Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst lauri

Nu börjas det igen. Nya protester i Bangkok.

Rekommendera Poster

De röda förefaller, än så länge, betydligt fredligare än de gula. De röda tågade fram till regeringskvarteren och läste upp sina krav, därefter började de dra sig tillbaka till Sanam Luang. Vi får väl se vad som händer den 15 februari, PM Abhisit lär knappast följa de rödas krav, just nu är han i Davos.

Metoden att ockupera flygplatser för att tvinga bort en regering har ju visat sig framgångsrik. För oss resenärer är det ingen lyckad lösning med stängda flygplatser. Man kunde kanske tänka sig någon praktisk uppdelning så att de gula kan ha flygplatserna i tio dagar, därefter är den öppen tio dagar och sedan kan de röda få hålla till där lika länge, därpå är den öppen igen i tio dagar osv?

Det är beklagligt att landets regering inte kunnat fungera fullt ut sedan i maj i fjol. Thailand är i mycket stort behov av en regering som agerar för det fattiga folket och inte bara för eliten. Alla pratar om att de älskar kungen, det är kanske dags för honom att hålla det tal som han inte höll på sin födelsedag?

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst McTanner

Leo, passa dig, du närmar dig gränsen för lese majeste.  :o

Thailand har en annan politisk ordning. Motsättningar mellan fattiga och rika finns inte på samma sätt. Leo, ska du vara i Thailand länge får du nog tänka dig byta "glasögon"! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att man ska vakta sin tunga här. Det var dock väldigt många som såg fram mot hans födelsedagstal som blev inställt.

Tack och lov är jag ännu så ung att jag inte behöver några glasögon, så det finns inga att byta bort. Ska kanske byta signatur till Hawkeye?  :)

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man kunde kanske tänka sig någon praktisk uppdelning så att de gula kan ha flygplatserna i tio dagar, därefter är den öppen tio dagar och sedan kan de röda få hålla till där lika länge, därpå är den öppen igen i tio dagar osv?

Nu tänkte du till Leo  ;) Lägg fram den idén till ledarna för de gula & röda! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst McTanner

Du har rätt i att man ska vakta sin tunga här. Det var dock väldigt många som såg fram mot hans födelsedagstal som blev inställt.

Tack och lov är jag ännu så ung att jag inte behöver några glasögon, så det finns inga att byta bort. Ska kanske byta signatur till Hawkeye?  :)

Leo

;):D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dom inte göra som vi gör i Sverige när dom tex. höjer bensinskatten. Ställ dit någon som säger jäklar i två dagar sen glömmer vi det hela.

Humor men ändå så sant ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leo, passa dig, du närmar dig gränsen för lese majeste.  :o

Thailand har en annan politisk ordning. Motsättningar mellan fattiga och rika finns inte på samma sätt. Leo, ska du vara i Thailand länge får du nog tänka dig byta "glasögon"! ;)

Det kan vara bra att veta hur regeringen ser på det här med lese majeste. I dagens nummer av BKK Post är Information and Communication Technology Minister Ranongruk Suwunchwee intervjuad angående National security v democracy:

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/10827/national-security-versus-democracy

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst McTanner

Ranongruk Suwunchwee

Pajas

Ja, du om någon bör ju veta guava. Så Leo lita inte för mycket på det offentliga ordbajseriet!! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ranongruk Suwunchwee

Pajas

Sverige hade för inte så länge sedan en kommunikationsminister vid namn Ines Uusmann, hon var heller inte så kunnig om internet och IT...

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ranongruk Suwunchwee

Pajas

Sverige hade för inte så länge sedan en kommunikationsminister vid namn Ines Uusmann, hon var heller inte så kunnig om internet och IT...

Leo

Hehe, men det gör ju inte saken bättre.

Vår vän Ranongruk: VAT, det är väl inte något problem, det är ju bara turisterna som betalar det...

Det var iofs när hon var biträdande finansminister under Sunak(!), men det visar ju lite på klassen hon håller.

Jag tycker hon skulle arbeta med det hon är bäst på - sjuksköterska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ranongruk Suwunchwee

Pajas

Sverige hade för inte så länge sedan en kommunikationsminister vid namn Ines Uusmann, hon var heller inte så kunnig om internet och IT...

Leo

Hehe, men det gör ju inte saken bättre.

Vår vän Ranongruk: VAT, det är väl inte något problem, det är ju bara turisterna som betalar det...

Det var iofs när hon var biträdande finansminister under Sunak(!), men det visar ju lite på klassen hon håller.

Jag tycker hon skulle arbeta med det hon är bäst på - sjuksköterska.

Och Uusmann var väl postfröken, men sedan fick hon en högre post.

Vi får väl konstatera att vi får de politiker vi förtjänar, i en demokrati ska de ju representera majoriteten och det tror jag dessvärre att Ranongruk gör.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att fru Ranongruk överhuvudtaget är politiker beror på att den riktiga(? en liten överdrift kanske) politikern i familjen, hennes man, blev utvisad från allt vad politik heter under fem år. Jo, han var en TRTare...

Frun i huset tog över och eftersom saker och ting fungerar som de gör här i Thailand så valdes hon naturligtvis som MP i sin mans gamla valdistrikt.

Så hon har alltså inga egentliga kunskaper eller någon politisk övertygelse. Det enda hon har är en före detta (sanning med modifikation) politiker till man.

Och nu är hon alltså minister i en regering ledd av Demokraterna (läs militären).

Amazing Thailand.

---

TOTs nya slogan: Unseen Thailand - Democrazy, take the virtual tour at Dream World.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först tänkte jag att de måste ha det ganska bråkigt hemma om han är TRT och hon sitter i Demokraternas regering. Därefter kom jag att minnas att thailändska politiker ju byter parti ungefär varje gång de byter bil.

Är gubben lika korkad som frun?

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte något om gubben måste jag erkänna.

Och Leo, nu har du ju missförstått allt. Inte byter de parti varje gång de byter bil... De byter parti ungefär lika ofta som de byter underkläder, eller inför varje val. Det beror på vilket som infaller först.

Silly Season har nått en helt ny dimension när vi pratar Thailändsk politik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×