undviks så långt det är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom testar anläggningarna ibland och det har funkat bra. Små problem upptäcks när de övar och rättas sedan till. Thailand samarbetar med resten av världen och får rapporter om jordbävningar och varningar om det finns minsta risk för tsunami. De har evakuerat några gånger i "onödan" - dvs det var starkt sakalv men blev ingen tsunami. Men det är bättre att evakuera en gång för mycket än en gång för lite!

Numer finns även bojer i havet som mäter skillnade i havdjup som extra skydd. Jag tycker att systemet verkar vettigt och verkar fungera. Tyvärr (tack och lov) kan ingen säga säkert då ingen katastrofsituation uppstått sedan systemet installerades.

Maolinn, det är inte fjantigt att vara orolig, men jag sover iaf gott om natten (även när jag semestrar direkt på strand).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tacksam för svar det är skönt att läsa man liksom släpper oron

tack alla

och malee läste om att du är från bollnäs ? där bor jag o min familj o

jag säger bara heja bollnäs (körslaget)

ha de gött alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I Maj 2007 var vi i Kamala. Jag å sonen var på Fredagsmarknaden och gick runt i godan ro när det plötsligt utbröt panik bland Thaiarna på marknaden, alla drog med väldig fart upp mot fantasea, vi stoppade några thaiare å undrade vad som hände för vi hade inte hört nåt larm, men tydligen så hade det tjutit utan att vi hört det. Det var som tur var falskt alarm, men marknaden stängdes för den dagen, å det kändes lite otäckt med paniken som utbröt.

Men vi fick iaf se att larmet funkade.

Så det är väl bara att hoppas att den utrustning dom har underhålls så att en liknande katastrof undviks så långt det är möjligt.

Chille69, jag var där samma tid, i Kamala. Bodde på the Club. Var ute vid larm klockan vid stranden när det hände, det var inget larm som gick, det visade sig att någon Thai trodde ett bil larm var tsunami varning och började skrika "TSUNAMI" inne på marknaden, då tog det fyr i helvetet. Jag stod och såg på alla som sprang som skållade råttor och fattade ingenting.

Larmet funkade inte vid 2 tillfällen som dom provade när jag bodde där.

Hörde dock om ett lyckosamt test efter Juni 2007 när jag var i Sverige, om jag inte minns helt fel så var testen i Augusti samma år.

Jag läser http://www.phuketgazette.com/ frekvent och har läst att dom hade problem men att de skulle vara fixade nu.

Läs igenom arkiven.

Mvh Mik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×